#


ورزش هایی برای کاهش استرس

ورزش و استرس
31 می 2017 بدون نظر 1145 بازدید

ورزش هایی برای کاهش استرس

ورزش هایی برای کاهش استرس

به گزارش از من بپرس، استرس از اختلالات رایج در بین مردم و سبب بسیاری از مشکلات در تمرکز، اعتماد به نفس، ارتباط با دیگران و… است. علت این اختلال بالا رفتن میزان کورتیزول و آدرنالین در بدن است. به این صورت که این هورمون ‌ها در مواقع دریافت علامت تهدید یا ترس، بدن را به واکنش «جنگ و گریز» وادار می کنند.

این مطلب اثبات شده است که غلبه بر استرس یک امر اکتسابی است و می توان آن را کنترل کرد. به این منظور داروهای بسیاری ساخته و در بازار عرضه شده است. اما راه کم هزینه تر، طبیعی تر و بهتر غلبه بر استرس ورزش کردن است.

ناگفته نماند که ورزش عموماً در رفع استرس نقش دارد. اما برخی از ورزش ها هستند که کارایی بیشتری در این باره دارند. در ادامه سعی می کنیم تعدادی از اسن ورزش ها را معرفی کنیم.

بوکس

شاید همگان این طور فکر کنند که بوکس افراد را خشن تر و پرخاش گرتر می کند، اما باید بگوییم که این ورزش به ظاهر خشن باعث تمدد اعصاب می شود. با انجام این ورزش شما می توانید خشم فروخورده ‌خود را بر سر کیسه بوکس خالی کنید.

تأثیر بوکس تا حدی مانند میکروب درمانی یا ترس درمانی است. زیرا باعث می شود به سالم ترین شکل احساسات متفاوت خود را در رینگ  بوکس عرضه کنید. اما باید به یاد داشت که این ورزش می تواند تأثیر عکس داشته باشد. ممکن است ضربه خوردن به سر و دیگر نواحی حساس بدن، روان آدم را در مقابله با فشارها آسیب پذیر کند. با این وجود آنچه مهم است تخلیه روحیات پرخاشگرانه و ستیزه جویانه به شکلی بی خطر است.

تنیس

تنیس از ورزش هوازی و مفرحی است که باعث تنظیم هورمون استرس و تشدید ترشح اندروفین در مغزمی شود. اندروفین که به هورمون شادی نیز معروف است، هورمونی است که خلق و خو را کنترل می ‌کند. بنابراین این ورزش استرس را تسکین داده، موجب کاهش اضطراب شده و اعصاب خسته و فرسوده را آرام می ‌کند. باید گفت که ضربه زدن به توپ، عملی خوشایند و مفرح است که روان بازیکنان را تسکین می دهد. تنیس همچنین قلب را سالم نگه داشته و پاها را قوی و محکم می‌ کند!!

تمرینات اینتروال

اینتروال به الگویی در ورزش گفته می شود که در آن تمرینات سبک و سنگین و همچنین آماده سازی به صورت تفکیک شده و به تناوب انجام می شود. این گونه تمرینات باعث بالا نگه داشته شدن ضربان قلب می شود و بدن را وادار به انجام حرکت های متوالی و سریع می کند. اینتروال راهی بسیار عالی برای مشغول کردن موقتی ذهن نیز محسوب می شود. همچنین تمرینات شدید و قدرتی، در غلبه بر ناکامی و پرخاشگری مفید بوده و در درازمدت باعث کاهش استرس می شود.

آنچه در مورد این تمرینات قابل ذکر است این است که بیشتر از سی دقیقه وقت نمی گیرند. بنابراین مجبور نیستید ۲ ساعت در باشگاه وقت مصرف کنید. با این کار شما می توانید به کارهای دیگرتان نیز برسید.

وزنه برداری

مطالعات اثبات کرده اند که وزنه زدن باعث ترشح بیشتر اندروفین‌ها در مغز می شود که این کار در تقویت روحیه بسیار مفید است. علاوه بر این وزنه زدن اصولی، درد مفاصل را بهبود بخشیده و همچنین عضلات را قوی نگه می ‌دارد و مهم تر اینکه باعث تقویت قلب می شود.

به همین دلیل است که بیشتر بدنسازها و وزنه برداران تأیید می کنند که وزنه زدن، تمرینی مؤثر برای تبدیل انرژی منفی به مثبت است!!

یوگا

یک باور اشتباه در مورد یوگا وجود دارد و آن این است که یوگا مخصوص خانم هاست. در حالی که تأثیرات آرام بخش آن  برای آقایان نیز بسیار زیاد و قابل ذکر است. از ویژگی های یوگا می توان به نقش زیاد آن در چربی ‌سوزی، قوی کردن بدن، افزایش انعطاف‌ پذیری آن و اصلاح وضعیت های بدی مانند قوز پشت اشاره کرد.

اما شهرت یوگا به توانایی آن در آرام کردن روح و تقویت تمرکز است. در این تمرینات ورزشکار می تواند  قدمی به عقب برداشته و به هر موقعیتی از زاویه ‌ای متفاوت نگاه کند. این کار باعث می شود که ورزشکار بتواند تصویر بزرگ‌ تری را ببیند و دوباره تمرکز کند. همچنین روند آرام این تمرینات باعث می شود وقت کافی برای تمرکز بر تمام اجزای یک تمرین داشته باشید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *