#


به چه دلیل بعد از خوردن غذا عطسه می کنیم؟

عطسه
6 اکتبر 2017 بدون نظر 2501 بازدید

به چه دلیل بعد از خوردن غذا عطسه می کنیم؟

به چه دلیل بعد از خوردن غذا عطسه می کنیم؟

یکی از عوامل شایعی که بعد از خوردن غذا اتفاق می افتد عطسه است که بسیاز از افراد تجربه ی آن را داشته اند. عطسه کردن باعث می شود که از شر محرک ها و آلرژن ها رها شوید و مسیر بینی تان را تمیز نگه می دارد.
اگر بتوانید این تحریک کننده ها را پیدا کنید امکان دارد که برای همیشه از شر عطسه کردن خلاص شوید. ما در این مطلب می خواهیم در مورد دلایل عطسه کردن صحبت کنیم.

رینیت چشایی

بعد از اینکه مواد غذایی را استفاده کردید باعث گرفتگی بینی، عطسه و آبریزش بینی می شوید که به این اصطلاح رینیت چشایی گفته می شود. برخی غذاها باعث محرک واکنشی در سیستم عصبی می شوند مانند مواد غذایی تند، الکل و مواد غذایی سرد. این واکنش موجب به وجود آمدن بعضی نشانه های ناشی از غشاء متورم بینی می شود. اگر این نشانه ها مشکلات پوستی، دردهای شکمی و یا تنگی نفس را به وجود آورد سریعا به پزشک مراجعه کنید.

اسنتیشن(Snatiation)

زمانی که فرد بعد از یک وعده ی غذایی دچار عطسه های بیش از حد می شود به آن اسنتیشن می گویند. طبق تحقیقات به دست آمده این شرایط یک جزء ژنتیکی را به همراه دارد.کسانی که این صفت را به ارث برده اند بعد از اینکه مغز پر بودن معده را تشخیص داد بدون هیچ کنترلی عطسه می کنند. کسی که به این عطسه دچار شود بدون این که در نظر بگیرد چه نوع غذایی را مصرف کرده است بدون اختیار پشت سر هم بین ۳تا۱۵ عطسه می کند.

عطسه

عطسه

آلرژی های غذایی خفیف

بعضی از کسانی که به برخی مواد غذایی آلرژی دارند بعد از استفاده از آن ها دچار عطسه می شوند. مواد غذایی هایی که باعث به وجود آمدن آلرژی می شوند عبارتند از: گندم، تخم مرغ، بادام زمینی، شیر و غذای دریایی.

دلایل هوایی

شما ممکن است به احتمال زیاد به گردو غبارهایی که در هوا وجود دارد نیز حساسیت داشته باشید. آب و هوای بسیار سرد و گرم باعث به وجود آمدن آلرژی می شود. همچنین ممکن است که عطر کسی که همیشه موقع غذا خوردن با او هستید نیز باعث ایجاد عطسه در شما شود. ممکن است که به حیوانات خانگی هم حساسیت داشته باشید و موقعی که می خواهید غذا بخورید اگر حیوانی در کنار شما باشد می تواند عطسه را در شما به وجود آورد.

عادات غذا خوردن خود را تغییردهید

اگر شما احساس می کنید که عطسه های تان ناشی از پر بودن معده است به جای اینکه در روز سه وعده غذای زیاد بخورید از وعده های کمتر و تعداد دفعات بیشتری استفاده کنید. این مسئله باعث می شود که معده ی شما بیش از حد بزرگ نشود و عطسه های ناشی از آن از بین می رود.

برنامه ی غذایی خود را ثبت کنید

چنانچه فکر می کنید که عطسه هایی که بعد از صرف غذا به وجود می آید ناششی از آلرژی های غذایی است باید برنامه ی غذایی تان را ثبت کنید تا بفهمید که چه چیزی باعث به وجود آمدن این عطسه ها می شود. امکان دارد که نوع مواد غذایی در این مشکل نقشی نداشته باشد روشی که برای طبخ غذا استفاده می شود باعث به وجودآمدن عطسه ها شود. اگر متوجه شدید که عطسه های تان از چه چیزی است از آن مورد آلرژی دوری کنید.

دارو مصرف کنید

شما می توانید برای اینکه از این واکنش ها جلوگیری کنید از آنتی هیستامین استفاده کنید. این دارو ها در شکل های مختلف هستند مانند قرص، شربت و اسپری های بینی. این دارو ها به شما کمک می کند که گرفتگی های بینی شما و سینوس ها از بین برود. استفاد هی بیش از حد از دارو باعث می شود که گرفتگی بینی شما دوباره بر گردد. هچنین از آن ها نباید به صورت مداوم بیشتر از پنج روز استفاده کنید. مصرف دارو را باید برای مرحله ی آخر در نظر گرفت.

عطسه

عطسه

نشانه های آلرژی را تسکین دهید

اگر عطسه های شما بعد از صرف غذا به واسطه آلرژی به وجود می آیند می توانید با در نظر گرفتن برخی اقدامات علائم آلرژی را به حداقل برسانید. در ادامه اشاراتی به آن ها کرده ایم.
استفا ده از اسپری های بینی سالین یا همان محلول نمک که همیشه در دسترس هستند باعث می شود که غشاء تحریک شده ی بینی و خروج محرک ها از حفره بینی را تسکین دهد.

شما می توانید از دستگاه قوری نتی برای اسپری محلول نمک به بینی تان استفاده کنید. ما به شما توصیه می کنیم که روزانه این کار را برای بینی تان انجام دهید تا با علائم آلرژی خداحافظی کنید.

با فین کردن مسیرهای بینی تان را پاکسازی کنید

سعی کنید که برای تامین آب بدن مقدار زیادی مایعات استفاده کنید تا باعث نشود که غشاهای مخاطی خشک و تحریک شوند.
اگر از یک دستگاه بخار استفاده کنید باعث می شودکه مخاط داخل بینی شما شل شود و باعث پاکسازی سینوس های تان می شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *