#


چه کارهایی باید در زمان زلزله و بعد از آن انجام داد؟

زلزله
13 نوامبر 2017 بدون نظر 1229 بازدید

چه کارهایی باید در زمان زلزله و بعد از آن انجام داد؟

چه کارهایی باید در زمان زلزله و بعد از آن انجام داد؟

اگر زمانی زلزله بیاید و شما در خانه باشید می توانید با داشتن آگاهی های لازم جان خود و اطرافیان تان را نجات دهید ، فقط کافیست پناه بگیرید و کارهای تان را سریع و مناسب انجام دهید. پس واجب است که به چند نکته توجه کنید که ما در این مطلب کارهایی که باید در هنگام وقوع زلزله انجام دهید را در اختیار شما قرار داده ایم ، پس تا انتها همراه ما باشید.

آشنایی با علائم زلزله

با اینکه زلزله قابل پیش بینی نمی باشد ولی کمی قبل از به وقوع پیوستن نشانه هایی را از خود ظاهر می کند مانند: حرکت های غیر طبیعی حیوان هایی که در خانه نگه داری می کنید مثل گربه ، ماهی و سگ ، که شما امکان این را دارید که از آن ها در منزل تان نگهداری کنید. یکی دیگر از علائمی که قبل از وقوع زلزله به وجود می آید این است که حباب های بی دلیلی بر روی آب استخر و حوض خانه ایجاد می شود و پرندگان ناگهان هیجانی می شوند و سپس چند لحظه قبل از وقوع زلزله ساکت می شوند، نشانه های دیگری که وجود دارد عبارتند از بالا آمدن آب یا شفاف تر یا به شدت گل آلود شدن و یا تغییر دمای محسوس آب چاه ها.

زلزله

زلزله

آغاز زلزله

افراد شاهدی که بعد از زلزله صحبت کرده اند می گویند که در ابتدا با صدای عجیبی مواجه شدند ، این حرف درست است. در زمان وقوع زلزله اول صدای نامتعارفی به گوش می خورد و سریعا لرزش هایی که به طور معمول زیاد شدت ندارند به وجود خواهد آمد. سپس موج اصلی به مدت چند ثانیه و بعد از آن پس لرزه هایی با شدت کمتر به وجود می آید و پس از آن تمام می شود.

برخی مواقع این زلزله ها از چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشد ، به صورتی که ما پیش لرزه هایی که به وجود می آید را با زلزله اشتباه می گیریم. بنابر این اگر زمانی با زلزله های کوچکی مواجه شدید این را بدانید که احتمال وقوع موج اصلی زلزله در پیش است ، سعی کنید در این مواقع مکان هایی که در خانه تان امن است را برای استراحت در نظر بگیرید.

به شما توصیه می کنیم که  حتما هوشیار بخوابید و اگر امکان این هست که در حیاط بخوابید ، این کار را به عنوان تفریح هم شده انجام دهید تا جان تان سالم بماند ، البته این را به یاد داشته باشید که از آوارهای دیوار های حیاط و خود ساختمان در امان باشید.

قبل از زلزله

توجه داشته باشید که یک جعبه کمک های اولیه در محلی از خانه تان که امن و محکم است نگه داری کنید ، همچنین یک رادیوی باطری دار ، چراغ قوه ، کبریت ، پتو، بیل و کلنگ را در جایی که مطمئن است قرار دهید. درون یک ظرف پلاستیکی آب آشامیدنی بریزید و آن را در مکانی که مستحکم است بگذارید و هر از گاهی آب آن را تعویغ کنید.

-از روش قطع کردن آب و گاز آگاهی داشته باشید و آن را به تمام خانواده اطلاع دهید.

-وسایلی که سنگین هستند را در محل های مرتفع نگذارید.

-جایی که می خواهید بخوابید را سعی کنید در زیر پنجره ها ، قاب عکس و آینه ها نباشد و این را به یاد داشته باشید که زیر اشیایی که آویزان هستند مانند لوسترها نخوابید.

-وسایلی که شکستنی هستند را در جاهایی که امن می باشند بگذارید.

-مواد آتش زا را نزدیک به اجاق گاز و آبگرمکن قرار ندهید.

-تمام راه هایی که برای خروج از منزل ، محل کار و یا تحصیل است را شناسایی کنید.

-شیوه ی کار کردن با کپسول های آتش نشانی را بیاموزید.

زلزله

زمین لرزه

موارد ایمنی در حال زمین لرزه

زمانی که ساختمانی در حال لرزیدن است فرار از آن یک حس غریزی می باشد که احتمال دارد کار عاقلانه ای نباشد. اگر در زمان وقوع زلزله بیرون از منزل و در فضای باز هستید باید خوشحال باشید. اگر در کوچه و یا خیابانی هستید که باریک می باشد باید برای خودتان پناهگاهی پیدا کنید ، مثلا می توانید به زیر خودرو ها پناه ببرید و اگر نزدیک به پنجره و یا تیر چراغ برق هستید فورا خودتان را از آن ها دور کنید. چنانچه در داخل خودرو هستید آن را در جایی مطمئن به دور را پل های هوایی و ساختمان های بلند متوقف کنید. تا زمانی که زلزله تمام نشده است داخل خودروی تان بمانید و بعد از اتمام زلزله به حرکت تان ادامه دهید.

اگر در زمان زلزله در خانه هستید به زیر میز ، زیر تخت و یا چها چوب در بروید و در آن جا پناه بگیرید. سعی کنید از قبل محل های امن خانه تان را شناسایی کنید. زمانی که زلزله اتفاق افتاد به سمت درهای خروجی هجوم نبرید و تا جایی که امکان دارد خونسردی تان را حفظ کنید. هرگز در ازن زمان ها از آسانسور استفاده نکنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *