#


ویتامینهای موجود در کاهو/ با مصرف کاهو از برخی بیماری ها بر حذر باشید

کاهو
20 آگوست 2017 بدون نظر 1113 بازدید

ویتامینهای موجود در کاهو/ با مصرف کاهو از برخی بیماری ها بر حذر باشید

ویتامینهای موجود در کاهو/ با مصرف کاهو از برخی بیماری ها بر حذر باشید

انواع کاهو دارای ویتامینهای (آ) و (ب) بوده، سرشار از ویتامین (بث) میباشد، و به همین جهت ضد رقت خون بوده، سازنده خون صالح می باشد. به گفته امام هشتم (ع) کاهو دارای اهمیتی است که به شیعیان خود توصیه فرمودند تا می توانید کاهو بخورید. کاهور قت خون را از بین میبرد و بهتر از سایر سبزیها خون را تصفیه می نماید. این کلام امام از آن جهت حائز اهمیت است که بیش از هزار سال قبل از کشف ویتامین (بث) بیان فرموده اند. انواع کاهو سرشار از املاح معدنی مثل آهن، کلسیم، منیزیم، منگنز، ید، روی، سدیم و مسش می باشد. به علت داشتن مس است که خوردن کاهو، خارش دهانه رحم را از بین میبرد و از ترشحات زنانه جلوگیری میکند. و به علت داشتن املاح فراوان خصوصاً منگنز و روی خوردن آن از سفید شدن مو جلوگیری مینماید و مانع ریزش مو میگردد. «روی کاهو که در معرض افتاب قرار دارد، ان قسمت که بیشتر از نور خورشید استفاده کرده املاح زیادتری دارد.» کاهو اشتها را تحریک میکند و چنان که قبل از غذا کاهو را با کمی سرکه و ادویه مناسب میل نمایند.

غدد دستگاه گوارش را تحریک کرده، باعث ترشح عصیر معدی شده، در نتیجه به هضم غذایی که بعداً خورده شود کمک فراوان مینماید. مخصوصاً اگر کاهو را خوب جویده، با آب بزاق دهان مخلوط کرده فرو دهید. روی همین اصل است که غذاشناسان توصیه میکنند که همیشه سالاد کاهو را قبل از – غذا باید خورد و یا همراه با غذا، به شما سفارش می کنم که هیچ گاه بعد از غذا سالاد کاهو میل ننمایید چه این یکی از بدترین روشهای مصرف غذایی است و ایجاد ناراحتیهای معدی می نماید. کاهو خنک بوده، تشنگی را تسکین میدهد. رنگ قیافه را باز می نماید و یرقان را معالجه و مجرای طحال را باز می کند. کاهو مسکن اعصاب بوده، اضطراب و تشویش و دلهره را از بین میبرد و بهترین دارو برای . امراضی میباشد که ریشه عصبی دارد. زیادهروی در خوردن کاهو ایجاد مسمومیت کرده، در دستگاه و تنفسى توليد ضعف مینماید وسرانجام باعث خفقان، سرگیجه، فلج قلب و احساس صدا در گوش می شود.

برای جلوگیری از تحریکات عصبی و تسکین درد قاعدگی بهترین مسکن است. در بیماریهای اطفال مخصوصاً سرفه و برنشیت اطفال سودمند می باشد. کاهو خوابآور و در آن مقدار قابل توجه ای ویتامین «ای» ملاحظه می شود، و به همین جهت است که برای مغز مفید بوده، شهوت را متعادل میسازد و از احتلام و شهوت زیاد جلوگیری می کند و این خاصیت کم و بیش در کاهو وجود دارد. مسکن فشار خون و درمان یبوست صفراوی و سودایی و برطرف کننده التهاب و تشنگی و دانم خماری و مانع مستی می شود. ملین بوده، ادرار آور میباشد. چون کاهو را با کود حیوانی تقویت می کنند، نشسته و بدون ضد عفونی به هیچ وجه خوردن آن صلاح نیست. خوردن برگ کاهو جهت رفع خارش و جذام و جنون، یرقان، درد پستان، تبهای گرم و زخم مثانه و مجاری بول و برانگیختن اشتهاسودمند است و درد معده راتسکین می دهد.

کاهو مواد قندی و چربی زیاد ندارد. خوردن کاهو کسی را چاق نمی کند، پخته آن غذاییت بیشتری دارد. برای معالجه درد سینه و زیاد شدن شیر تجویز میگردد.

برای مبتلایان تنگ نفس خوب نیست. ضماد پخته با کمی روغن زیتون برای معالجه باد سرخ، دمل، کورک و نزله مفید بوده. زیاد خوردن آن شهوت را کم و برای قطع احتلام و ضعیف نمودن و متعادل ساختن شهوت به کار میرود. آب برگ کاهو دارای همان خواص تخم کاهو می باشد. کاهوی بیابانی (زیادهروی در خوردن آن اثر سمی دارد) ولی آرام کننده و ضد تشنج، ملین و مدر و خواب آور است و بیشتر جهت یرقان تجویز مینمایند. به کاهوی صحرایی یا بیابانی خس، بری، کاهوی خرگوش، کاهوی خودرو هم میگویند. کاهو را با سکنجبین مصرف میکنند. ممکن است به جای سکنجبین قدری سرکه ریخته مصرف کرد. سالاد کاهو را خوب بجویید، تمام طول معده و رودهها را تقویت می کند، کاهو اثار نیکویی در معالجه یرقان، انسداد مجاری طحال و کبد و حبس البول دارد. اشخاصی که دچار میخوابی، طپش قلب، آلرژی و درد أعصاب شدهاند با شام خود کاهو مصرف کنند، یا قبل ازخواب جوشانده شصت گرم کاهو را در یک لیتر آب مصرف نمایند. پیوست را هم دفع میکند. برای رفع جوش صورت از محلول ان استفاده کنند. در سالاد، چند برگ لطیف کاهو به آن اضافه کنید. . (پروفسور لهامو.)

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *