#


کلسترل بد در چه مواد غذایی وجود دارد

15 فوریه 2018 بدون نظر 1327 بازدید

کلسترل بد در چه مواد غذایی وجود دارد

مواد غذایی شگفت انگیز دارای کلسترل بد

کلسترول بد که به آن ال دی ال گفته می شود، می تواند باعث تشکیل پلاک در رگ ها شود و همچنین موجب مشکلات شدید قلبی عروقی می شود.

به گزارش از من بپرس، وجود چربی در بدن برای بروز اسیدهای صفراوی، کارکرد قلبی عروقی و مجموعه ای از فرایندهای بدن ضرورت دارد. مشکل از جایی شروع می شود که شما مقدار بسیاری از چربی ها را دریافت کنید و خود را در معرض خطر ابتلا به هیپوکلسترولمی و یا همان تجمع پلاک در رگ ها قرار دهید.

لیپوپروتئین همراه با چگالی پایین و یا همان ال دی ال نوعی چربی می باشد که به عنوان قاتل خاموش نیز به شمار می رود. زمانی که سطح کلسترول ال دی ال بیش از ۱۳۰میلی گرم در دسی لیتر باشد، شما در معرض ابتلا به هیپو کلسترولمی قرار خواهید گرفت. البته این خطر وقتی زیاد می شود که سطح کلسترول خوب یا همان اچ دی ال نیز در مردان کمتر از سی و پنج میلی گرم در دسی لیتر و در زنان کمتر از چهل میلی گرم در دسی لیتر باشد.

نشانه های بالینی کلسترول بالا در هر شخصی می تواند فرق داشته باشد با این وجود احساس سنگینی یا سوء هاضمه، یبوست، التهاب در اندام ها، سردرد، خستگی، بوی بد دهان، سرماخوردگی های متوالی، بینایی تار و درد قفسه سینه از نشانه های واضح بالا رفتن کلسترول بد می باشند.

در این بین ، احتمال دارد که شما از تاثیرات بعضی از مواد غذایی بر بالا رفتن کلسترول بد خون بی اطلاع باشید:

لبنیات پرچرب

فرآورده هایی مانند شیر غلیظ شده، کره و مارگارین و … دارای مقدار زیادی از چربی های اشباع می باشند و در افرادی که کلسترول بد آن ها بالا است ، استفاده از این نوع فرآورده ها باید به طور کامل متوقف شود. شما می توانید فرآورده های گیاهی از جمله شیر بادام و شیر سویا، و یا لبنیات کم چرب یا بدون چربی را جایگزین لبنیات تپرچرب کنید و به رژیم روزانه تان اضافه نمایید.

گوشت قرمز

از استفاده از گوشت‌ های چرب پرهیز کنید. به جای گوشت قرمز از گوشت ‌های سفید نظیر گوشت مرغ و بوقلمون استفاده کنید و وارد رژیم غذایی تان کنید. توجه داشته باشید که پوست این گوشت ‌ها را جدا کنید. ماهی میل کنید. ماهی آزاد، تن یا ساردین بهترین گزینه هایی هستند که می توانید از آن ها استفاده کنید. این ماهی ‌ها چرب می باشند ولی چربی آن ها مانند گردو یا بذر کتان مفید است.

مواد غذایی آماده و صنعتی

بسیاری از غذاهای آماده و صنعتی خصوصا آن ‌هایی که گرم می ‌شوند، با روغن‌ های هیدروژنه و اسیدهای چرب ترانس درست می شوند و منجر به بالا رفتن کلسترول بد خون می شود. از مصرف مواد غذایی که بسیار چرب و خیلی شیرین و به خصوص آن ‌هایی که دارای روغن‌ های هیدروژنه می باشند پرهیز کنید.

کره

کره، مایونز، مارگارین ‌ها دارای مقدار زیادی چربی می باشند، با این وجود روغن ‌هایی نظیر روغن زیتون، روغن کانولا دارای چربی‌ های سالمی می باشند که قلب شما را در شرایط بهتری نگه می‌ دارند. در هر صورت از مصرف مواد غذایی چرب پرهیز کنید.

قندهای تصفیه شده و نشاسته

قندها و کربوهیدرات ‌های تصفیه شده از جمله برنج سفید، نان ‌ها و پاستاهای به دست آمده از آرد سفید مقدار کلسترول خوب خون را کم می کنند. برای شما که کلسترول خون تان بالا است توصیه می ‌شود از استفاده از این مواد غذایی پرهیز کنید. شما باید نان‌ های سبوس ‌دار استفاده کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *