#


با ویتامین ب1 (B1) بیشتر آشنا شویم

ویتامین ب1
23 ژوئن 2017 بدون نظر 1193 بازدید

با ویتامین ب1 (B1) بیشتر آشنا شویم

با ویتامین ب۱ (B1) بیشتر آشنا شویم

ویتامین ب۱ عامل ضد عصبانیت لقب داشته، برای دستگاه گوارش، قلب و ریه نهایت لزوم را دارد. کمبود این ویتامین در دستگاه گوارش اختلالاتی نظیر بی اشتهایی، یبوست و نفخ معده تولید می کند. در قلب کمبود این ویتامین باعث طبش قلب توام با تنگ نفس شده، کمی فشار خون و نارسایی قلب را به وجود می آورد. بزرگترین عارضه گرسنگی پنهانی این ویتامین بیماری بری بری است که در گذشته در خاور دور که غذای آنها منحصر به برنج سفید بود، به صورت یک بیماری بومی وجود داشت و گاهگاهی سرایت آن شدت پیدا کرده، کشت و کشتار و بیداد می کرد.

بری بری نوعی فلج است که از پاها شروع شده به دست می رسد و ممکن است به عضلات سینه و حجاب حاجز هم برسد، این بیماری مبتلایان را لمسی و فلج کرده آنهایی که میتوانند راه بروند مجبورند با پاهای ورم کرده و بی حس شده خود لنگان لنگان قدم برداشته، تلوتلو خوران به جلو بروند. این بیماری نه تنها در انسان بلکه در پرندگانی که با برنج سفید کرده تغذیه می شوند، ظاهر میگردد.

خوشبختانه در سواحل دریای مازندران، با این که قوت غالب کارگران و کشاورزان و اشخاص بی بضاعت برنج سفید کرده است، معذالک هرگز این بیماری به صورت بومی در نیامده و به طور کامل دیده نشده است. علت این امر را باید اثر نفوذ اسلام و قدرت ایمان مردم دانست، زیرا مردمان نواحی به خوردن مشروب عادت ندارند و به حد کافی غذاهای ویتامین دار را مصرف میکنند و غالبا کته را با ماست یا پنیریا شکر سرخ همراه کرده، میل می نمایند. اغنیا نیز همیشه برنج را با خورشتهای گوناگون و سبزی تناول می نمایند. در سالهای قبل چند مورد بیماری بری بری در مازندران پیدا شد که پس از تحقیق معلوم شد از الکل می باشد.

باری، همه روزه میلیونها نفر از اختلالات معدی، سلسله اعصاب و قلب و عروق رنج می برند. پزشکان از فرآوردههای مصنوعی ویتامین (ب۱) برای آنها تجویز می نمایند و غذا شناسان توصیه می کنند که بهتر است برای رفع گرسنگی این ویتامین به فرآوردههای طبیعی از قبیل میوه ها و سبزیها توجه شود. ویتامین (ب ۱) محلول در اب بوده، با عرق دفع می شود و کسانی که در فصل گرما زیاد کار می کنند و معتادان به الکل باید از ویتامین (ب۱) زیاد استفاده کنند این ویتامین در سبوس گندم و جو در پوست شلتوک برنج و انواع خربزه مخصوصاً گرمک و همچنین در کاهو، هویج، اسفناج، کلم، گردو، بادام و فندق پیدا می شود. احتیاج روزانه در حال عادی ۱ تا ۳ میلیگرم است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *