#


چگونه می توان بوی بد دهان را درمان کرد؟

16 مارس 2018 بدون نظر 1397 بازدید

چگونه می توان بوی بد دهان را درمان کرد؟

علل بروز بوی بد در دهان و راهکارهایی برای درمان

بوی بد دهان یا نفس بد بو را اصطلاحا در پزشکی “هالیتوزیس (Halitosis) می گویند که می تواند بر اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد شود و یا اینکه نشانه ای از یک بیماری دیگر باشد. همچنین بوی بد دهان می تواند بر اثر خوردن بعضی از انواع غذاها و با عادات بد بهداشتی، بدتر شود. به طور کلی، تمام غذاهایی که خورده می شوند هضم و تجزیه آنها از همان دهان شروع می شود. وقتی غذاها هضم شده و سپس جذب بدن و خون می شوند، در نهایت از طریق گردش خون به ریه ها رفته و در نفس شما ظاهر می شوند. اگر شما غذاهایی با بوی تند (مثل سیر و پیاز بخورید، مسواک زدن، نخ دندان زدن و حتی استفاده از دهانشویه ها نیز نقط می تواند این بو را موقتا از بین ببرد. این بوها تا زمانی که غذای خورده شده از بدن بیرون نرود، بطور کامل از بین  نخواهند رفت. اگر شما بطور منظم و روزانه از مسواک و نخ دندان استفاده نکنید، خرده های غذاها می توانند در دهان شما باقی مانده و باعث تقویت رشد باکتری ها در بین دندان ها، اطراف لثه ها و بر روی زبان شوند. این وضعیت باعث می شود که دهان بد بو شود.

کشیدن سیگار با جویدن تنباکو می تواند همچنین باعث بروز بوی بد دهان، زرد شدن دندان ها، کاهش توانایی درک مزه غذاها و تحریک شدن بافت های لثه شود.

باقی ماندن بوی بد دهان و با احساس بدمزه بودن دهان ممکن است نشانه هشدار دهنده ای از بیماری لثه باشد. بیماری لثه بر اثر ایجاد جرم بر روی دندان ها بروز می کند. باکتری هایی که در جرم دندان وجود دارند تولید مواد سمی می کنند که باعث تحریک لثه ها می شود. اگر این وضعیت را درمان نکنیم و به حال خود رها نماییم، می تواند باعث صدمه دیدن لثه ها و استخوان فک شود.

سایر علل دندانی ایجاد بوی بد دهان شامل عفونت های قارچی دهان و پوسیدگی دندان ها می باشد. خشکی دهان که در اصطلاح پزشکی به آن گزروستوميا (Xerostomia) گفته می شود می تواند همچنین باعث ایجاد بوی بد دهان شود. بزاق دهان برای مرطوب نگهداشتن و تمیز ماندن دهان لازم می باشد که این کار را از طریق خنثی کردن اسیدهایی که توسط جرم دندان تولید می شود و نیز پاک کردن سلول های مرده ای که بر روی زبان، لثه ها و داخل گونه ها جمع می شوند انجام می دهد. در صورت فقدان بزاق، این سلول های مرده، تجزیه شده و می توانند تولید بوی بد دهان نمایند. خشک شدن دهان ممکن است به علت عوارض جانبی مصرف بعضی از داروها، مشکلات و بیماری های غدد بزاقی و یا نفس کشیدن دائمی از طریق دهان (به جای بینی) ایجاد گردد.

بیماریهای بسیاری می توانند باعث بروز بوی بد دهان شوند که بعضی از آنها عبارتند از: عفونت های دستگاه تنفسی (مثل ذات الریه)، عفونت های مزمن سینوس ها (سینوزیت)، وجود ترشحات پشت حلق، مرض قند (دیابت)، ریفلاکس معده به مری (ترش کردن)، بیماری های کبدی و کلیوی. با انجام اقدامات زیر می توان از شدت بوی بد دهان کم نمود و یا اینکه از بروز آن پیشگیری کرد:

١- رعایت بهداشت دهان و دندان:

حداقل روزی دو بار با استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید دندان هایتان را مسواک بزنید تا خرده های غذاها و جرم دندان ها پاک شوند. بعد از خوردن غذا، دندان هایتان را مسواک بزنید (در محل کار با مدرسه تان نیز باید مسواک داشته باشید تا بعد از خوردن ناهار، دندان هایتان را مسواک بزنید). فراموش نکنید که روی زبانتان را هم مسواک بکشید. هر دو یا سه ماه یکبار، مسواک هایتان را عوض نمایید. روزی یکبار از نخ دندان استفاده نمایید تا خرده های غذایی و جرم بین دندانهایتان پاک شود. اگر دندان مصنوعی دارید، شب ها باید آن را در آورده و قبل از اینکه صبح روز بعد می خواهید آن را در دهانتان بگذارید خوب تمیز نمایید.

۲- حداقل سالی دو بار به دندانپزشک مراجعه نمایید.

٣- اگر سیگاری هستید، سیگار کشیدن را کنار بگذارید .

۴- مقادیر زیادی آب بنوشید:

این کار باعث می شود که دهانتان مرطوب باقی بماند. جویدن آدامس (ترجیحا آدامس های بدون قند) و مکیدن آب نبات (ترجیحا آب نبات های بدون قند) باعث می شوند که ترشح بزاق تحریک شود. ترشح بزاق کمک می کند که خرده های غذاها و باکتری های دهان شسته شده و از بین بروند.

۵-فهرستی از غذاهایی که هر روز می خورید را نوشته و به دندانپزشکتان نشان دهید:

دندانپزشک با مشاهده این لیست می تواند به شما کمک نماید که غذاهایی که ممکن است باعث ایجاد بوی بد دهان در شما شده است را کشف نمایید. همچنین فهرستی از داروهایی که مصرف می کنید را نیز به او نشان دهید. بعضی از دارو ها ممکن است در ایجاد بوی بد دهان نقش داشته باشند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *