#


گام های موثر در پیشگیری از ابتلا به سرطان

پیشگیری از سرطان
25 می 2017 بدون نظر 785 بازدید

گام های موثر در پیشگیری از ابتلا به سرطان

گام های موثر در پیشگیری از ابتلا به سرطان:

بسیاری از علل بیماری سرطان و راههایی که در کاهش خطرات ناشی از آن موثر می باشد شناخته شده است. امروزه بسیاری از سرطان ها چون زود تشخیص داده می شوند و این موضوع تا حد زیادی به بقای عمر بیماران کمک می کند.

به گزارش از من بپرس به نقل ازreadersdigestخبر خوب این است که تعداد زیادی از سرطان ها قابل پیشگیری است و آنهم با انجام تغییرات ساده در زندگی.

در اینجا ۱۱ گام موثر در پیشگیری از این بیماری معرفی شده است:

دوری از رژیم های غذایی اشتباه:

خوردن بیش از حد مواد قندی و غذاهای آماده افزایش چربی در کبد و آسیب کبدی را به همراه دارد و خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد. پیش بینی شده که بیماری کبد چرب غیر الکلی، علت اصلی ابتلا به سرطان کبد و مرگ ناشی از آن خواهد بود.

دوری از استرس:

سیستم ایمنی بدن شما نیاز به شرایط مطلوب برای از بین بردن سلول های سرطانی دارد. داشتن یک شیوه زندگی آرام برای تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

کنترل سطح استرس و استفاده از شیوه های رفع اضطراب در پیشگیری از بسیاری از سرطان ها موثر است.استرس دائمی، فعالیت سلول‌های ایمنی را بوسیله تحریک روح و روان تغییر می‌دهد. این امر موجب افزایش التهاب می‌شود که می‌تواند به ‌طور پنهانی جهش سلول‌های سرطانی را پدید آورد.

خوشبختانه، می‌توان با برنامه‌ریزی استرس را کاهش داد. برای مثال، با انجام ورزش یوگا و….

استفاده از میوه ها و سبزیجات تازه:

مطالعات مختلف نشان می دهد که یک رژیم غذایی بر پایه استفاده از میوه ها و سبزیجات، روغن زیتون، ماهی، آجیل و … برای پیشگیری از سرطان موثر است.

سبزیجات سبزرنگ به‌خصوص کلم بروکلی، کلم بروکسل و کلم پیچ حاوی مواد شیمیایی گلوکوزامین‌ها هستند که در فرایند گوارش به ترکیباتی تجزیه می‌شوند که اثرات ضد سرطانی دارند. اجتناب از کربوهیدرات های تصفیه شده و چربی های اشباع  نیز اهمیت زیادی دارد.

چک آپ های منظم:

برای پیگیری رد برخی سرطان ها، انجام چک آپ های مستمر در سنین خاصی الزامی است چون هر چه این سرطان ها زودتر تشخیص داده شوند، نتیجه درمانی بهتری دارند.

دریافت واکسن:

اکثر مردم به این نکته آگاه نیستند که برخی ویروس های خاص می توانند منجر به سرطان شوند در حالی که واکسن برای پیشگیری از آنها در دسترس است. درایفت واکسن اچ پی وی برای جلوگیری از سرطان های گردن رحم و واکسن هپاتیت ب برای جلوگیری از سرطان کبد مهم است.

داشتن وزن مناسب و ایده آل:

چاقی و اضافه وزن با انواع سرطان ها ارتباط مستقیم دارند. برای این که مطمئن شوید وزن تان تحت کنترل است، ورزش، خواب کافی، و اجتناب از پرخوری را در نظر بگیرید.

اضافه وزن فقط به کمر شما آسیب نمی‌زند بلکه چاقی بیش از حد عامل افزایش خطر ۱۰  گونه سرطان از جمله مری، کلیه و کیسه صفرا است. بافت‌های چاق، پروتئینی تولید می‌کند که موجب التهاب می‌شود، سلولهای سرطانی را تقویت می‌کند و خطر ابتلا به سرطان را بالا می‌برد.

استفاده از کرم ضد آفتاب:

کرم های ضد آفتاب دفاع بزرگی در برابر ابتلا به سرطان پوست ناشی از اشعه مضر یو وی آفتاب است.

افرادی که روزانه کرم ضدآفتاب استفاده می‌کنند ۵۰٪ کمتر از کسانی که از آن استفاده نمی‌کنند به ملانوم(مهلک ترین نوع سرطان پوست) مبتلا می‌شوند. هر روز مقدار کمی کرم ضدافتاب با SPF ۱۵ بزنید. حتی در زمستان و روزهای ابری از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

از ساعت ۱۰صبح تا ۴ بعدازظهر که اشعه ماورای بنفش زیاد است از منزل بیرون نروید، استفاده از کرم ضد آفتاب همانند مسواک زدن باید یک عادت شود.استفاده از کلاه های لبه پهن و عینک آفتابی با فاکتور حفاظتی یو وی را در خارج از منزل در نظر بگیرید. در ساعات اوج نور خورشید، از انجام ورزش در خارج از خانه خودداری کنید.

انجام فعالیت های روزمره و لذتبخش:

اتخاذ یک شیوه زندگی سالم در کنار فعالیت های روزمره، منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با سلول های سرطانی می شود. انجام فعالیت های لذت بخش و به دور از استرس مانند باغبانی را امتحان کنید.

فعالیت بدنی منظم:

اضافه وزن  و سبک زندگی بی تحرک با انواع بسیاری از سرطان ها ارتباط دارد و کسانی که ورزش می کنند کمتر در معرض بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع دو، افسردگی و مرگ و میر ناشی از سرطان ها هستند.

دو سرطان شایع مرتبط با بی تحرکی عبارتند از سرطان سینه و سرطان روده بزرگ.تحقیقات نشان می‌دهد ورزش‌های کم و کوتاه نیز می‌تواند مؤثر باشد. ۳۰دقیقه فعالیت بدنی در هفته کافیست تا شانس ابتلا به سرطان سینه در زنان ۳۵٪ کاهش یابد.

عدم مصرف دخانیات و الکل:

سیگار و دخانیات به شدت خطر ابتلا به برخی سرطان ها از جمله ریه، سر و گردن، مری، لوزالمعده، کلیه، مثانه، کولون و رکتوم را افزایش می دهد. در واقع محصولات توتون و تنباکو مسئول تمام مرگ های ناشی از سرطان ریه و علت اصلی ابتلا به این سرطان در مردان و زنان هستند.

الکل عامل چندین نوع سرطان از جمله دهان، گلو، روده بزرگ و سینه است. علت دقیق آن شناخته نشده است، اما محققان گمان می‌کنند الکل به بافت‌های بدن آسیب می‌رساند، برای مثال، در روده بزرگ باکتری می‌تواند الکل را به مقدار زیادی استالدئید (نوعی ماده شیمیایی که در آزمایشگاه حیوانات به عنوان عامل سرطان شناخته شده است) تبدیل کند.

فعال نگه داشتن مغز:

حفظ سلامت مغز در تمام سنین مهم است و با انجام تغییرات ساده در زندگی روزمره، آموختن زبان های جدید و به چالش کشیدن مغز از طریق راهکارهای حل مساله، می توان سلامت آن را تضمین کرد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *