#


چند دلیل برای نفخ شکم (پف کردگی) و آیا باید نگران شد!

نفخ شکم
10 آگوست 2017 بدون نظر 1671 بازدید

چند دلیل برای نفخ شکم (پف کردگی) و آیا باید نگران شد!

چرا شکم شما ناگهان پف کرده است؟

شکم نفخ کرده اغلب مربوط به رژیم غذایی است، اما بعضی اوقات شرایط جدی تر می تواند عامل باشد.

خوردن زیاد سبزیجات

اگر شکم شما کمی بزرگتر از حد معمول باشد، عجله نکنید. دکتر رابرت براکوف، رئیس کلینیک گوارش، بریگهام و بیمارستان زنان می گوید: “به استثنای مواردی که با کاهش وزن، تهوع یا استفراغ همراه است، نفخ شدن بسیار رایج است و معمولا نگران کننده نیست.” این غذاها اغلب مواد مغذی هستند که می توانند باعث ایجاد هوا در شکم شما شوند. گینه سم، مدیر مرکز حرکتی دستگاه گوارش در بیمارستان کوه سینای، می گوید: جویدن لوبیا، جوانه برنج، گل کلم، زردآلو یا هویج ممکن است موجب نفخ شود. دکتر بوآراکوف می گوید: مواد غذایی حاوی مقادیر زیادی لاکتوز، شکر اصلی لبنی و مواد غذایی با فیبر بالا ، که می تواند منجر به انتشار گازهای نفوذی هیدروژن و متان شود باعث نفخ می شوند.

شما غذاهای رژیم زیادی می خورید

دکتر سام می گوید: سوربیتول جایگزین شکر را در نوشابه رژیمی و همچنین در برخی غذاها و نوشیدنی های خاص بدون قند و غذاهای خاصی که به عنوان “دیابتی” به فروش می رسند، پیدا خواهید کرد. از این مواد به اندازه کافی مصرف کنید، و متوجه خواهید شد شلوارتان برای شما تنگ می شود. حتی وب سایت های شیرین کننده ها می گویند: “الکل های قندی (مانند منیتول، سوربیتول، زایلیتول، لاکتیتول و مالتیتول) گاهی اوقات باعث التهاب و اسهال می شوند، اگر بیش از حد خورده شود.” دکتر سم می گوید: جعلی یا اصلی حتی شکر واقعی می تواند شما را به نفخ دچار کند.

نوشیدنی مناسبی انتخاب نمی کنید

شامپاین، سودا و آب سولتزر ممکن است مثل سه نوشیدنی بسیار متفاوت ظاهر شوند، اما کربناته هر سه نوشیدنی تاثیر مشابه روی معده شما می گذارند. دکتر سم می گوید حباب ها در روده شما گسترش می یابد و می تواند باعث ایجاد شکلی از نفخ شدید شود. اگر احساس سوزش به شما دست می دهد، از آب برای نوشیدن استفاده کنید.

شما همیشه اسموتی میوه می خورید

شیرین، طراوت بخش، بر طرف کننده تشنگی، و عامل نفخ. بعضی از میوه ها مانند هندوانه، سیب، گلابی و انبه، نسبت زیادی از فروکتوز به قند دارند (هر دو قند به طور طبیعی در میوه وجود دارند). این باعث می شود گاز و نفخ معده در هر یکی از سه نفر که مشکل هضم فروکتوز را دارند ایجاد شود. اگر این شرایط را دارید، میوه های با نسیت فروکتوز نسبت به گلوکز مناسب تری را انتخاب کنید، مانند موز و زغال اخته.

شما مبتلا به یبوست هستید

دکتر سم می گوید: اگر شما در دفع مدفوع دچار مشکل شده اید، احتمالا گاز شما نیز ممکن است باعث آذردگی شکم شما شود. رژیم غذایی خود را بررسی کنید، مطمئن شوید که شما کم آبی بدن نداشته باشید و ورزش کردن را ادامه می دهید – اما اگر احساس درد شکمی دارید، قرار ملاقاتی با دتر خود ترتیب دهید برای اطمینان از این که چیز دیگری مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) در وجودتان نباشد.

شما در تعطیلات هستید

دکتر اُِد لوین متخصص گوارش کانکتیکات می گوید، تقریبا ۵۰ درصد از مردم در هنگام سفر به یبوست مبتلا می شوند. از یبوست در تعطیلات با نگه داشتن برنامه زمان خواب و غذا تا جایی که ممکن است جلوگیری کنید. تغییرات در ریتم روزانه شما، هورمون هایی را  ترشح می کند که به حرکت مواد غذایی و مازاد آن ها از طریق روده کمک می کنند.

شما در ضرب العجل کاری بزرگ هستید

دکتر لویین می گوید: “وقتی علائم مبارزه یا پرواز را تجربه می کنید، مانند یک قلب مسابقه ای، بدن شما جریان خون را از دستگاه گوارش شما متوقف می کند، که باعث کاهش هضم می شود.” تنفس شدید که در هنگام استرس اتفاق می افتد باعث می شود تا هوا بیشتر از حد معمول بسوزد و همچنین باعث نفخ شود. برای احساس بهتر، به سادگی الگوی تنفس خود را تغییر دهید تا بازدم شما به مدت چند ثانیه بیشتر طول بکشد نسبت به دم شما. این کار پاسخ های ناخودآگاه به استرس را خاموش می کند و بدن شما را به حالت آرام تر می برد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *