#


چگونه می توان با کمک روش های تغذیه ای از ابتلا به افسردگی زمستانی جلوگیری کرد؟

18 فوریه 2018 بدون نظر 1635 بازدید

چگونه می توان با کمک روش های تغذیه ای از ابتلا به افسردگی زمستانی جلوگیری کرد؟

آیا تغذیه ی مناسب برای پیشگیری از افسردگی های زمستانی را می شناسید؟

یکی از نکاتی که برای پیشگیری از ابتلا به افسردگی های زمستانی باید بدانید این است که می توانید از روش های تغذیه ای استفاده کنید. شما می توانید با استفاده از مواد غذایی حاوی آهن و سلنیوم موجب افزایش نشاط و شادمانی در خود شوید. در ادامه ی این مطلب شما می توانید از یکسری از روش های خوراکی برای کمک به پیشگیری از این مشکل استفاده کنید.

یکی از متخصصین تغذیه در مورد خوراکی های مناسب برای پیشگیری از ابتلا به افسردگی های زمستانی پیشنهاد های جالبی را ارائه داد. زمانی که بعضی از مواد معدنی در بدن کاهش می یابد ممکن است سبب ابتلا به افسردگی در افراد شود، همین طور ایجاد ترس و خستگی بیش از حد موجب کم شدن مواد مغذی ذخیره شده در بدن خواهد شد. افراد می توانند با استفاده از مکمل ها و یا مواد غذایی که دارای آهن و سلنیوم هستند سبب برطرف شدن این کمبود ها در بدن شده، و این زمینه ساز بروز شادابی و برطرف شدن افسردگی در افراد خواهد شد.

همین طور سلنیوم به دلیل دارا بودن خواص ضد زنگ زدگی و یا همان آنتی اکسیدانی، موجب از بین رفتن رادیکال های آزاد و مهاجم شده و نیز مانع سرطانی شدن سلول ها خواهد شد و نیز همانند آنتی اکسیدان های دیگر بر روی عملکرد مغز و شبکه ی اعصاب، بسیار موثر می باشد و بیشتر اوقات از ابتلا به آلزایمر زود هنگام جلوگیری خواهد کرد.

یکی از بهترین منابع تغذیه ای که به میزان ۲۵۰۰برابر سایر آجیل ها دارای سلنیوم می باشد فندق برزیلی است، ولی برخی از غذا های دریایی، ماهی، صدف، دانه ها، جگر مرغ، جوجه ی خانگی و غلات پرک شده از آن دسته خوراکی هایی هستند که دارای مقادیری سلنیوم می باشند.

بهتر است بدانید که نباید به صورت خودسرانه از مکمل های سلنیوم استفاده کنید، به این خاطر مصرف بیش از اندازه ی این ماده ی معدنی از راه مکمل ها می تواند موجب ابتلا به مسمومیت های فراوانی در افراد شود، ولی مصرف برخی از منابع غذایی که دارای سلنیوم هستند مانند ماهی های فراوان که در کنار این ماده ی معدنی، غنی از اسید های چرب امگا ۳و پروتئین های حیوانی با خواص بیولوژیکی زیاد و نیز ده ها ترکیب مفید دیگر می باشند، و بدون هیچ ضرری برای سلامتی موجب افزایش نشاط و شادمانی در افراد خواهد شد.

یکی دیگر از مواد معدنی مورد نیاز بدن آن است که برای بدن بسیار ضروری می باشد و نیز تاثیرات بسیاری برای بدن دارد. ابتلا به کم خونی و نیز کاهش میزان آهن در بدن دو وضعیت مشابه به هم هستند که در بدن به وجود می آید. در ادامه ی این مطلب با تفاوت های این دو عارضه آشنا خواهید شد.

زمانی گفته میشود فردی به کم خونی مبتلا شده است که گلبول های قرمز خون از آهن تهی شده و غلظت هموگلوبین خون بسیار ضعیف می شود. در این وضعیت است که حجم گلبول های قرمز بسیار کم تر از حالت طبیعی خواهد شد، همچنین رنگ آن کم تر و به رنگ قرمز روشن در خواهد آمد، این نوع از گلبول ها توانایی کافی برای انتقال اکسیژن مورد نیاز از شش ها به سلول های بافت های بدن را نداشته و به دلیل این اتفاق، در افرادی که به کم خونی مبتلا هستند، وارد شدن انرژی در سلول های بدن بسیار آرام صورت می گیرد و همین امر می تواند بر عملکرد و توانایی سلول های بدن تاثیرات منفی بگذارد.

چگونه می توان با افسردگی های فصلی مبارزه کرد؟

چنانچه احساس کردید با بعضی از علائم این بیماری مواجه شده اید، فورا به یک پزشک متخصص مراجعه کرده تا آزمایش های لازم را برای شما انجام دهد. اگر پزشک تشخیص داد که شما به افسردگی مبتلا شده اید ، می توانید با کمک گرفتن از موارد که در زیر مطرح می شوند کاری کنید که مجددا به این عارضه مبتلا نشوید:

-سعی کنید بیشتر زمان خود را در طول روز در خارج از خانه بگذرانید. حتی روز هایی که هوا ابری است باز هم بیرون بروید؛ زیرا که نور خورشید باز هم در آسمان می تابد و شما می توانید با بیرون رفتن از منزل از فوایدی که نور خورشید دارد بهره مند شوید.

-بهتر است یک برنامه ی غذایی سالم، که دارای انواع ویتامین و مواد معدنی باشد برای خود تنظیم کنید. با این کار شما می توانید انرژی زیادی از مواد غذایی مصرفی تان دریافت کنید و همین موضوع باعث می شود که احتیاج شما به استفاده از برخی از مواد غذایی شیرین و دارای نشاسته کم تر شود.

-سعی کنید برنامه ی خود را طوری تنظیم کنید که بتوانید حداقل سه روز در هفته به مدت نیم ساعت به ورزش بپردازید.

-می توانید در صورت نیاز در فصل های سرد سال از راهنمایی مشاورین کمک بگیرید.

-یکی دیگر از راهکار هایی که می تواند در فصل های سرد سال کمک کننده باشد این است که در گروه های اجتماعی شرکت داشته باشید و سعی کنید ارتباط خود با اطرافیان را قطع نکنید.

-یکی از منابع مهم تامین ویتامین دی در فصل های سرد سال محصولات لبنی سرشار از این ویتامین می باشند. امیدوار هستیم که در کشورمان به جایی برسیم که محصولات لبنی به صورت گسترده غنی سازی شوند و شیر و ماست سرشار از ویتامین دی به راحتی در دسترس مردم قرار بگیرند. در برخی از کشور ها نظیر کشور کانادا برای مبارزه با ابتلای افراد به کمبود ویتامین دی دست به غنی سازی شیر زده اند.

-همین طور شما می توانید همراه با مصرف لبنیاتی که دارای این ویتامین هستند از موادغذایی نظیر تخم مرغ، خاویار، اشپل ماهی، قارچ و ماهی آزاد نیز استفاده کنید تا از طریق جذب ویتامین دی در بدن تان افزایش یابد.

-زمانی که شما به افسردگی مبتلا می شوید و این بیماری بر شما غلبه می کند محافظت کردن از سلامتی در این شرایط بسیار دشوار می شود. اما در هر صورت شما باید همیشه از سلامتی جسمی و روانی خود مراقبت کنید. شما می توانید برای کاهش استرس و اضطراب که از عوامل افزایش دهنده ی ابتلا به افسردگی هستند ورزش هایی نظیر یوگا و یا مدیتیشن را انجام دهید.

-برای این که بتوانید استرس و اضطراب را از خود دور کنید می توانید از ویتامین ب کمپلکس استفاده کنید. این نوع ویتامین سبب به وجود آمدن ناقل های عصبی در مغز خواهند شد و کارکردی شبیه به تبدیل کننده ی مواد غذایی به انرژی را خواهند داشت. شما می توانید این ویتامین را از فرآورده های غذایی حیوانی دریافت کنید.

-به یاد داشته باشید که چنانچه از دارو های ضد اسید استفاده می کنید و یا این که رژیم تغیه ای سالمی ندارید به طور حتم ویتامین ب کافی نیز دریافت نخواهید کرد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *