#


پس از وقوع زلزله چه کارهایی باید انجام داد؟

5 ژانویه 2018 بدون نظر 1053 بازدید

پس از وقوع زلزله چه کارهایی باید انجام داد؟

پس از وقوع زلزله چه کارهایی باید انجام داد؟

اگر ساختمان تان سالم مانده است؟

اگر تشخیص شما این بوده است که زمین لرزه بسیار خفیف بوده است ولی باز هم باید از ساختمان خارج شوید. احتمال دارد که شما با پیش لرزه ای مواجه شده اید که بعد از آن قرار است یک زمین لرزه ی شدیدتری پیش بیاید.

زمانی که می خواهید از خانه خارج شوید حواس تان به شیشه های شکسته ای که از تابلوها، آینه ها و یا دکوراسیون منزل است، باشد. اگر در نزدیکی تان دمپایی و یا کفش وجود ندارد می توانید با استفاده از یک تکه پارچه و یا مشما پاهای تان را بپوشانید تا شیشه هایی که بر روی زمین ریخته است در پای شما فرو نرود.

توجه کنید که جایی بوی گاز و یا نشتی وسایل سوختنی دیگر وجود ندارد. اگر احساس کردید که بوی گاز می آید وسایلی مانند کبریت، چراغ قوه و سایر وسایلی که این گونه هستند را روشن نکنید.

اگر سیمی آویزان شده است و یا اینکه بر روی زمین افتاده است را مراقب باشید. زیرا اگر جریان برق قطع نباشد ممکن است که برق گرفتگی به وجود بیاید.

اگر زمانی آتش سوزی کوچکی ایجاد شد سعی کنید که آن را مهار کنید تا باعث نشود که خسارت بیشتری را وارد کند. این نکته را بدانید که در این شرایط ممکن است که نیروهای آتش نشانی نتوانند به موقع خود را به محل برسانند.

حواس تان باشد که بعد از زلزله نیز از آسانسور استفاده نکنید. احتمال دارد که سیستم آسانسور دچار آسیب دیدگی شده باشد و در اواسط راه منجر به توقف شود. علاوه بر این ممکن است که درب آسانسور در طبقات دچار آسیب دیدگی شده باشد و ممکن است که ناگهان باز شوند و باعث سقوط به داخل چاه آسانسور شود.

در ابتدا اعضای خانه را از ساختمان خارج کنید و آن ها را در کوچه و یا خیابان در کنار خانواده های دیگر مستقر نمایید و پس از آن اگر می خواهید وسایل ضروری که در منزل دارید را بردارید به داخل ساختمان بازگردید.

زمانی که می خواهید از ساختمان خارج شوید فردی که در جلو راه می رود باید حواسش باشد که جاهایی که دچار آسیب شده است باعث ریزش نشود و سایر اعضای خانواده با اطلاعات و راهنمایی هایی که او می دهد از محل خارج شوند.

برای این که از آتش سوزی جلوگیری کنید باید جریان های برق و گاز اصلی ساختمان را قطع کنید.

اگر در زیر آوار مانده اید

در صورتی که زیر آوار گرفتار شده اید این را به یاد داشته باشید که مهم ترین چیزی که می تواند باعث نجات شما شود داشتن آرامش و تسلط بر اوضاع می باشد. اگر بتوانید که روحیه تان را حفظ کنید، احتمال دارد که این شرایط را دو تا سه روز بتوانید تحمل کنید که این مدت زمان برای رسیدن گروه امداد و نجات کافی می باشد.

در ابتدا شرایطی که در اطراف تان است را در نظر بگیرید. اگر در اطراف تان فضایی وجود دارد وضیت بدن تان را از لحاظ شکستگی و یا زخم بررسی کنید و برای خود فضایی برای تنفس پیدا کنید.

سعی کنید که بی دلیل فریاد نزنید و در جای خود تکان نخورید زیرا باعث می شود که فورا تمام انرژی شما از بین برود. پیشنهاد می شود که صبر کنید تا کسی که در بیرون از آوار است به جست و جوی شما بیاید و شما را پیدا کند و شما در آن زمان برای تقاضای کمک از او فریاد و یا ضربه بزنید.

تیم امداد و نجات معمولا در یک فرآیند دو قسمتی حضورشان را اعلام و پس از آن به صداهای احتمالی توجه می کنند و به جست و جوی افرادی که در زیر اوار مانده اند می پردازند. زمانی که اعضلام حضور گروه های امداد و نجات را شنیدید تا پایان این اعلام صبر کنید و پس از آن به فریاد زدن و یا ضربه زدن وضعیت تان را خبر دهید.

اگر در دست و پاهای تان دردی را حس نمی کنید احتمال دارد که این مسئله باعث آسیب دیدگی ستون فقرات شما شده است. تا جایی که امکان دارد بدون هیچ حرکتی بمانید و در زمان نجات به دست تیم امداد این مسئله را به آن ها اعلام کنید تا آن ها با احتیاط کامل شما را از زیر آوار به بیرون بیاورند.

اقدامات پس از زلزله

در زمان وقوع زلزله بهتر است که تمام اهالی کوچه و یا خانه هایی که در نزدیکی هم هستند در یک نقطه قرار بگیرند و گروه کوچکی را ایجاد کنند. با این کار حفظ امنیت جمعی و همین طور کمک به افراد راحت تر خواهد بود. این مسئله بسیار مهم است و باید به آن توجه کرد زیرا بعد از یک حادثه ی بزرگ مانند زلزله  نیروی انتظامی نمی تواند سریعا به محل بیاید و امنیت را در تمام نقاط برقرار کند.

این را به یاد داشته باشید که بر روی آوار نباید بایستید. چراکه ممکن است آوار مجددا ریزش کند و بر ریو افرادی که در زیر آوار مانده اند بریزد و آن ها را بیشتر گرفتار کند.

اگر در زیر آوار صدایی را شنیدید و نتوانستید که آن فرد را نجات دهید این را به خاطرتان بسپارید که آن محل را علامت گذاری کنید.

برای بیرون رفتن از شهر عجله نکنید. به احتمال خیلی زیاد تمام راه ها بسته می باشد و به خاطر نبود نیروهای کمکی در آن محل، امنیت لازمه وجود ندارد. با استفاده از محتویاتی که در داخل بسته های اضطراری وجود دارد و همچنین به دست آوردن مواد ضروری، سعی کنید که شرایط را تا یک الی دو روز تحمل کنید تا امنیت کاملا برقرار شود و مسیرها برای رفت و آمد باز شوند.

اگر فردی را در زیر آوار پیدا کردید سعی کنید که برای نجات دادن وی از کشیدنش پرهیز کنید. چون ممکن است که با این کار ستون فقرات او دچار آسیب دیدگی شود و یا این که به آسیب هایی که به او وارد شده است اضافه کند و منجر به فلج شدن وی شود. سعی کنید به آرامی آار را از محل خارج کنید و فرد گرفتار در زیر آوار را به آرامی به بیرون بیاورید.

خبرها و وضعیت را با استفاده از رادیو ترانزیستوری که در بسته اضطراری وجود دارد پیگیری کنید.

پیدا کردن آب آشامیدنی سالم از یافتن غذا مهم و ضروری می باشد. چون ممکن است که بر اثر زلزله سیستم لوله کشی آب شرب آسیب ببیند و باعث قطع شدن جریان آب شود، به همین دلیل باید با استفاده از ظروف تمیزی که در دسترس تان است از پایین ترین شیر موجود در هر ساختمان آب موجود در لوله های ساختمان را ذخیره کنید.

ایجاد توالت صحرایی

به خاطر آسیب هایی که به شبکه فاضلاب شهری و یا سیستم فاضلاب ساختمان ها وارد شده است امکان استفاده از دستشویی ساختمان ها وجود ندارد. البته دستشویی هایی که در مکان های عمومی مانند پارک ها بر روی زمین ساخته شده اند را می توان تا مدتی استفاده کرد. ولی ممکن است که به خاطر قطع شدن آب این دستشویی ها هم از کار بیفتند. بنابر این می توان برای ایجاد یک توالت صحرایی در برخی از نقاط مانند باغچه منازل اقدام کرد.

برای اینکه توالت صحرایی را بسازید باید به تعداد اعضای حاضر در محل چاله ای را بر روی زمینی که دارای خاک مناسب است به وجود بیاورید. پس از ان با استفاده از دو تکه چوب در دو طرف این چاله جایی برای قرار گرفتن پاها ایجاد کنید. سپس می توانید بعد از انجام این کار با استفاده از پارچه، چادر مسافرتی و یا هر وسیله ی دیگری دور ان را بپوشانید.

به اندازه ی کافی باید در کنار این توالت صحرایی خاک قرار دهید تا هر کسی که از آن استفاده می کند پس از اتمام کارش مقداری خاک درون چاله بریزد.

بعد از بازه های زمانی تعیین شده، در محلی که توالت صحرایی را ایجاد کرده اید مقداری مواد ضد عفونی کننده و یا آب آهک بریزید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *