#


نارکولپسی چیست و چه علائمی دارد؟

16 سپتامبر 2018 بدون نظر 1365 بازدید

نارکولپسی چیست و چه علائمی دارد؟

علائم نارکولپسی یا حمله خواب چیست؟

نارکولپسی به یک اختلال عصبی گفته م شود که تاثیر بسیاری بر روی کنترل خواب و بیداری می گذارد، کسانی که به نارکولپسی مبتلا هستند تجربه خوابیدن زیادی در طول روز دارند و در دوره های پی در پی و غیرقابل کنترلی در طی روز می خوابند. این حملات اتفاقی خواب امکان دارد در طی هر نوع فعالیتی در هر زمانی در روز اتفاق بیفتد.

در یک چرخه خواب معمولی، افراد در آغاز وارد مرحله های اولیه خواب و پس از آن وارد مرحله های خواب عمیق تر و در آخر (بعد از ۹۰ دقیقه) حرکت سریع چشم (REM) می گردد. کسانی که به این بیماری مبتلا هستند، تقریبا سریعا وارد چرخه خواب می شوند، این خواب REM می باشد که ما می توانیم رویا و فلج عضلات را تجربه کنیم – که بعضی از نشانه های نارکولپسی را شرح می دهد.

این بیماری به طور معمول در سنین بین ۱۵ تا ۲۵ سالگی آغاز می گردد، ولی در هر سنی امکان دارد بروز کند، در اکثر موارد، نارکولپسی را نمی توان تشخیص داد، به همین دلیل درمان نمی شود.

چه دلایلی منجر به نارکولپسی می شود؟

دلیل این بیماری شناخته شده نیست، با این وجود، دانشمندان پیشرفت هایی را به منظور تشخیص ژن هایی که شدیدا با این اختلال در ارتباط هستند، می نمایند این ژن ها تولید مواد شیمیایی در مغز را مدیریت می کنند که امکان دارد مسئول سیگنال های خواب و بیداری باشند.

برخی از کارشناسان بر این اعتقادند که نارکولپسی امکان دارد به دلیل کمبود تولید ماده شیمیایی به نام هیپوکتین از طریق مغز باشد همچنین، پژوهشگران ناهنجاری هایی را در بخش های گوناگون مغز که تنظیم خواب را برعهده دارند کشف کرده اند.

این مشکلات به ظاهر به پیشرفت نشانه ها مشارکت می کنند و بر اساس نظر کارشناسان، ممکن است این بیماری شامل عوامل مختلفی باشد که منجر به اختلال در کارکرد عصبی و اختلالات خواب می گردند.

نشانه های نارکولپسی چیست؟

نشانه های نارکولپسی عبارتند از:

خواب آلودگی زیادی روزانه (EDS):

در مجموع، EDS به صورت روزانه با فعالیت های طبیعی روبه رو می گردد، با اینکه شخص مبتلا به این بیماری در طول شب به اندازه کافی خوابیده باشد. کسانی که به EDS مبتلا هستند این موارد از نشانه ها را عنوان کرده اند، ناراحتی روانی، کمبود انرژی و تمرکز، افت حافظه، خلق و خوی افسرده و / یا خستگی شدید.

کاتاپلسیک:

این نشانه ها شامل کاهش اتفاقی تن ماهیچه ای می باشد که باعث احساس ضعف و از دست دادن کنترل عضلات می گردد. این مسئله می تواند نشانه هایی از رنج بی حوصلگی تا غش کردن کامل بدن باشد، با توجه به عضلاتی که درگیر هستند و بیشتر توسط احساسات شدیدی نظیر غافلگیری، خنده، یا خشم ه وجود می آید.

توهم ها:

به طور معمول این موضع تجربه هایی واضح و بشتر هولناک می باشند، محتوا در درجه اول قابل مشاهده هستند، ولی هر یک از حواس دیگر ممکن است درگیر باشد. هنگانی که در زمان بیداری اتفاقی رخ می دهد، این احساسات را توهم های خواب آور می نامند.

فلج خواب:

این نشانه ها شامل عدم توانایی حرکتی و صحبتی موقت در زمان خواب یا بیدار شدن می باشد؛این بخش ها در مجموع مختصر هستند و قادر است چندین دقیقه به طول بیانجامد. بعد از پایان این قسمت، اشهاص به سرعت ظرفیت خود را برای حرکت و صحبت کامل می نمایند.

چگونگی تشخیص نارکولپسی یا حمله خواب ؟

معاینه فیزیکی و تاریخچه پزشکی جامع جهت شناسایی مناسب این بیماری یک امر ضروری به شمار می رود، با این وجود، هیچ کدام از نشانه ها منحصر به نارکولپسی نیستند. آزمایش های تخصصی بسیاری وجود دارد که می تواند جهت بهبودی اختلالات خواب یا آزمایشگاه خواب صورت گیرد، اما به طور معمول پیش از شناسایی کردن، این تست ها را باید حتما انجام دهید. دو آزمایش که برای تایید شناسایی نارکولپسی ضرورت دارند، پلیسومنوگرافی (psg) و آزمون تأخیر خواب چندگانه (mslt) می باشد.

 آزمایشPSG  تستی است که نصف شب انجام می شود که اندازه گیری های مستمری در چند شکل بیمار خواب جهت تایید سند غیر طبیعی بودن چرخه خوابش دریافت می گردد. PSG می تواند به شناسایی اینکه خواب REM در هنگام غیرطبیعی در چرخه خواب رخ می دهد که ممکن است احتمال ایجاد نشانه های فرد از داشتن مشکل دیگری را از بین ببرد یا خیر.

 MSLT در طی روز جهت اندازه گیری تمایل فرد به خوابیدن و مشخص کردن اینکه آیا عناصر جدا شده ای جهت خواب در وقت نامناسب در طی روز بیدار می شوند، وجود دارد یا خیر ، به عنوان قسمتی از آزمایش، از شخص درخواست می شود تا چهار یا پنج چرت کوتاه را به طور معمول در هر دو ساعت انجام دهد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *