#


وبا : علل ، علام و درمان

وبا
13 آگوست 2017 بدون نظر 1459 بازدید

وبا : علل ، علام و درمان

وبا یک بیماری عفونی حاد همه گیر است. آن را با اسهال آبدار، از دست دادن شدید مایع و الکترولیت ها و کم آبی شدن شدید تشخیص می دهند. این بیماری می تواند مرگبار باشد.

این توسط باکتری Vibrio cholera (V. Cholera) ایجاد می شود.
با وجود اینکه درمان آسان است، هر ساله میزان وبا بین ۳ تا ۵ میلیون نفر بروز می کند و باعث مرگ بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر در سراسر جهان می شود.

به علت کمبود آب شدید، هنگام ناتوانی، به ویژه در کودکان و نوزادان، میزان مرگ و میر بالا است. مرگ در بزرگسالان سالم در عرض چند ساعت اتفاق می افتد. کسانی که بهبود می یابند معمولا دارای ایمنی طولانی مدت در برابر عفونت مجدد هستند.

بیماری های گوارشی در ایالات متحده در دهه ۱۸۰۰ شایع بود، اما در حال حاضر آن نادر است، زیرا سیستم بهداشتی و شرایط زندگی خوبی وجود دارد.

با این حال، در سفر به آسیا، آفریقا و برخی از مناطق آمریکای لاتین، مردم باید با واکسیناسیون مناسب خود را در برابر بیماری وبا محافظت کنند، فقط از آب آشامیدنی و یا از یک بطری مهر و موم شده و از روش های خوب دست شستن استفاده کنند.

وبا چيست؟

اسهال علائم کلیدی بیماری وبا است.

علت عفونت توسط باکتری های V. cholera است. این باکتری ها در سال ۱۸۸۳ کشف شدند.

باکتری شناس آلمانی آلمان، رابرت کوچ (۱۹۱۰-۱۹۴۳)، این بیماری را در طی یک بیماری همه گیر در مصر مورد مطالعه قرار داد. او باکتری را در روده کسانی یافت که در معرض وبا قرار داشتند، اما نمیتوانست ارگانی را از بین ببرد و حیوانات را آلوده کند.

پس از آن سال، كوچ به هند رفت، جایی كه او موفق به جداسازی باكتری شد. او کشف کرد که آنها در و زمین مرطوب و در مدفوع بیماران مبتلا به بیماری پیشرفت کرده اند.

باکتری های V. cholera در آب های کم عمق، آب شور بر روی پوست های میکروسکوپی زندگی می کنند. آنها همچنین می توانند به عنوان کلنی های بیوفیلم هایی که سطح آب، گیاهان، سنگ ها، پوسته ها و موارد مشابه را پوشانده اند، وجود داشته باشد و می توانند در میان تخم مگس ها که به عنوان مخزن برای باکتری های وبا هستند، زندگی کنند.

سموم باکتری های وبا باعث ایجاد سمی می شود که باعث اسهال شدید در انسان می شود.

هنگامی که باکتری ها به مناطقی می رسند که انسان ها زندگی می کنند، می توانند به سرعت موجب بیماری های شدید شوند. تغییرات آب و هوایی، از دست رفتن جمعیت و بهبود بهداشت و درمان می تواند یک شیوع را به پایان برساند.

علائم و علل

فقط حدود ۱ در ۲۰ عفونت وبا شدید هستند و درصد بالایی از افراد آلوده هیچ نشانه ای ندارند.

اگر علائم ظاهر شوند، این عمل بین ۱۲ تا ۵ روز پس از قرار گرفتن در معرض دیده می شوند. آنها از خفیف یا بدون علامت تا شدید متغیرند.

آنها معمولا شامل موارد زیر می شوند:

حجم زیادی از اسهال آبدار شدید، گاهی اوقات “مدفوع آب برنج” نامیده می شود، زیرا می تواند مانند آب هایی است که برای شستن برنج استفاده می شود
استفراغ
گرفتگی عضلات پا

فرد مبتلا به بیماری وبا می تواند به سرعت مایعات را از بین ببرد، تا حداکثر ۲۰ لیتر در روز، به طوری که می تواند کمبود آب و شوک شدیدی ایجاد شود.

نشانه های کم آبی عبارتند از:

پوست شل
چشمهای گود رفته
دهان خشک
کاهش ترشح، به عنوان مثال، عرق کمتری
ضربان قلب سریع
فشار خون پایین
سرماخوردگی یا سرگیجه
کاهش سریع وزن

شوک می تواند منجر به فروپاشی سیستم گردش خون شود. این وضعیت تهدید کننده زندگی است و یک اورژانس پزشکی است.

علل

بیماری های وبا در مناطقی که ضعف بیش از حد بهداشتی وجود دارد شایع تر است.

باکتری های وبا از طریق دهان وارد بدن می شوند، اغلب در غذا یا آب که با زباله های انسانی آلوده شده اند، به دلیل بهداشت و سلامت ضعیف.

آنها همچنین می توانند با خوردن غذاهای دریایی که خام یا کامل نیستند، به ویژه سیب زمینی بومی به محیط های رویشی مانند صدف یا خرچنگ وارد شوند.

سبزیجات با آب نمکی با منابع آب آلوده تمیز می شوند و منبع دیگری از عفونت هستند.

در شرایطی که بهداشت و درمان به شدت به چالش کشیده شده است، مانند اردوگاه های پناهندگان یا جوامع با منابع بسیار محدود آب، تنها یک قربانی می تواند همه آب را برای کل جمعیت آلوده کند.

تشخیص و درمان

اگر یک بیمار اسهال آبدار، استفراغ و کمبود آب بدن سریع داشته باشد، ممکن است پزشک مشکوک به وبا شود ب به خصوص اگر اخیرا به یک مکان مستعد بیماری وبا یا بهداشتی ضعیف داشته است، یا اگر اخیرا از غذاهای دریایی استفاده کرده است.

یک نمونه مدفوع برای آزمایش آزمایشگاه ارسال می شود، اما اگر مشکوک به وبا وجود داشته باشد، بیمار باید قبل از بازگشت نتایج، درمان را شروع کند.

به طور معمول کمبود آب بدن است که منجر به مرگ و میر ناشی از وبا میشود، بنابراین مهمترین درمان این است که محلول هیدراتاسیون خوراکی (ORS) تجویز شود، همچنین به عنوان درمان خوراکی مجدد (ORT) هم شناخته می شود.

درمان شامل حجم زیادی از آب مخلوط با شکر و نمک است.

مخلوط های آماده سازی شده به صورت تجاری در دسترس هستند، اما توزیع گسترده در کشورهای در حال توسعه با هزینه محدود می شود، بنابراین دستورالعمل ORS های خانگی اغلب با مواد معمولی خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.

موارد شدید بیماری وبا نیاز به جایگزینی مایع داخل وریدی دارند. یک بالغ با وزن ۷۰ کیلوگرمی نیاز به حداقل ۷ لیتر مایعات وریدی دارد.

آنتی بیوتیک ها می توانند مدت زمان بیماری را کاهش دهند، اما سازمان بهداشت جهانی به دلیل خطر افزایش مقاومت باکتری ها، استفاده انبوه آنتی بیوتیک ها را برای وبا پیشنهاد نمی کند.

داروهای ضد اسهال استفاده نمی شود، زیرا آنها مانع از خارج شدن باکتری از بدن می شوند.

با مراقبت و درمان مناسب، میزان مرگ و میر باید حدود ۱ درصد باشد.

جلوگیری از وبا و کاهش خطر

وبا اغلب از طریق غذا و به دلیل کمبود بهداشت پخش می شود. برخی از اقدامات ساده می تواند خطر ابتلا به وبا را کاهش دهد.

هنگام مسافرت در مناطقی که بیماری آنزیمی است، مهم است که:

فقط میوه ای را که پوست کرده اید بخورید
اجتناب از سالاد، ماهی خام و سبزیجات
اطمینان حاصل کنید که غذا کاملا پخته شده است
اطمینان حاصل کنید که آب بطری یا جوش داده شده مصرف شود
از غذای خیابانی اجتناب کنید، زیرا این می تواند باعث وبا و بیماری های دیگر شود

مسافران قبل از بازدید از کشوری که در آن این بیماری شایع است، باید در مورد بیماری وبا مطلع شوند.

افراد در صورت بروز علائم مانند گرفتگی عضلانی، استفراغ و اسهال در حالی که در جامعه ای که بیماری وجود دارد، هستند،باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

واکسن وبا

در حال حاضر سه واکسن وبا وجود دارد که توسط سازمان بهداشت جهانی توصیه می شود. این دوکور، شانچول و یوویچول هستند.

همه سه مورد نیاز به دوز برای حفاظت کامل دارند.

Dukoral باید با آب پاک مصرف شود و حدود ۲ سال حفاظت ۶۵ درصد دارد. شانچول و یوویچول نیازی به آب ندارند و برای ۵ سال حفاظت ۶۵ درصدی دارند. همه واکسن ها به حفاظت بیشتری نسبت به زمانی که داده می شوند، حمایت می کنند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *