#


نوشیدنی هایی که نباید همراه دارو استفاده شوند

دارو
9 اکتبر 2017 بدون نظر 1221 بازدید

نوشیدنی هایی که نباید همراه دارو استفاده شوند

نوشیدنی هایی که نباید همراه دارو استفاده شوند

به گزارش از من بپرس بعضی از داروها در دستگاه گوارش در محیط اسیدی بهتر جذب می شوند. به طور مثال می توان اشاره به داروی کتوکونازول (ضد قارچ) کرد. پس کسانی که معده شان اسید کم ترشح می کند این داروها با مشکل جذب بدن می شوند. پس به شما توصیه می کنیم که همراه این نوع داروها از آب پرتقال و نوشابه های گاز دار استفاده کنید.
از جمله داروهایی که همراه آن ها مصرف نوشیدنی های اسیدی مانعی ندارد عبارتند از: آتازاناویر(در درمان HIV ) ،کتوکونازول، ایتراکونازول (ضد قارچ)، سفپودوکسیم (آنتی بیوتیک)، دیپیریدامول( داروی ضد تجمع پلاکت) و انوکسازین( داروی آنتی باکتریال در درمان عفونت های مجاری ادراری).

داروهایی که نباید با غذا مصرف شود

اگر بعضی دارو ها و مکمل ها را همراه با غذا مصرف کنید باعث می شود که کمتر جذب بدن شوند. طبق گفته دکتر صالح پور(متخصص تغذیه) داروهایی که باعث می شود استخوان دچار پوکی نشوند عبارتند از آلندرونات و ایباندرونات.به طور مثال می توان مکمل های آهن را در نظر گرفت. این مکمل را باید در بین وعده های غذایی مصرف شود و به شما پیشنهاد می کنیم که همراه با این مکمل آب یا آب پرتقال استفاده شد زیرا ویتامین C موجود در آب پرتقال باعث می شود که آهن بهتر جذب بدن شود.

مهم است بدانید بعضی از داروهایی که همراه با غذا مصرف می شوند بهتر جذب بدن می شوند. از جمله این داروها می توان به داروی ضد رتروویروس ساکیناویر که برای درمان عفونت ویروس نقص ایمنی اکتسابی یا ویروس ایدز استفاده می شود و مکمل کلسیم اشاره کرد.

دارو

دارو

دور آب گریپ‌فروت خط بکشید!

ترکیباتی مانند آهن، پروتئین و کلسیم برای اینکه بهتر جذب بدن شود به شما پیشنهاد می شود که همراه با ویتامین ها مصرف شود. به دلیل اینکه ویتامین ها باعث می شوند جذب این ترکیبات را افزایش دهند. ولی سوالی که وجود دارد این است که آیا گریپ فروت و آب آن هم تاثیری دارد؟ در پاسخ باید گفت این میوه به دلیل اینکه ترکیباتی را در خود دارد مانند پتاسیم برای سلامت بدن بسیار مفید است ولی خوردن آن همراه با داروها را باید با احتیاط استفاده کنید. زیرا ترکیباتی که در گریپ فروت وجود دارد باعث می شود که آنزیم را در بدن مهار کند و در نهایت تجزیه و دفع دارو به مشکل می خورد و مقدار دارو در بدن زیاد می شود. این افزایش باعث به وجود آمدن عوارض جانبی دارو می شود.

آیا مصرف شیر با دارو مجاز است؟

داخل شیر مواد معدنی وجود دارد مثل کلسیم و منیزیم که همراه با بعضی داروها و برخی از آنتی بیوتیک ها یک ترکیب غیر قابل حل شدنی را به وجود می آورد و باعث می شود که جذب و اثر بخشی این ترکیبات با مشکل روبرو شود. اکثرکسانی که مشکل گوارشی و معده دارند سعی می کنند که همراه آنتی بیوتیک ها شیر مصرف کنند تا معده شان دچار مشکل نشود. ولی انجام این کار باعث می شود که تاثیر منفی بر روی جذب و خاصیت دارویی قرص داشته باشد و این کار اساسا غلط است. به این افراد توصیه می کنیم که این داروها را هرگز با معده خالی استفاده نکنند و حتما همراه غذا استفاده شود.

با کدام دارو چای نخورید؟

در کل مصرف داروها را همراه قهوه و چای توصیه نمی کنیم. به دلیل اینکه چای دارای کافئین و تانن می باشد. بعضی از داروها باعث می شوند که اثرات کافئین در بدن تشدید یابد مانند افزاش ضربان قلب، افزایش فشار خون و… .برخی دیگر از داروها سرعت کلیرانس کافئین را کاهش می دهند. علاوه بر این ها تاننی که در چای وجود دارد باعث می شود که با آهن موجود در غذا باند شوند و نگذارد که آهن موجود در غذا جذب بدن شود. غیر از این مسئله باید به این نکته توجه کنید که آنتی بیوتیک هایی مانند سیپروفلوکساسین و خانواده کینولون ها جزو داروهایی هستند که نباید با چای و قهوه مصرف شون زیرا باعث بیشتر شدن اثرات جانبی می شوند.

دوغ را فراموش کنید

اثراتی که دوغ دارد مانند شیر است پس مصرف آن ها را همراه با دارو توصیه نمی کنیم. دوغ دارای کلسیم است که بعضی از داروها نمی گذارند کلسیم موجود در آن وارد بدن شوند. بهترین گزینه برای استفاده همراه با دارو آب است.

تداخل دارویی را جدی بگیرید

در مورد تداخلات عرقیات گیاهی تحقیقات کمی صورت گرفته است. ولی در هر صورت به شما توصیه می کنیم که مصرف عرقیات گیاهی را با فاصله از داروها استفاده کنید تا باعث به وجود آمدن بعضی موارد نشوند.به طور مثال داروهایی که ضد ریفلاکس اسید معده می باشند استفاده آن ها با عرق نعنا توصیه نمی شود و داروهایی که آرامبخش می باشند نباید با این نوع عرقیجات استفاده شوند زیرا ممکن است اثرات آن ها با یکدیگر نتایج خوبی را به همراه نداشته باشند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *