#


هیچ کمکی از سوی دولت به بیماران ام اس نشده است

6 مارس 2018 بدون نظر 1361 بازدید

هیچ کمکی از سوی دولت به بیماران ام اس نشده است

دلیل این که داروی بیماران ام اس با بیمه ۱.۵میلیون تومان تمام می شود چیست؟

عبدالحسین هوشمند، مدیر عامل انجمن ام اس بیان کرد: کمیسیون ام اس از محل کمک های مردمی اداره می شود و تا به حال هیچ پشتیبانی مالی از سوی دولت به این کمیسیون نشده است.

به گزارش از من بپرس، مدیر عامل انجمن ام اس در مصاحبه ای که با جام جم آنلاین داشت توضیح داد: تصویب این لایحه که داروهای افراد مبتلا به ام اس زیر پوشش بیماری های خاص قرار بگیرند مسئله مهم و خوبی می باشد و از مجلس و وزارت بهداشت سپاس گذاریم که این لایحه را به تصویب رساندند. ولی بحث هزینه های دارویی افراد بیماری که با وجود پوشش بیمه، با مشکل روبه رو می شوند یکی از بزرگ ترین مشکلاتی است که این انجمن دارد، زیرا مواردی وجود دارد که فرانشیز سهم بیمه شده از پانصد هزار تومان تا ۱.۵میلیون تومان هزینه بر می باشد و انتظاری که ما داریم این است که با عملی شدن این لایحه سهم بیمار از فرانشیز رایگان شود و یا این که به کمترین حد مبلغ برسد.

فرانشیز، در قراردادهای بیمه به قسمتی از خسارت تعلق می گیرد که در رابطه‌ ی بین بیمه ‌گذار و شرکت بیمه‌ گر از آن صرف‌ نظر خواهد شد؛ به بیان دیگر در ایران این عبارت را به مبلغی از خسارت می گویند که برعهده ‌ی بیمه ‌گذار می باشد و بیمه ‌گر نسبت به آن هیچ تعهدی ندارد.

هوشمند در ادامه افزود: در خصوص داروهای داخلی که از یازده دارو هفت مورد به طور رایگان در دسترس افراد مبتلا به ام اس قرار دارد مشکلی نداریم اما سه مورد نیز از این داروهای داخلی زیر پوشش بیمه می باشند ولی سهم بیمه شده از ۱۵۰هزار تومان تا ۵۰۰هزار تومان حساب می شود و در خصوص یک نوع داروی دیگر که زیر پوشش بیمه نمی باشد تقاضا کرده ایم این دارو هم در گروه داروهای دیگر قرار بگیرد.

وی متذکر شد: نه مورد داروی خارجی برای افراد مبتلا به ام اس وجود دارد که هشت مورد آن زیر پوشش بیمه قرار دارد اما این هشت دارو فرانشیز سهم بیمه شده از پانصد هزار تومان تا ۱.۵میلیون تومان خواهد شد. انتخاب دارو به دست بیمار نمی باشد و افراد بیمار به ناچار و برای کنترل بیماری شان مجبور به خریداری داروها می باشند و این داروهای خارجی هزینه بسیاری را هر ماه برای آن ها به همراه دارد. آرزومندیم با تصویب این لایحه فرانشیز سهم بیمار به کمترین حد خود برسد.

مدیر عامل انجمن ام اس خاطرنشان کرد: با اشاره به مشکلات مالی که دولت و مجلس با آن مواجه است احتمال دارد در سال اول انتظارات ما را برآورده نکند ولی در صورتی که بخواهیم خوشبینانه در این مورد نظر دهیم آرزو داریم در سال های آینده سهم پوششی تامین مالی به اندازه ای برسد که افراد بیمارمبتلا به ام اس دغدغه دارو نداشته باشند.

هوشمند اشاره کرد: این انجمن از محل کمک های مردمی اداره می شود و تا به این زمان هیچ پشتیبانی مالی از سوی دولت به انجمن نشده است، سازمان غذا و دارو هر یک ماه در میان به افراد بیمار مبتلا به ام اس پنجاه درصد قیمت داروها را پرداخت می کرد ولی با توجه به برنامه ششم حاکی بر این که داروهای خارجی که شبیه به داروهای داخلی دارند دیگر این سازمان نباید هزینه ای را برای داروهای خارجی پرداخت کند به همین دلیل این کمک بسیار ناچیز نیز از بیماران ام اسی دریغ شد.

وی بیان کرد: ما دسترسی به دارو داریم ولی سهم پرداختی بیمه شده داروها خانواده ها را با مشکلات مالی شدید روبه رو کرده است. افراد بیمار مبتلا به ام اس به غیر از مسئله دارو به توان بخشی و کار درمانی بسیاری نیاز دارند که این موارد نیز در پوشش بیمه قرار ندارند.

مدیر عامل انجمن ام اس در پایان به یکی از مهم ترین مشکلات افراد بیمار مبتلا به ام اس اشاره کرد و گفت: جریان گردشی برای گرفتن دارو یکی از اساسی ترین مشکلات بافراد مبتلا تلقی می شود. به عنوان مثال در صورتی که فرد بیماری بخواهد با دفترچه بیمه تامین اجتماعی داروهایش را دریافت کند باید در آغاز نسخه پزشک تهیه کرده پس از آن به حواله دارو از طرف سازمان غذا و دارو نیاز دارد و پس از آن باید به اسناد پزشکی تامین اجتماعی رجوع کند و پس از تایید این مرکز برای خریداری دارو بیمار را به داروخانه ارجاع می دهند. هر ماه افراد مبتلا برای تهیه دارو باید این مراحل را بگذرانند.

هوشمند در پایان افزود: ولی افراد بیماری که زیر پوشش بیمه سلامت قرار دارند این مشکل را ندارند، در صورتی که تامین اجتماعی هم مرحله ارجاع بیمار به اسناد پزشکی را از بین ببرد بیماران کمتر در فرآیند تهیه دارو ضربه می خورند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *