#


در مورد واریکوسل بیشتر بدانید

واریکوسل
11 دسامبر 2017 ۷ نظر 1313 بازدید

در مورد واریکوسل بیشتر بدانید

در مورد واریکوسل بیشتر بدانید

بیماری واریکوسل یکی از رایج ترین دلایل کم شدن تولید و کیفیت اسپرم و نیز ناباروری در مردان می باشد. همچنین واریکوسل سبب جمع شدن بیضه ها می شود. خبر خوبی که به شما می دهیم این است که بیشتر واریکوسل ها به آسانی تشخیص داده می شوند اما چنانچه بروز این بیماری دارای علامت خاصی باشد نیاز به جراحی دارد تا درمان صورت گیرد.

نشانه های ابتلا به واریکوسل

چون معمولا ابتلا به واریکوسل همراه با هیچ علامتی نیست، بیشتر زمانی که فرد برای ارزیابی های ناباروری مراجعه می کند و یا اینکه برای معاینه کاملا عادی به پزشک مراجعه می شود تشخیص داده می شود. خیلی کم پیش می آید که این بیماری دردناک باشد. احتمال دارد درد به صورت:

احساس گنگ ناراحتی، احساس سنگینی و یا درد شدید و غیر قابل تحمل تغییر کند.

۱-احساس درد با نشستن، ایستادن و یا فعالیت های بدنی زیاد شده به خصوص در صورتی که این فعالیت ها طولانی باشد.

۲-طی یک روز با سپری شدن ساعات درد نیز افزایش می یابد.

۳-با دراز کشیدن به پشت بهتر می شود.

با گذشت زمان واریکوسل نیز بزرگ تر شده و قابل تشخیص می شود. در هر صورت اگر شما درد یا توده ای روی کیسه ی بیضه ی خود مشاهده کردید باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

بیماری واریکوسل

علل ابتلا به واریکوسل

جریان خون در بیضه ها توسط سیاه رگها و سرخرگ ها بر قرار می باشند. علت ابتلا به واریکوسل هنوز کاملا مشخص نشده است. اما خیلی از متخصصان بر این باورند که وقتی این بیماری به وجود می آید که عملکرد دریچه های داخل سیاهرگی دچار اختلال شده از اینکه جریان خون مناسبی به بیضه ها برسد جلوگیری می شود. دلیل اصلی کارکرد ناقص دریچه های داخل سیاهرگی این است که ورید ها گشاد می شوند. بیماری واریکوسل معمولا در دورانی که فرد بالغ می شود و در قسمت چپ بیضه رخ می دهد و علت آن مربوط به وضعیت قرار گرفتن سیاهرگ بیضه ی چپ می باشد. افزون بر این زمانی که یک سمت بیضه دچار واریکوسل می شود می تواند سمت دیگر را نیز برای تولی اسپرم تحت تاثیر قرار دهد.

خطرات احتمالی ابتلا به واریکوسل

۱)بیضه ای که به واریکوسل مبتلا می شود کوچک و جمع می شود، حجم بیضه ها از لوله هایی تشکیل شده که تولی اسپرم می کنند. زمانی که واریکوسل به وجود می آید ظاهر بیضه ها نرم و چروکیده می شود. دلیل اصلی اینکه بیضه ها به حالت چروکیده در می آیند هنوز به طور کامل مشخص نشده است اما احتمال دارد دلیل آن تخریب بافت بیضه ها و در کنا آن بودن نوعی سم در جریان خون باشد. کارکرد ناقص دریچه های داخل سیاهرگی بیضه ها و نیز زیاد شدن فشار درون سیاهرگ های بیضه موجب اتفاق افتادن این رویداد می باشد.

۲)ناباروری، هنوز مشخص نشده که چرا ابتلا به واریکوسل سبب ناباروری فرد می شود. سیستم عروقی بیضه دمای خون را طوری نگه می دارد که برای تولید اسپرم مناسب ترین شرایط را به وجود آورد. وقتی فرد مبتلا به واریکوسل می شود جریان خون در بیضه ها کند و سپس مسدود خواهد شد، در این موقع بالا رفتن دمای بیضه سبب می شود که تاثیر نامطلوبی بر تولید و حرکت بیضه ها داشته باشد.

چگونه واریکوسل درمان می شود؟

چنانچه با ابتلا به واریکوسل مشکلی برای فرد به وجود نیاید احتیاجی به درمان ندارد. زمانی واریکوسل نیاز به درمان پیدا می کند کهتولید درد کرده، فرد را نابارور کند و یا موجب آتروفی بیضه شده باشد. در درمان به صورت جراحی وریدی که دچار مشکل شده از سیستم جریان خون بیضه خارج می کنند و باعث می شوند جریان خون به بقیه عروق عادی برگردد. با این حال تاکنون مشخص نشده که انجام جراحی بر ناباروری تاثیری داشته باشد.

مواردی که باعث می شود برای درمان واریکوسل نیاز به جراحی باشد از قبیل: کوچک شدن سریع بیضه(آتروفی)، ایجاد درد و یا رسیدن به نتیجه غیر عادی در بررسی مایع منی.

عوارض جراحی واریکوسل کم است و شامل موارد زیر می باشد:

۱- جمع شدن مایع در اطراف بیضه(هیدروسل)

۲- امکان عود کردن مجدد واریکوسل

۳- از بین رفتن شرین های بیضه

بیماری واریکوسل

روش جراحی برای درمان واریکوسل

برای جراحی شخص مبتلا بیهوشی عمومی یا بی هوشی موضعی می شود. در حالت عادی بیمار پس از دو روز بی حالت طبیعی خود بر می گرددو فعالیت های سبک روزانه اش را از سر می گیرد. و پس از گذشت دو هفته می تواند تمام فعالیت های خود را انجام دهد. دردی که بعد از جراحی فرد احساس می کند بسیار کم است. با دستور پزشک می توان تا دو روز از مسکن های توصیه شده استفاده کرد. همچنین تا یک هفته بعد از انجام عمل جراحی نباید هیچ گون نزدیکی داشته باشید.

کارهایی که باید بعد از عمل واریکوسل انجام داد

پس از انجام عمل جراحی باید از بانداژ های محافظ بیضه استفاده کرد. برای پیشگیری از متورم شدن بیضه ها می توان از کیسه یخ استفاده کرد.

آیا عمل (واریکوسلکتومی) موجب معلولیت فرد و یا نابارور شدن او می شود؟

عمل واریکوسلکتومی برای درمان و حتی برای پیشگیری از ابتلا به ناباروری صورت می گیرد و خود این عمل (واریکوسلکتومی) به تنهایی منجر به ناباروری نمی شود. همین طور با انجام گرفتن این عمل واریکوسلکتومی فرد به هیچ نوع معلولیتی دچار نخواهد شد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *