#


نوشیدنی های مفید و مضر بعد از ورزش

14 فوریه 2019 بدون نظر 2665 بازدید

نوشیدنی های مفید و مضر بعد از ورزش

شما هنگام تمرین و فعالیت به واسطه تعریق آب زیادی را از دست میدهید هیدراسیون بدن برای جبران این آب از دست رفته بسیار مهم است.یکی از عادات بسیار خوب و خوشایند ورزش و تمرین کردن مصرف نوشیدنی های بعد از ورزش  است .این عادت علاوه بر اینکه به شما کمک می کند تا کالری بیشتری بسوزانید و وزن متعادلی داشته باشید ،دارای فواید بسیار زیادی برای سلامتی جسم شما است مثلا با ورزش می توانید سلامت قلب ،کاهش خطر دیابت، عضله سازی ،بهبود کیفیت خواب ،افزایش سطح شادی، افزایش سوخت و ساز بدن، افزایش قدرت و انعطاف پذیری ،کسب انرژی بیشتر و تقویت حافظه را داشته باشید.

با اینکه ورزش و عرق کردن فواید زیادی را از لحاظ روحی و جسمی می تواند به شما کمک کند اما برای اینکه از فواید آن کاملا استفاده کنید باید بعد از پایان یافتن  ورزش و فعالیت نیز تصمیم گیری های هوشمندانه ای را برای سلامت و نگه داری ان داشته باشید.

انتخاب نوشیدنی یکی از کارهای مهمی است که بعد از ورزش انجام می دهید، که این انتخاب تاثیر زیادی بر نتیجه ای که از تلاش تا میگیرید خواهد داشت. شما آب زیادی را به واسطه تعریق هنگام تمرین و فعالیت از دست داده‌اید و برای هیدراسیون بدن جبران این آب از دست رفته بسیار مهم است بعد از تمرین نوشیدن یک یا دو لیوان آب کار صحیحی است اما بسیاری اوقات ما به جای آب سراغ نوشیدنی های دیگری که معمولا سالم نیستند می رویم.

نوشیدنی های بعد از ورزش

چه نوشیدنی های بعد از ورزش مضرند؟

۱ -نوشیدنی های ورزشی

نوشیدنی های بعد از ورزش نوشابه های ورزشی هستند که در بازار به فروش می رسند و بیشتر افراد بعد از تمرین آنها را می نوشند.

ولی باید دانست که این نوشابه ها مضر هستند زیرا حاوی کالری و قند زیادی هستند، این در حالی است که ارزش غذایی آنها بسیار پایین است .در برخی از برندها ویتامین ها و الکترولیت‌های ممکن است اضافه شده باشد ولی در هر حال قند زیادی که در آنها موجود است که بزرگترین عامل اجتناب از این نوشابه ها به طور کامل می باشد.

از آنجایی که خیلی زود قند موجود در این نوشیدنی ها وارد سیستم بدنی تامین شود پس خیلی زود نیز دچار افت انرژی می شوید .ضمناً این نوشیدنی ها به علت طعم دهنده های مصنوعی تاثیر منفی بر بدن می گذارند.

۲-الکل

نوشیدن الکل  به عنوان نوشیدنی های بعد از ورزش یکی از  رایج ترین اشتباهات است چون فکر می‌کنند که الکل بعد از ورزش ایرادی ندارد .از آنجایی که الکل خاصیت دهیدراته کننده بدن را دارا است بعد از عرق ریختن در باشگاه لازم است تا به بدن خود آبرسانی کنیم و چون  که خاصیت ادرار آور بودن الکل در بدن باعث خماری می شود و هیچ کالری و ارزش غذایی ندارد این نوشابه‌هایی صفر کالری تنها می‌تواند سبب شوند تا چربی سوزی تان به تعویق بیافتد زیرا ذخیره چربی را بالا میبرند. همچنین نوشابه های الکلی در بدن خاصیت التهاب زایی دارند و می‌توانند بر تعادل و توانایی تصمیم گیری تان تاثیر منفی بگذارند.

-۳نوشابه های گازدار

یکی از بزرگترین ممنوعه های بعد از ورزش نوشابه های گازدار می باشد.نوشیدن نوشابه‌های گازدار به این معنا است که شما چیزی به جز مقدار زیادی از قندهای ساده و مضر به بدنتان وارد نمی‌کنید! نوشابه های قندی به عنوان یک انرژی فوری در بدن عمل می کنند ولی خیلی سریع با افت انرژی مواجه خواهید شد برخی افراد فکر می کنند نوشابه‌های رژیمی بهتر هستند ولی باز هم این تفکر اشتباه است .شیرین کننده های مصنوعی در نوشابه های رژیمی  بر دست آورد های ورزشی تان تاثیرات مخرب زیادی می گذارند.

۴ آبمیوه های صنعتی

اگر می خواهید یک انتخاب سالم داشته باشید باید بدانید که آبمیوه های صنعتی به علت داشتن شیره ذرت با فروکتور بالا منجر به چاقی شده و ریسک بیماری های سندرم متابولیک را افزایش می‌دهند، در ضمن آبمیوه های صنعتی حاوی مواد مغذی ویتامین‌ها و فیبری که در خود میوه وجود دارد نمی باشند .همچنین ارزش غذایی میوه ها در طی آبگیری از بین می‌رود و در نهایت چیزی که شما می نوشی صرفاً قند به شکل فروکتوز است. پس به هیچ از ابمیوه های صنعتی به عنوان نوشیدنی های بعد از ورزش استفاده نکنید.

۵-قهوه

بعد از ورزش اغلب افراد قهوه می نوشند  چون بعد از تمرینات ورزشی قلب شما به دلیل فعالیتی که انجام داده دارای ضربان بالایی است مصرف هر چیزی که کافئین دارد مثل قهوه در این زمان کار اشتباهی است .نوشیدن قهوه بعد از تمرینات ورزشی می‌تواند عوارضی مثل تپش قلب ،اختلال خواب و عصبی شدن را به همراه داشته باشد علاوه بر این قهوه در بدن دارای تاثیرات دهیدراته کننده است پس نمی تواند به عنوان نوشیدنی های بعد از ورزش مصرف شود.

بهترین نوشیدنی ها بعد از ورزش

بعد از ورزش و تمرینات بهترین انتخاب برای آبرسانی به بدن که برای ریکاوری بدن بسیار مهم است و باعث حفظ استقامت آن می شود آب است .باید به خاطر داشته باشید که آب آن باید سرد باشد و بهتر است در دمای اتاق باشد چون آب سرد می‌تواند بر روده های گرم تان تاثیر منفی بگذارد و با مختل کردن آنزیم های گوارشی سبب ایجاد مشکلات گوارشی شود.

  • اگر آب خالص دلتان را می زند می توانید این نوشیدنی ها را هم امتحان کنید:
  • در خانه میتوانید به راحتی آب طعم دار تهیه کنید.

برای این کار میوه های آبدار یا سبزی ها را برش بزنید و در یک پارچه پر از آب بریزید و بگذارید چند ساعت بماند.

  • یک انتخاب بسیار خوب برای یک ریکاوری بعد از ورزش یک لیوان شیر شکلات خانگی است که دو برابر  کربوهیدرات نسبت به شیر ساده دارد.
  • آب نارگیل طبیعی سرشار از الکترولیت است مانند منیزیم و پتاسیم .برای جبران الکترولیت های از دست رفته و آبرسانی به بدن آب نارگیل بسیار مناسب می باشد.
  • چای سبز و چای سیاه نیز یکی از انتخاب‌های مفید است زیرا ترکیباتی که در چای سبز و سیاه وجود دارد می توانند به پروسه اکسیداسیون چربی در زمان ورزش های هوازی کمک زیادی بکند .
  • آب میوه های ترش برای بعد از تمرین یک نوشیدنی بسیار خوب محسوب می شود زیرا به علت وجود آنتی اکسیدان سبب کاهش التهاب شده و برای ریکاوری و عملکرد عضلات مفید می‌باشند.
  • سایر نکاتی که باید بعد از تمرین به آنها دقت کنید
  • بعد از تمرین ۲ تا ۳ دقیقه برای جلوگیری از انقباض عضلات تان و درد و کوفتگی عضلات حرکات کششی انجام دهید.
  • برای خنک شدن بدنتان و تنظیم فشار خونتان به حالت نرمال بعد از اتمام تمرین چند دقیقه دراز بکشید.
  • برا ی جلوگیری از انتقال باکتری ها به بدنتان بعد از تمرین با دست‌های آلوده چشم‌ها و صورت را لمس نکنید و همیشه بعد از پایان تمرین دوش بگیرید.
  • اسنک های پروتئینی می توانند انرژی لازم برای سوخت مجدد و ترمیم بدن را تامین کنند بعد از تمرین طولانی یک اسنک سالم بخورید.
  • بعد از ورزش لباس های ورزشی تان را فوراً عوض کنید چون به تن داشتن لباس های عرق دار در طولانی مدت می تواند سبب آکنه یا عفونت های قارچی شود.
  • برای حفظ انگیزه خود پیگیری تمرینات باشید و روند پیشرفتتان را بررسی کنید.
  • اگر می‌خواهید بعد از تمرین سخت بدنتان ترمیم یابد یک خواب با کیفیت شبانه باید داشته باشید.
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *