#


نخستین گام برای درمان کمردرد

11 آوریل 2018 بدون نظر 1375 بازدید

نخستین گام برای درمان کمردرد

اولین قدم برای درمان کمر درد چیست؟

بیشتر ما به صورت اتفاقی و یا ناگهانی زمانی به کمردرد مبتلا شده یم که معمولا تنها یک یا دو روز بیشتر طول نکشیده است. جدا از مراقب بودن شما در این رابطه به چیز دیگری احتیاج ندارید و زود فراموش می شود. البته بعضی از مردم دچار حملات شدیدتری از درد ممکن است بشوند که فعالیت و توانایی اشان را برای انجام کار محدود می کند. با وجود همه فن آوریهای پیشرفته در موارد بسیاری ما قادر نیستیم منبع اصلی درد کمر خود را تشخیص دهیم. علت می تواند نتیجه بعضی از صدمات وارده به رباطها، ماهیچه ها یا سایر بافتهای نرم باشد. اما پزشک شما اغلب ممکن است قادر نباشد علت اصلی را تشخیص دهد. یک خبر خوب این است که عموما این دلایل زیاد مهم نیستند، چرا که بیشتر این حملات شدید درد، بدون درمان بهبود خواهد یافت.

رایج ترین این ناراحتی ها کمردرد ساده می باشد که درد منحصرا برای کمر بوده و یا اینکه امکان دارد که به قسمت باسن و یا  قسمت بالای ران گسترش یابد، بعضی اوقات ممکن است به ناحیه ی پایین ران نیز گسترش یابد و عصب سیاتیک را نیز تحت تاثیر قرار بدهد و درد آن را افزایش دهد. فشار روی این عصب ممکن است از یک دیسک آسیب دیده یا ساختارهای آسیب دیده دیگر ناشی شود که باعث ایجاد درد می شود و گاهی اوقات فرد احساس کرخی و سوزش در آن منطقه می کند که این درد تا پایین ران کشیده می شود. درد سیاتیک حاکی از این است که کمی آسیب عصبی وجود داشته است و اینکه احتمال بهبودی ممکن است کاهش یابد.

گاهی اوقات ممکن است در شخص علائم خطرناک تری از کمردرد به چشم بخورد و به این معنی است که آنها احتیاج دارند هر چه سریعتر به یک متخصص مراجعه کنند. و این کار برای هر شخصی که دچار ناراحتی مثانه یا روده یا هر بی حسی در ناحیه کشاله ران یا منطقه راست روده یا ضعف شدید ران میشود الزامی است چرا که آن می تواند نشانه ای از آسیب عصبی شدیدتری باشد.

بررسی مشکل

معمولا وقتی شما در ناحیه کمر احساس ناراحتی و درد شدید می کنید، شخصی که شما را درمان می کند از شما درباره جزئیات، اینکه چطور و چه وقت درد شروع شده و از آن به بعد چه اتفاقی افتاده است خواهد پرسید و برای شما یک سری معانیات فیزیکی تجویز می کند. سوالاتی که از شما ممکن است پرسیده شود در برگیرنده این موارد هستند:

  • آيا درد فقط متخصص یک منطقه می شود و یا بصورت عمومی تر است و همه قسمتها را در بر می گیرد؟
  • آیا درد به قسمتهای دیگر بدن، مثلا به ران و پاها گسترش یافته است؟
  • چطور درد ایجاد شده به ناگهانی یا تدریجی؟ اگر تدریجی، در طول چه مدتی؟
  • آیا شروع آن همراه با فعالیت بوده است؟
  • آیا چیز دیگری هست که درد را بدتر کند؟
  • دردی که در اول صبح حس میکنید شبیه به چه چیزی است؟
  • آیا شما از جهات دیگر خوب هستید؟ آیا وزن کم کرده اید، سرفه میکنید او سایر مشکلات.

دردی که به خاطر بلند کردن اشیاء سنگین آغاز می شود، مشخص است و محدود به منطقه کوچکی می شود و خیلی زود با استراحت باید بهبود یابد. اگر چه اگر درد به تدریج و در عرض چند ماه شروع شود به نظر نمی رسد که رابطه ای با حرکت داشته باشد و اگر مشکلات دیگری مثل کم کردن وزن وجود داشته باشد پس علت ممکن است جدی تر باشد و تحقیقات خاصی نیاز است. به شما ممکن است پرتونگاری با اشعه ایکس توصیه شود، اما معمولا این کار لازم و ضروری نیست. اگر چه ممکن است به خوبی نشان دهد که آیا شما مبتلا به فرسودگی مهره ها هستید یا نه. این مشکل در افرادی که کمردرد ندارند بسیار شایع است، بنابراین تأثیر زیادی روی انتخاب شکل درمان ندارد.

معاینه متخصص کمر

اگر علت کمردرد شما زیاد مشخص نیست، برای معاینات بیشتر نزد متخصص فرستاده می شوید. متخصص ممکن است چند تاو یا همه مراحل ذیل را انجام دهد:

     • توجه به علایم انحراف ستون فقرات و توجه به طریقی که آن انحراف پیدا کرده و اینکه شما چطور راه می روید.

  • اینکه آیا شما در نقاطی از کمر خود احساس درد می کنید.
  • انجام آزمایش بلند کردن پاها. پزشک متخصص هر کدام از پاهای شما در حالی که روی کمر خود دراز کشیده اید به طور صاف بلند می کند. اگر مشکل در ارتباط با عصب سیاتیک باشد، این موضوع احتمالا باعث کمردرد شده است.
  • آزمایش کشیدگی استخوان ران پزشک شما را به صورت دراز کش روی شکم قرار میدهد، سپس به آرامی هر کدام از زانو هایتان را یکی پس از دیگری خم می کند. اگر مشکلی وجود داشته باشد در در این ارتباط با عصب دیگری، بنام عصب استخوان ران است و این موضوع باعث درد کمر شده است.
  • توجه به کاهش یا فقدان حس یا وجود ضعف در پاها
  • کنترل واکنشهای غیر ارادی.

هر پرتونگاری با اشعه ایکس شما را در معرض تشعشع قرار می دهد و به این دلیل است که آن باید برای افرادی که کمردرد شدید و یا به نوعی پیچیده دارند و به درمان های ساده پاسخ نمی دهند انجام شود. بعید است که شما به انواع مفصل تری از عکسبرداری مثل MRI و یا سی تی اسکن في احتیاج داشته باشید.

چگونه درمان می شود؟

برای بیشتر افرادی که کمردرد حاد دارند فقط درمان بسیار ساده لازم و ضروری است:

  • استفاده از قرص های مسکن ساده مثل پاراستامل یا ایبو پرفن؟ این قرصها عوارض جانبی کمی دارند و معمولا همه آن چیزی هستند که شما نیاز دارید. شما می توانید از پزشک خود د های مسکن های قوی تری درخواست کنید. البته اگر احساس می کنید که به آنها احتیاج دارید.
  • یک استراحت کوتاه مدت مفید است، اما استراحت زیاده از حد در حقیقت مشکلات را تشدید می کند. اگر شما درد زیادی دارید باید به مدت دو روز در رختخواب دراز بکشید. بعد از این مدت شما را می توانید دوباره حرکت کردن را آغاز کنید و در عین حال از کمر خود نیز مراقبت نمایید. اما هدفتان این باشد که به فعالیت فیزیکی و طبیعی خود بازگردید.
  • یک کیسه آب سرد – مثل کیسه یخ یا کیسه نخود فریز شده روی کمرتان بگذارید. این کار کمک می کند که درد شما تسکین یابد. راه دیگر این است که شما می توانید خود را در معرض گرما قرار دهید مثل استفاده از بالشتک حرارتی (کیسه آب گرم) یا گرفتن یک دوش آب گرم.

اگر چه زیاد به نظر نمی رسد این دو فرق آن چنانی با یکدیگر داشته باشند. برای بیشتر مردم درمانهای ساده مثل موارد فوق کافی هستند و درد معمولا در عرض چند روز یا یکی دو هفته بهبود خواهد یافت، شما باید هدفتان این باشد که هر چه زودتر به فعالیت فیزیکی و طبیعی خود بازگردید. این مهم است که شما از توصیه هایی که در این فصل در مورد چگونگی حفاظت از کمرتان و به حداقل رساندن امکان شروع حمله دیگر در آینده، یادداشت بردارید. اگر چه ممکن است شما یکی از آن افراد بدشانسی باشید که دردشان بطور کامل از بین نرفته است. اگر هنوز بعد از چهار تا شش هفته مشکل دارید حتما باید به ملاقات یک درمانگر بروید. احتمالا باید به سراغ این افراد برويد:

  • پزشکی با تخصص خاص در روش درمان مناسب
  • فیزیوتراپ
  • استخوان درمانگر (ارتوپد)
  • متخصص دست ورز

فیزیوتراپی سنتی ترین شکل از درمان فیزیکی است و معمولا شامل استفاده از گرما (حرارت)، ماساژ آرام و نرمش برای کمک به بعضی از افراد است که دوباره تحرک، قدرت، و نرمی بدن خود را بازیابند. بسیاری از فیزیوتراپها در انجام درمانهای دستی و ماساژی نیز آموزش می بینند.

هم در استخوان درمانگری (ارتوپدی) و هم دست ورزی تمرکز روی کنترل و نرم کردن مفاصل است. در کل، یک دست ورز از ضربات سریع، آرام و خاص استفاده می کند در حالی که یک ارتوپد از حرکات آرامتر و عمومی تر استفاده می کند. همه درمانگرها به مراقبت و حفاظت از کمر توصیه می کنند. در عمل؛ اگر چه، جای شک و تردید است که آیا می توان انتخاب بیشتری از بین این شیوه ها انجام داد، در صورتی که در تمام موارد، اصولی که در پس همه درمانها وجود دارد شبیه به یکدیگر هستند و شامل فعال سازی فیزیکی همراه با انواع متعددی از نرمش ها و دست ورزی هاست.

درمان مربوط به درد سیاتیک همچنین قرص های مسکن، استراحت و دوباره تحرک داشتن را در بر می گیرد، اما پیشرفت اغلب خیلی آرام صورت می گیرد. گاهی اوقات افراد با این مشکل خاص باید برای جراحی جهت تسکیل دادن فشار روی عصب به مراکز درمانی مراجعه کنند. در دو فصل بعدی اطلاعات بیشتری درباره کمر درد مزمن داده می شود.

دردهای متناوب کمر

در تاریخچه طبیعی بیشتر کمردردهای حاد بهبودی معمولا در عرض چند روز حاصل می شود. اما گاهی اوقات یک هفته یا حتی چند هفته طول می کشد. افرادی که سابقه کمردرد داشته اند احتمال می رود که عواقب بعدی آن در آینده نمایان شود. گاهی اوقات درد کمر در نتیجه یک تتصادف یا حمل بار فوق العاده سنگین ایجاد می شود. اما برای بسیاری از افراد عود کردن بیماری ممکن است با فعالیت های کاملا معمولی فیزیکی تسریع شود. فهمیدن اینکه چطور کمر حرکت می کند و به حداقل رساندن فشار های روی ستون فقرات همراه با پیشرفت سلامت جسمی و پیشگیری از ایجاد انحراف در ستون فقرات کمک خواهد کرد.

نکات کلیدی در مورد درمان کمردرد

  • بیشتر دردهای حاد کمر یک کمردرد ساده است. افرادی کمی درد سیاتیک دارند و تعداد کمی هم دچار ناراحتیهای پیچیده تری هستند.
  • کمر درد ساده معمولا به داروی مسکن و یک دوره استراحت کوتاه مدت البته اگر لازم باشد پاسخ می دهد و سپس می توان فعال سازی اولیه و سریع جسمی را آغاز کرد و به کار روزمره بازگشت.
  • اگر این اعمال در جهت بهبود شما موفقیت آمیز نبودند، احتمالا باید نزدیک درمانگر یا متخصص بروید که تحقیقات و درمان های بعدی را انجام دهد.
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *