#


کم کاری تیروئید و تغذیه

کم کاری تیروئید
23 می 2017 بدون نظر 1125 بازدید

کم کاری تیروئید و تغذیه

کم کاری تیروئید و تغذیه:

 

 

به گزارش از من بپرس این بیماری هنگامی ایجاد می‌شود که غده تیروئید نتواند به اندازه نیاز بدن هورمون تولید کند. هورمون غده تیروئید تری یدوتیرونین و تیروکسین است. این هورمونها وظیفه تنظیم  مصرف انرژی، تولید گرما و تسهیل رشد در بدن را برعهده دارند.

 

 

این بیماری در زنان سه برابر شایع‌تر از مردان است و در بالغین سیر کندی دارد و تدریجی است و افراد مبتلا دارای علائم زیر می باشند.

 

 

ضعف،خستگی وخواب‌آلودگی

 

 پوست خشک،خشن و سرد

 

عدم تحمل در برابر سرما

 

کاهش تعریق

 

برادی کاردی یاکندتپشی

 

از دیگر علایم این بیماری فراموشکاری، یبوست، افزایش وزن، اختلالات قاعدگی،سقطهای مکرر، تاخیر در رفلکسها، کم‌خونی و درد مفاصل و  عضلات می باشد.

 

 

تیروئید کم کار درمان نشده می‌تواند باعث سایر مشکلات از جمله گواتر،بیماری‌های قلبی،مشکلات روحی روانی،نوروپاتی محیطی،ناباروری و نقص‌های مادرزادی گردد.

 

 

تغذیه نقش مهمی در سلامت افراد مبتلا به کم کاری تیروئید دارد.افراد مبتلا به کم کاری تیرویید، باید مصرف این مواد غذایی را محدود کنند،زیرا مصرف آنها توانایی تیروئید در جذب ید را کاهش میدهند و ید یکی از مواد ضروری برای تیروئید است:

 

انواع کلم

 

تربچه

 

شلغم

 

سویا

 

دانه خردل

 

 

از طرفی یک رژیم غذایی متعادل که شامل مقدار زیادی سبزیجات (محصولات تازه) و پروتئین باشد باعث تقویت عملکرد تیروئید می شود که در زیر به توضیح چند مورد می پردازیم:

 

 

ماهی:

 

اسیدهای چرب امگا۳ موجود در ماهی‌های چرب مانند سالمون، قزل آلا، ماهی تن یا ساردین، این ماده غذایی را به یک انتخاب عالی برای ناهار یا شام تبدیل می‌کنند.

کم کاری تیروئید کنترل‌نشده به علت بالا بودن LDL یا کلسترول بد می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌قلبی را افزایش دهد و امگا۳ها، معروف به این هستند که التهاب را کاهش می‌دهند، به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند و خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهند.

ماهی همچنین یک منبع خوب از ماده مغذی سلنیوم است که بیشتر از همه در تیروئید متمرکز است. سلنیوم همچنین به کاهش التهاب نیز کمک می‌کند.

 

 

آجیل:

 

یک منبع عالی دیگر از سلنیوم، آجیل‌ها هستند که به تیروئید کمک میکنند تا عملکرد خوبی داشته باشد.البته در مصرف آجیل محتاط باشید زیرا آجیل ها چربی بسیار بالایی دارند.

 

 

غلات سبوس‌دار:

 

یبوست یکی از علائم شایع کم کاری تیروئید است. مواد غذایی غلات کامل مانند غلات صبحانه، نان، ماکارونی و برنج علاوه بر فیبر حاوی مقدار زیادی مواد مغذی نیز هستند. فیبر آنها می‌تواند به تنظیم عملکرد روده کمک کند و در درمان یبوست بسیار موثر می باشد.

 

 

میوه‌ها و سبزیجات تازه:

 

یکی از اولین علائم کم کاری تیروئید، افزایش وزن است. غذاهای کم‌کالری و با چگالی بالا مانند مواد غذایی تازه اساس هر برنامه کاهش‌وزن موفق هستند.

در صورت امکان میوه‌ها یا سبزیجات تازه را در هر وعده غذایی تان جای دهید. مواد غذایی خاصی مانند زغال‌اخته، گیلاس، سیب‌زمینی‌شیرین و فلفل‌های سبز، نیز سرشار از آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان‌ها مواد مغذی هستند که خطر ابتلا به بیماری‌قلبی را کاهش می‌دهند.

 

 

جلبک‌دریایی:

 

جلبک‌دریایی دارای غلظت بالایی از ید است که یک ماده مغذی ضروری برای عملکرد تیروئید و یک پیش‌ماده برای تولید هورمون تیروئید است. یک مزیت دیگر جلبک‌دریایی این است که مواد مغذی دیگری مانند فیبر، کلسیم و ویتامین‌های K، E، C، B، A دارد.

به این نکته توجه داشته باشید که دریافت ید بیش از مضر بوده و این امر می‌تواند بیماری تیروئید را بدتر کند.

 

 

لبنیات:

 

طبق تحقیقات انجام شده ارتباطی بین کمبود ویتامین D و بیماری‌ هاشیموتو(شایع‌ترین علت کم کاری تیروئید) وجود دارد. شیر غنی‌شده نه تنها ویتامین D افزوده دارد، بلکه دارای مقدار قابل توجهی کلسیم، پروتئین و ید نیز می‌باشد.

از آنجا که‌هاشیموتو ممکن است منجر به تغییراتی شود که در مشکلات معده مانند سوزش سردل نقش دارند، مواد‌غذایی مثل ماست با باکتری خوب، ممکن است به تنظیم سایر باکتریها کمک کنند.

 

 

لوبیا:

 

لوبیاها حاوی پروتئین، آنتی اکسیدان‌ها، کربوهیدرات‌های پیچیده و مقدار زیادی ویتامین‌ها و مواد‌معدنی می‌باشند که یک منبع عالی برای دریافت انرژی در برابر خستگی ناشی از کم کاری تیروئید می باشد.

آنها همچنین سرشار از فیبر هستند که فیبر برای درمان یبوست که یک عارضه جانبی شایع کم کاری تیروئید است بسیار مفید می باشد.البته در دریافت فیبر هم باید محتاط بود زیرا دریافت فیبر بیش از حد می‌تواند در درمان کم کاری تیروئید اختلال ایجاد کند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *