#


چه عواملی موجب زوال عقل می شوند؟

19 ژانویه 2018 بدون نظر 1495 بازدید

چه عواملی موجب زوال عقل می شوند؟

چه عواملی موجب زوال عقل می شوند؟

بعضی از عوامل جانبی که موجب بروز زوال عقل می شوند و در دچار شدن برخی از افراد به آن تاثیر گذار هستند برای این که بتوانید از بروز این عارضه جلوگیری کنید باید به آن ها بیشتر دقت کنید. از جله ی این عوامل می توان به چاقی، بیماری های قندی، تحرک خیلی کم، کاهش بیش از حد ویتامین در بدن و نیز تنهایی اشاره کرد. در صورتی که بتوانید این عوامل را مدیریت و کنترل کنید کم تر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل خواهید بود.

استفاده از چربی لزوما سبب چاق شدن و اضافه وزن شما نمی شود و حتی احتمال دارد که از بدن و نیز مغز شما محافظت کند.

ابتلا به بیماری های مربوط به مغز از قبیل آلزایمر و یا گونه های مختلف زوال عقل، حداقل چنانچه شما عمر بسیار طولانی داشته باشید، امکان دارد که اجتناب ناپذیر به نظر بیاید. در وضعیتی که آمار مربوط به افرادی که به زوال عقل دچار می شوند در شرایط هشدار به سر می برد، ولی شما می توانید با انجام دادن برخی از اقدامات لازم کم تر در معرض خطر ابتلا به این اختلالات باشید.

عامل اصلی و کلیدی که بیشتر باید مورد توجه تان قرار بگیرد داشتن یک سبک زندگی سالم می باشد. البته ژن های شما نقش مهمی در ابتلا به زوال عقل( مجموعه ای از نشانه هایی که شامل از بین رفتن حافظه و در صحبت کردن دچار مشکل شدن و یا مشکل در نوشتن به روشی یکپارچه، شناختن افراد و مکان های آشنا، و نیز انجام فعالیت های روزانه می شوند) و یا اینکه عدم ابتلا به آن ایفا خواهد کرد، مراقبت از خود نیز به عنوان یک عامل مهم و اساسی به شمار می رود.

در ادامه ی این مطلب هشت عامل خطر ساز که برای کاهش خطر ابتلا به شرایط کشنده ی زوال عقل بهتر است از آن ها خودداری کنید، نام برده شده است.

اضافه وزن

چنانچه وزن شما به طور مداوم در حال زیاد شدن می باشد بهتر از از ادامه پیدا کردن این روند پرهیز کرده و آن را متوقف کنید. بر اساس نتایجی از تحقیقی که در نشریه ی پزشکی Alzheimer’s & Dementia منتشر شده است، اشخاصی که از شاخص توده ی بدنی بیشتر برخوردار می باشند، در مقابل افرادی که دارای وزن نرمال هستند، درصد ابتلا به زوال عقل در آن ها بیشتر خواهد بود. به ازای هر پنج واحد افزایش که در توده ی بدنی اتفاق افتد، خطر ابتلا به زوال عقل نیز به میزان یک سوم افزایش می یابد.

افزایش قند خون

دیابت نوع دو کنترل نشده دیر زمانی است که با ابتلا به زوال عقل پیوند خورده است، چون زمانی که قند خون افزایش می یابد می تواند موجب آسیب وارد آمدن به کل اندام های بدن انسان، از قبیل مغز آسیب وارد کند. ولی حتی زمانی که افزایش قند خون به میزان اندک هم باشد می تواند برای بدن مشکل ساز باشد. بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقی که در دانشگاه هاروارد انجام شده و در نشریه ای به نام مجله ی پزشکی نیو انگلند به انتشار رسیده است، اشخاصی که متوسط قند خون شان ۱۱۵میلی گرم در دسی لیتر می باشد( محدوده ی پیش دیابت)، نسبت به افرادی که دارای قند خون نرمال بودن، امکان ابتلای آن ها به زوال عقل بیست درصد افزایش داشته است.

زمانی که قند خون به میزان کمی افزایش می یابد، می تواند با التهاب همراه باشد، که موجب آسیب وارد کردن به مغز می شود. چنانچه سن شما بیشتر از چهل و پنج سال می باشد، برای این که از بودن و یا نبودن در محدوده ی پیش دیابت و یا دیابت بودن خود اطمینان حاصل کنید بهتر است سالیانه میزان قند خون خود را اندازه گیری کنید.چنانچه به اضافه وزن و چاقی مبتلا می باشید و یا با عوامل خطرساز دیگری مواجه هستید، باید این کار را از سنین کم تر آغاز کنید.

تحرک کم

با ورزش کردن شما می توانید سطح فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز، پروتئینی که مانع مرگ سلول های مغزی موجود خواهد شد و به تولید سلول های تازه کمک می کند را افزایش دهید. طبق نتایج به دست آمده از تحقیقی که توسط محققان دانشگاه بوستون انجام گرفته و در نشریه ای به نام JAMA Neurology به انتشار رسیده است، اشخاصی که دارای بالاترین سطح بی دی ان اف می باشند، نسبت به سایر افراد به زوال عقل کمتری دچار خواهند شد.

چنانچه جزو افرادی هستید که کم تحرک هستند، نگران نباشید زیرا هیچ وقت برای شروع افزایش فعالیت های سمانی دیر نیست. بر اساس تحقیق دانشگاه بوستون، اشخاصی که در سنین بالای پنجاه سال قرار دارند و از مشکلات مربوط به حافظه شکایت کرده اند، ولی در حدود ۹۰۰۰قدم در هفته پیاده روی داشته اند، هم از لحاظ ذهن و حافظه و هم از نظر توانایی شناختی نسبت به گروه کنترل به بهبودی بیشتری دست پیدا کردند. با انجام فعالیت بدنی و نیز پیاده روی به مدت سی دقیقه در روز از تاثیرات مفید تحرک بدن در برابر زوال عقل بهره مند شوید.

استفاده ی کم از مواد غذایی حاوی چربی

بهتر است بدانید که استفاده از چربی همیشه باعث چاق شدن تان نخواهد شد و حتی امکان دارد موجب محافظت از بدن و مغز شما بشود. افرادی که از رژیم غذایی حاوی چربی بالا استفاده می کنند معمولا از کربوهیدرات به خصوص از کربوهیدرات های پالایش شده ی کمتری استفاده خواهند کرد. مصرف کربوهیدرات می تواند سبب التهاب و نهایتا زوال عقل شود.

بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقی که در سال ۲۰۱۰توسط کلینیک مایو انجام گرفت، اشخاصی که از چربی بیشتری استفاده می کنند( یعنی یک سوم از تمام کالری های دریافتی) در مقایسه با افرادی که چربی موجود در رژیم غذایی آن ها کم تر از یک چهارم بود، چهل و دو درصد احتمال کمتری داشت که اختلال شناختی را تجربه کنند.

برای تامین کالری های دریافتی بدن خود به میزان کم تر از پنجاه درصد از مصرف کربوهیدرات ها استفاده کنید و سعی کنید بیشتر از چربی های مفید و سالم، مفید برای قلب و تقویت کننده ی مغز نظیر آن هایی که در روغن زیتون، مغز های خوراکی، ماهی های چرب و بذر کتان وجود دارند استفاده کنید.

کمبود ویتامین دی در بدن

کسانی هستند که ویتامین دی در برنامه غذایی خود استفاده نکرده و یا به طور کلی به میزان کافی بدن شان ویتامین دی دریافت نمی کند و این در شرایطی است که احتیاج بدن به این ماده ی مغذی با افزایش سن بیشتر خواهد شد. میزان دریافت این ویتامین به طور روزانه باید در حدود ششصد واحد بین المللی برای اشخاص پایین هفتاد سال و در حدود هشتصد واحد بین المللی برای کسانی که بالای هفتاد سال سن دارند توصیه شده است. برای انجام بیشتر فعالیت های بدن میزان کافی از ویتامین دی مورد نیاز می باشد و یکی از این نیاز ها سلامت مغز است.

طبق نتایج به دست آمده از تحقیق منتشر شده در نشریه ی Neurology، افرادی که از کم ترین سطح میزان ویتامین دی در بدن شان برخوردار می باشند، نسبت به کسانی که بیشترین میزان این ویتامین را دارا بوده اند تا ۵۳درصد بیشتر بوده است. و نیز میزان خطر برای اشخای که به شدت با کمبود این ویتامین در بدن خود مواجه بودند تا ۱۲۵درصد افزایش داشته است.

استفاده از نوشیدنی های رژیمی

طبق مطالعه ای که در دانشگاه بوستون انجام گرفته و در مجله ی استورک منتشر شده است، اشخاصی که در طول روز لااقل یک نوشیدنی شیرین شده با شیرین کننده های مصنوعی استفاده می کنند، در مقایسه با افرادی که از این گونه نوشیدنی ها استفاده نکرده و از خوردن آن پرهیز می کنند،در حدود سه برابر احتمال بیشتری دارد با گذشت یک دهه به بیماری آلزایمر دچار شوند. استفاده روزانه از نوشیدنی های شیرین معمولی و یا رژیمی با حجم مغز کوچک تر پیوند خورده است.

نوشیدنی های شیرین که دارای شکر و یا شیرین کننده های مصنوعی می باشند به نظر می آید که تحریک کننده التهابی است که موجب آسیب وارد شدن به مغز خواهد شد. همین طور آن ها احتمال دارد که زمینه ساز ابتلا به بیماری های قلبی و یا بیماری دیابت از نوع دو شده که همین موجب ابتلا به زوال عقل خواهد شد.

زندگی در محیط های خیلی شلوغ

باید توجه داشته باشید که افرادی که در شهر ها زندگی می کنند باید بیشتر هوشیار باشند، به این خاطر که طبق نتایج اعلام شده از مطالعه ای که پژوهشگران کانادایی انجام دادند و در نشریه ای به نام Lancet به انتشار رسده است، اشخاصی که در محیط هایی زندگی می کنند که از جاده های با ترفیک بسیار زیاد در حدود پنجاه متر فاصله دارد، در مقایسه با کسانی که بیش از سیصد متر از این گونه جاده ها فاصله دارند، هفت درصد بیشتر به زوال عقل دچار خواهند شد. تحقیقات قبلی که در این زمینه انجام گرفته بودند بین آلودگی هوا و بیماری های قلبی پیوندی را نشان داده بودند، به همین دلیل پژوهشگران براین باور هستند که آلودگی هوا می تواند وارد جریان خون شده و التهاب به وجود بیاورد، که موجب خواهد شد تاثیراتی بر قلب و مغز انسان داشته باشد.

تنهایی

بر اساس نتیجه ی اعلام شده از مطالعه ای که در نشریه ی Journal of Neurology Neurosurgery & Psychiatry منتشر شده است، خطر ابتلا به زوال عقل در افرادی که ازدواج نکرده اند نسبت به افرادی که تشکیل زندگی داده اند ۴۲درصد بیشتر خواهد بود. به این دلیل که افرد مجرد ممکن است بیشتر احساس تنهایی و افسردگی داشته باشند، که همین جزو عواملی می باشد که سبب ابتلا به زوال عقل خواهد شد.

هرچند نمی توان گفت که تنها راه دوری از تنهایی ازدواج کردن می باشد، بلکه با برقرار کردن هر نوع ارتباط اجتماعی می توانید از ابتلا به زوال عقل جلوگیری کنید. در همین راستا، بهتر است با دوستان و آشنایان خود بیشتر وقت بگذرانید و یا این که در جلسات گروه های پشتیبان شرکت کنید و در کل بیشتر در جامعه حضور پیدا کنید. با استفاده از این کار نه تنها شانس بیشتری برای تقویت مغز و حافظه ی خود دارید، بلکه از این طریق شما شاد تر زندگی خواهید کرد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *