#


هر آنچه باید درباره بیماری کبد چرب بدانیم/ راهکارهایی برای مقابله با کبد چرب

26 آوریل 2018 بدون نظر 1573 بازدید

هر آنچه باید درباره بیماری کبد چرب بدانیم/ راهکارهایی برای مقابله با کبد چرب

روش های درمانی کبد چرب

کبد چرب به عنوان یکی از بیماری های معمولی شناخته می شود و در کشور آمریکا حدود ده تا بیست درصد از افراد مبتلا به این بیماری هستند. این بیماری دارای انواع مختلفی می باشد که باید نسبت به آن ها آگاهی های لازم را داشته و نسبت به درمان به موقع آن ها اقدامات لازم را انجام داد.

انواع کبد چرب

بیماری کبد چرب به سه دسته تقسیم می شود که عبارتند از: کبد چرب الکلی، کبد چرب غیر الکلی و کبد چرب حاد بارداری. درادامه هر کدام از این بیماری ها را به صورت جداگانه معرفی می کنیم تا بتوانید آشنایی بیشتری با آن ها داشته باشید.

کبد چرب الکلی

این بیماری به عنوان نخستین مراحل بیماری های کبدی شناخته می شود که الکل نقش بسیار مهمی در به وجود آمدن آن دارد. زمانی که الکل به میزان زیادی مصرف شود کبد آسیب خواهد دید و دیگر نمی تواند چربی ها را بشکند. در صورتی که فرد مبتلا نسبت به مصرف الکل دقت کرده و آن را ترک کند این نوع از کبد چرب قابلیت درمانی پیدا کرده و به مرور زمان می تواند خوب شود. در صورتی که فرد مصرف الکل را ادامه دهد احتمال ابتلای آن به سیروز کبدی را افزایش داده و موجب مرگ تدریجی بیمار خواهد شد.

کبد چرب غیر الکلی

زمانی که کبد در شکستن چربی ها دچار اختلال گردد بیماری کبد چرب غیر الکلی به وجود می آید و چربی ها در بافت های کبد به صورت یک جا جمع خواهد شد. این بیماری هیچ ارتباطی به مصرف الکل ندارد و زمانی خود را نشان می دهد که ده درصد و یا بیشتر از وزن کبد دارای چربی باشد. کبد چرب غیر الکلی خود دارای تقسیم بندی متنوعی می باشد که شدیدترین مرحله آن باعث می شود تا سیروز کبدی به وجود بیاید و یا کبد دچار نارسیایی و یا حتی زخم گردد.

کبد چرب بارداری

این نوع از کبد چرب بسیار نادر می باشد و کم اتفاق می افتد که خانمی به این نوع از کبد چرب مبتلا شود. با این وجود زمانی که چربی در طول زمان بارداری در کبد جمع شود می تواند مشکلات خطرآفرین بسیاری را برای ماد رو جنین به وجود بیاورد. زمانی که این نوع از بیماری در کبد فرد به وجود بیاید موجب می شود تا نارسایی کبدی و نارسایی در عملکرد کلیه ها و خونریزی و گاهی عفونت های شدید به وجود بیاید. علیرغم اینکه هنوز علت به وجود آمدن این بیماری به طور کامل مشخص نشده است اما دانشمندان اعتقاد دارند هورمون های خانم ها در دوران بارداری ارتباط مستقیمی با این بیماری دارد. زمانی که فرد به این نوع از کبد چرب مبتلا است در سه ماه سوم علائم آن را مشاهده خواهد کرد که البته این علائم شامل حالت تهوع و استفراغ و زردی و داشتن درد در بالای شکم و سمت راست و همچنین کسالت عمومی می باشد. خانم های باردار باید تمام آزمایش هایی که برای تشخیص این بیماری لازم است را انجام دهند اما باید بگوئیم اغلب خانم هایی که به این نوع از کبد چرب مبتلا بوده اند پس از زایمان سلامتی خود را به دست آورده اند و توانسته اند کبد چرب خود را بهبود بخشند.

Human liver

نشانه های بیماری کبد چرب

کبد چرب در اصل به عنوان یک بیماری خاموش معرفی می گردد و به ویژه در مراحل اولیه هیچ گونه نشانه ای را از خود نشان نمی دهد. زمانی که بیماری فرد پیشرفت کرده باشد می توان علائمی همچون خستگی مفرط و کاهش محسوس وزن و یا کاهش بیش از اندازه اشتها را مشاهده نمود. علاوه براین موار داشتن ضعف و تهوع از دیگر علائم وجود بیماری کبد چرب می باشد که گاهی نیز گیجی و نداشتن تمرکز و یا مشکل در تصمیم گیری می تواند به همراه علائم این بیماری ظاهر شود. البته ناگفته نماند هر فردی می تواند علائم خاصی را مشاهده نماید که در برخی از افراد داشتن درد در قسمت های مرکزی و یا سمت راست و بالای شکم و بزرگ شدن بیش از اندازه کبد می تواند علامتی بر وجود بیماری کبد چرب باشد که باید نسبت به آن ها توجه کافی داشته باشید.

گاهی نیز فرد مبتلا به کبد چرب دچار سیروز کبدی می شود که با علائمی همچون احتباس مایعات و داشتن خونریزی داخلی و کم شدن ماهیچه ها و داشتن حالت زردی در پوست و چشم ها و همچنین نارسایی کبدی خود را نشان می دهد. در صورت مشاهده هر کدام از این علائم باید با پزشک متخصص مشورت نمود تا مشکلی برای فرد به وجود نیاید و در صورت ابتلا به کبد چرب بتواند سریع تر درمان های متناسب را برای آن آغاز کند.

عوامل ایجاد بیماری کبد چرب

اعتیاد به الکل از جمله مهمترین مواردی است که موجب می شود تا فرد به بیماری کبد چرب مبتلا شود. برخی از داروهایی که برای درمان اختلالات متابولیک هستند نیز می تواند موجب ابتلای فرد به کبد چرب شود. در بسیاری از مواردی که فرد هیچ گونه اعتیادی به الکل ندارد و یا اصولا از این ماده استفاده نمی کند و به کبد چرب مبتلا می شود پزشکان هیچ دلیلی برای ایجاد این بیماری ندارند و نمی دانند علت به وجود آمدن این بیماری چیست. علیرغم این موضوع مواردی که در ادامه گفته می شود می تواند موجب بروز کبد چرب در بیمار شود که این موارد عبارتند از: چاقی بیش از اندازه و داشتن فشار خون بالا و ابتلا به دیابت نوع دوم و استفاده بیش از اندازه از داروهای استروئیدی و آسپرین و تتراسیکلین و تاموکسیفن نیز می تواند موجب ابتلا به کبد چرب شود. از دیگر عواملی که موجب به وجود آمدن کبد چرب می گردد بارداری و مسمومیت و برخی از ویروس ها همچون ویروس هپاتیت آ و ویروس های دیگر و داشتن سوء تغذیه بالا می باشد که البته کلسترول خون بالا و داشتن سندروم تخمدان پلی کیستیک نیز می تواند در کنار کم کاری تیروئید و جراحی بای پس معده موجب ایجاد و تجمع چربی بیش از اندازه در کبد فرد شده و سلامتی او را با خطرات جدی مواجه کند.

چگونگی تشخیص بیماری کبد چرب

برای اینکه این بیماری بهتر تشخیص داده شود باید آزمایش ها و تست هایی بر روی فرد انجام شود که عبارتند از انجام آزمایش خون که در آن نحوه عملکردی کلیه آنزیم های کبدی سنجیده می شود. تصویر برداری نیز یکی دیگر از راه های تشخیص این بیماری می باشد و به وسیله روش های متنوعی مانند سی تی اسکن و اولتراسوند و گاهی نیز به وسیله ام آر آی انجام می شود تا وجود چربی بیش از اندازه در کبد تشخیص داده شود. گاهی نیز برای تشخیص کبد چرب از بافت های کبدی آزمایش هایی گرفته می شود که به وسیله سوزن کوچکی یک قسمت کوچک از کبد برداشته می شود تا آزمایش های لازم که مربوط به تشخیص کبد چرب است بر روی آن انجام شود.

راه های درمان بیماری کبد چرب

هم اکنون هیچ درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد ولی با این وجود راهکارهایی اعلام شده است که موجب می شود این بیماری تحت کنترل درآمده و بهتر درمان شود. در صورتی که به بیماری دیابت و یا کلسترول مبتلا هستید ابتدا باید این بیماری را درمان کنید تا بتوانید کبد چرب خود را به بهترین شکل درمان نمائید. برای درمان بهتر کبد چرب بهتر است در صورت مصرف الکل آن را ترک نمائید و کلسترول خون خود را به بهترین نحو مدیریت نمائید. اگر دارای وزن بالا هستید بهتر است وزن خود را با رعایت اصول و قواعد آن کم کنید و میزان قند خون خود را کنترل نمائید تا از ابتلا به این بیماری در امان باشید و یا بتوانید در صورت ابتلا آن را به بهترین شکل درمان کنید. برای اینکه بتوانید داروی مناسبی با دوز کافی را دریافت نمائید بهتر است بیماری خود را با پزشک در میان گذاشته و از راه های درمانی مناسبی برای آن استفاده نمائید.

برای درمان کبد چرب می توانید از درمان های خانگی نیز استفاده نمائید و با داشتن رژیم غذایی مناسب بهترین درمان را برای خود داشته باشید. یکی از راه های درمانی خانگی کبد چرب کاهش وزن می باشد که برای این کار باید میزان کالری مورد استفاده در طول روز را کاهش داده و میزان فعالیت بدنی خود را بالا ببرید. داشتن رژیم غذایی مناسب و سالم می تواند برای بهبود کبد چرب کمک بسیاری کند. برای اینکه بتوانید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید بهتر است از پزشک در این زمینه مشورت بگیرید تا رژیمی متناسب با شرایط بدنی شما را تجویز نماید تا بتواند بهترین اثر را در درمان بیماری تان داشته باشد. گاهی نیز استفاده از طب های جایگزین به شما کمک می کند تا بتوانید درمانی مناسب داشته باشید البته این نکته را نیز باید خاطر نشان شویم که استفاده از طب های جایگزین هنوز به صورت قطعی ثابت نشده است. ترکیبات طبیعی همچون مکمل ها می تواند در درمان کبد چرب بسیار کمک کننده باشد که یکی از این مکمل ها ویتامینE می باشد که از لحاظ تئوری در کنار ویتامین های دیگر که به عنوان آنتی اکسیدان استفاده می شود می تواند موجب بهبود بهتر کبد شود و چربی آن را تا میزان قابل توجهی کاهش دهد. این نکته را باید خاطر نشان شویم که استفاده از ویتامین ای می تواند خطر مرگ در مردان را افزایش دهد و یا میزان خطر سرطان پروستات را افزایش دهد به همین دلیل توصیه می شود در مورد استفاده از این ویتامین باید حتما با پزشک مشورت شود تا میزان مناسبی از آن تجویز گردد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *