#


چگونه وضعیت سندرم کانال مچی را تحمل کنیم؟

سندرم کانال مچی
16 نوامبر 2017 بدون نظر 1157 بازدید

چگونه وضعیت سندرم کانال مچی را تحمل کنیم؟

چگونه وضعیت سندرم کانال مچی را تحمل کنیم؟

هنوز سه پاراگراف نامه برای نوه تان ننوشته اید که ناگهان درد و سوزشی در دستتان ایجاد می شود و مجبور می شوید قلم را روی زمین بگذارید.

هفته ها به دنبال رنگ مناسب آشپزخانه می گردید، اما بعد از چندبار رنگ زدن به دیوار، درد آزاردهنده ای در مچ دست احساسی می کنید. شب هنگام ، همراه با احساس بی حسی در دست و مچ از خواب بیدار می شوید. اگر چنین اتفاقاتی برای شما افتاد، احتمالا دچار سندرم کانال مچی شده اید. این بیماری ، اختلالی نیست که در طول یک شب اتفاق افتد، بلکه یک اختلال تروماتیک فزایندهای است که در طول زمان به علت حرکات استرس زای مکرر دست و مچ دست گسترش می یابد.

تاندون های زیادی در کانال مچی وجود دارند که وقتی حرکات استرسزای متعدد مانند نوشتن ، تایپ کردن و چکش زدن انجام می شود، متورم می شوند و روی عصب مدیان ( MEDIAN ) که از مچ دست عبور می کند فشار می آورند. نتیجه این مراحل درد بسیار شدید است .

زنان دو برابر مردان دچار این بیماری می شوند. براساس نظریات کالین هال، علایم معمولاً در یک دست دیده می شود، اما میتواند هر دو دست را تحت تأثیر قرار دهد. گاهی اوقات، دست درگیر حالت بی حسی ، گزگز، مورمور و یا حالت خواب رفتگی دارد. معمولا این احساس در انگشت شست و اشاره دیده می شود، اما ممکن است در همهٔ دست وجود داشته باشد. هنگامی که علایم این بیماری احساس شد باید به دنبال تسکین و درمان درد باشیم.

سندرم کانال مچی

سندرم کانال مچی

مچ دست را به صورت دایره ای بچرخانید.

یک فیزیو تراپ میگوید: هنگامی که گزگز شروع شد، باید حرکات و ورزش های آرام دست را آغاز کنیم. یکی از اینها چرخش ساده دست است . دستها را برای دو دقیقه به آرامی و به صورت دایره ای به اطراف بچرخانید. این حرکت باعث تمرین تمام عضلات مچ می شود، گردش خون را بهبود می بخشد و مچ را از حالت خمیده که معمولاً منجر به این سندرم می شود، خارج می کند.

دست تان را بالا ببرید.

دست تان را از صفحه کلید کامپیوتر جدا کنید و بالا نگه دارید. دست تان را بالای سر برده و آن را به همراه مچ بچرخانید.

استراحت کنید و در آرامش باشید.

در بین کارها، مقداری استراحت کنید. دست ها را روی میز به حالت استراحت بگذارید و سرتان را به مدت دو دقیقه بچرخانید. گردن را به جلو و عقب خم کنید، سپس سر را به دو طرف خم کنید و در حال چرخش گردن ، به شانهٔ راست و سپس به شانهٔ چپ نگاه کنید.

ورزش را همانند خوردن، در برنامهٔ روزانهٔ خود قرار دهید.

ورزش عضلات مشکل دار به صورت روزانه ، مهم است ؛ حتی اگر درد هم نداشتید حرکات ورزشی بالا باید حداقل چهار بار در روز انجام شود.

از آسپیرین استفاده کنید.

دکتر استفان کشن « جراح ارتوپد» میگوید: برای کاهش درد و التهاب از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی نظیر آسپیرین یا ایبوپروفن استفاده کنید؛ از استامینوفن استفاده نکنید. استامینوفن برای سردرد است نه این بیماری ، زیرا درد را کاهش میدهد ولی اثر کمی روی التهاب ندارد.

با یخ درمانی، درد را تسکین دهید.

بسته های یخ با کاهش تورم، مؤثر و کارآمد میباشند. به دور دست تان ، پد گرمازا نپیچید زیرا باعث افزایش تورم ناحیه می شود.

دست خود را بالا نگه دارید .

هنگامی که استراحت می کنید، سعی کنید دست تان بالاتر از شانه با ارتعان روی میز قرار گیرد و یا روی دستهٔ صندلی تکیه بالا باشد؛ این یک وضعیت مناسب برای استراحت است.

برای تسکین درد، دست تان را مشت کنید.

حرکات فشاری انگشتان به تسکین حالت گزگز مچ دست کمک می کند. دست تان را مشت کنید و انگشتان را به کف دست فشار دهید. سپس مج را باز کنید و کشیده نگه دارید. این حرکت را دوباره انجام دهید.

شب ها به دست تان را در پهلو نگه دارید.

دست تان را هنگام خوابیدن، نزدیک بدن و مج را صاف و مستقیم نگه دارید. اگر دست را از کنار تخت آویزان کنید، باعث افزایش فشار می شود. اگر در خواب به علت درد بیدار می شوید ، همان تمرینهایی را که در روز انجام میدادید، در شسب تکرار کنید .

از تختهٔ اسپلینت ( شکسته بندی ) برای تسکین درد استفاده کنید.

برای تسکین علایم سندرم کانال مچی از اسپلینت مچی برای صاف نگه داشتن مچ استفاده کنید، اسپلینت کمک می کند تا فشار از روی عصب برداشته شود. انواع پلاستیکی اغلب سخت و همچنین گرم و چسبنا کند. صرف نظر از نوع اسپیلنتی که می خرید، باید اندازهٔ آن مناسب کف دست باشد و در عین حال شست و انگشتان دیگر را آزاد بگذارد.

آن را خیلی سفت نبندید.

حتماً شما نمیخواهید که ترافیک را به طور کامل در مچ تان ببندید؛ مچ تان را با نوار کشی نبندید زیرا مانع خونرسانی می شود .

از دستگیره مناسب استفاده کنید .

اگر می خواهید جسمی را با دستگیره جابجا کنید، مطمئن شوید جای دست شما کاملاً اندازه و مناسب است. اگر جای دستتان کوچک بود، با لولهٔ پلاستیک یا نوار، آن را دوباره بسازید و اگر خیلی بزرگ بود، از یک دستگیره دیگر استفاده کنید.

با دقت عمل کلید .

اگر بعد از کار کردن با روش قدیمی در اطراف خانه تان، دچار آسیب شدید، هنگام کار کردن فشار را بر قاعده مجتان متمرکز نکنید.

فواید ویتامین B6

مطالعات علمی جدید نشان میدهد که درمان با ویتامین B6 زیر نظر پزشک، می تواند در کاهش علایم سندرم کانال مچی مؤثر باشد. در یک مطالعه دوازده ساله ، ۶۵٪ افراد مبتلا به این بیماری با مصرف روزانه ویتامین B6 بهبود پیدا کرده اند.

دکتر الیس می گوید: در طول ۲۹ سال به طور موفقیت آمیزی صدها بیمار را با مقادیر بالای مصرف روزانه ویتامین B6 درمان کرده در حالی که هیچ اثر جانبی مشاهده نشده است.

او هشدار میدهد که درمان با ویتامین B6 باعث تسکین فوری علایم نمی شود، بلکه شما باید صبور باشید. اغلب شش هفته طول میکشد که تغییرات آنزیمی به حدی کافی باشد که علایم به تدریج فروکش کند.

بعد از شش تا دوازده هفته متوجه تفاوت اساسی در دست و انگشتان تان می شوید؛ بی حسی، گزگز، سفتی و درد دست فروکش می کند. دکتر الیس همچنین می گوید: در بعضی از بیماران بعد از قطع مصرف ویتامین B6، این بیماری دوباره عود می کند.

ویتامین درمانی برای سندرم کانال مچی باید زیر نظر پزشک انجام شود. زیرا این ویتامین می تواند در مقادیر بالا سمی باشد.

سندرم کانال مچی

سندرم کانال مچی

واقعیت هایی برای حفظ بی دردی

بعضی کارگرها نسبت به بقیه، بیشتر درگیر می شوند، مخصوصاً قصاب ها، رانندههای تریلی ، کارگران خطوط مونتاژ، حسابداران و پردازشگران اطلاعات و کاربرهای چکشهای بادی . این افراد بنابر شرایط شغلی باید از دست شان در انجام کار استفاده کنند. کسانی هم که در خانه کار می کنند، در معرض خطر هستند: خانه دارانی که شستشوی لباسها را با دست انجام می دهند و یا با جارو زمین را تمیز می کنند و یا حتی کسانی که میوه پوست می گیرند.

حتی اگر شما مجبور هستید کار دستی شدیدی انجام دهید می توانید از مشکل جلوگیری کنید و از کار خود راضی باشید. این سندرم، حاصل فشار مداومی است که هنگام خم شدن مچ به بالا یا پایین ایجاد میشود. اگر مچ به تناوب منقبض و کشیده شود، فشار افزایش مییابد. برای جلوگیری از آن، دست و پا را تا آنجا که می توانید مستقیم نگه دارید. ممکن است در ابتدا خم نکردن مچ دست ها به طور مثال در تایپ کردن یا رانندگی، غیرطبیعی به نظر برسد؛ اما زمان و ممارست، شما را از این ناراحتی رها می کند.

ممکن است این ناراحتیها نشانهٔ آرتریت (التهاب مفاصل ) باشد.

درد مج دست ، همیشه به علت سندرم کانال مچی نیست و میتواند نشانگر بیماری جدی تر دیگری باشد. اگر هنگام ورزش احساس در هم شکستگی و فشردگی در مچ تان دارید، این علایم ، نشانهٔ سندرم کانال مچی نیست. این علایم می تواند نشانهٔ آرتریت استخوانی باشد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *