#


نکاتی مهم درباره نفخ معده

نفخ معده
7 ژوئن 2017 بدون نظر 961 بازدید

نکاتی مهم درباره نفخ معده

نکاتی مهم درباره نفخ معده

به گزارش از من بپرس، نفخ معده از همه گیرترین بیماری هاست که علل فراوانی در به وجود آمدن آن دخیل هستند.

پزشکان برای این بیماری همه گیر علت های مختلفی مانند رژیم غذایی ناسالم، استرس بالا، قرار گرفتن در معرض آلاینده های مختلف و… ذکر کرده اند.
محققان دریافته اند که علاوه بر موارد بالا، عوامل مهم دیگری نیز در به وجود آمدن این بیماری دخیل هستند.

نفخ معده بیشتر مواقع با در پیش گرفتن رژیم غذایی متعادل و سالم درمان می شود. در غیر این صورت ممکن است به موارد زیر نیز مربوط شود:
تب، خارش پوست یا کهیر، آبریزش چشم، خارش گلو یا واکنش های دیگر آلرژیک، یبوست یا اسهال، استفراغ و تهوع، خون در ادرار یا مدفوع، کاهش وزن ناخواسته، درد در اطراف غدد لنفاوی از جمله کشاله ران، گلو یا زیر بغل، خستگی، مشکل در تمرکز، بواسیر.

در این میان علل عمده ای که در بروز نفخ معده دخالت دارند، شامل این موارد می شوند:

اختلالات گوارشی

بیشتر افرادی که دچار نفخ، اتساع و … می شوند، سابقه ابتلا به بیماری هایی  چون اختلالات مختلف گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر، کولیت اولسراتیو و بیماری سلیاک را نیز داشته اند.

همچنین ۹۶ درصد افرادی که مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر هستند، نفخ معده را نیز تجربه کرده اند. این رقم در بین مبتلایان به یبوست مزمن ۵۶ درصد است.

 احتباس مایعات یا ادم

احتباس مایعات هنگامی رخ می دهد که مایعات در نزدیکی شکم یا لگن جمع شوند. در برخی از موارد نادر، این پدیده به علت سرطان رخ می دهد.

احتباس مایعات عوارض زیادی به همراه دارد که یکی از آنها نفخ بیش از حد است. علاوه بر این باعث افزایش موقت وزن شده و تورم و درد مفاصل را نیز سبب می شود.

کم آب شدن بدن

کم آب شدن بدن در اثر خوردن غذاهای شور و همچنین مصرف الکل به وجود می آید. کم آبی نیز به نوبه خود باعث یبوست شده و یبوست نیز نفخ را به همراه می آورد.

یبوست
یبوست علل دیگری نیز دارد که از جمله آنها می توان به استفاده از رژیم های غذایی کم فیبر، کم آبی، کم تحرکی و استرس اشاره کرد. یبوست در این گونه موارد نیز نفخ و ناراحتی معده را سبب می شود.

حساسیت های غذایی

حساسیت های غذایی مانند عدم تحمل لاکتوز، همچنین مواد دارای گلوتن مثل غلات، حبوبات و برخی محصولات لبنی نیز می توانند باعث نفخ شوند.

عفونت

هر گونه عفونتی بالقوه می تواند نفخ را به وجود بیاورد. تب و تورم غدد لنفاوی نیز باید در این مورد جدی گرفته شوند.

انسداد روده
بافت اسکار و یا تومور باعث انسداد روده می شوند. در این حالت روده مسدود شده و در نتیجه از خروج مدفوع جلوگیری کرده و باعث درد و نفخ شدید می شود. علاوه بر نفخ، یبوست، تهوع و استفراغ از دیگر عوارض انسداد روده هستند.

تغییرات هورمونی

در زنان مخصوصاً سندرم پیش از قاعدگی، مسائل گوارشی مانند نفخ و همچنین یبوست و احتباس مایعات را نیز سبب می شوند.

سرطان

احتمال دارد که نفخ یکی از علائم سرطان روده بزرگ یا سرطان رحم باشد. پس در صورت ابتلا به نفخ ادامه دار و شدید حتماً با پزشک مشورت کنید.

نکاتی برای پیشگیری

یکی از اصلی ترین عوامل ابتلا به نفخ و یا پیشگیری از آن داشتن رژیم غذایی با فیبر بالاست. حداقل میزان مصرف فیبر در روز ۲۵ تا ۳۰ گرم است. برای غنی کردن رژیم غذایی خود از فیبر، سعی کنید مصرف سبزیجات، میوه ها، آجیل و دانه ها را افزایش دهید.
علاوه بر در پیش گرفتن یک رژیم غذایی با فیبر بالا، نکات دیگری را نیز رعایت کنید:

آرام و با حوصله غذا بخورید

باید گفت استاندارد زمانی که برای خوردن غذا وجود دارد، ۳۰ دقیقه است. در غیر این صورت اگر غذا را سریع و با عجله بخورید، مقداری هوا نیز به همراه آن قورت می دهید که این کار باعث نفخ می شود.

به یاد داشته باشید که هضم غذا ابتدا از دهان شروع می شود. پس با جویدن بیشتر آن نفخ معده را کاهش دهید. آهسته خوردن، همچنین به شما احساس سیری  می دهد. این مسئله اثبات شده که در صورت کندتر غذا خوردن، غذای کمتری نیز مصرف می کنید.
نوشابه های گازدار را حذف کنید

گاز موجود در این نوشیدنی باعث گیر افتادن گاز در معده می شود. پس به جای این نوشیدنی ها سعی کنید از آب معدنی با طعم لیمو، پرتقال یا خیار استفاده کنید.

مقدار نمک مصرفی را کاهش دهید

در بالا گفتیم که نمک باعث کم آبی می شود و کم آبی باعث یبوست و یبوست باعث نفخ. بنابراین مصرف نمک را محدود کنید.

همچنین به یاد داشته باشید در تهیه مواد غذایی آماده از نمک زیاد استفاده می شود. این مواد معمولاً دارای مقادیر اندکی فیبر هستند. پس در استفاده از این مواد محتاط باشید.

از مصرف حبوبات و سبزی های نفاخ بپرهیزید
علاوه بر حبوبات، سبزی هایی مانند کلم بروکلی و گل کلم نیز نفاخ هستند. نمی گوییم که این مواد را از برنامه غذایی خود حذف کنید. اما بهترین راه این است که این مواد را آرام آرام به ترکیب غذایی تان اضافه کنید.

وعده های غذایی را بیشتر و کمتر کنید

ایده آل در این مورد این است که ۵ یا ۶ وعده در روز غذا بخورید. البته میزان وعده ها را کم کنید. به این معنی که همان غذایی را که قبلاً در ۳ وعده می خوردید اکنون به ۵ یا ۶ قسمت تقسیم کنید. با این کار نه تنها از نفخ جلوگیری می کنید، بلکه گرسنگی و قند خون را نیز کنترل می کنید.

ورزش کنید

ورزش کردم و تحرک داشتن عملکرد سیستم گوارشی را تنظیم می کند. همچنین به دفع یبوست و بهبود گردش خون کمک کرده و باعث تسریع فرایند سم زدایی از بدن می شود.

بنابراین ۵ روز در هفته و هر روز حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش کنید تا به مقدار زیادی با نفخ مبارزه کنید.

با پزشک مشورت کنید

گفتیم که ممکن اسن نفخ از نشانه های سرطان باشد. پس در صورت وجود آن و ادامه دار شدن به پزشک کراجعه کنید. ممکن است در این مرحله پزشک تشخیص دهد که شما آزمایش خون، سونوگرافی، آندوسکوپی، کولونوسکپی یا بیوپسی انجام دهید.

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *