#


موارد درمانی اسطو خودوسی/اسطو خودس در چه بیماری های اثر بخش است

اسطو خودوسی
12 دسامبر 2017 يك نظر 1655 بازدید

موارد درمانی اسطو خودوسی/اسطو خودس در چه بیماری های اثر بخش است

موارد درمانی اسطو خودوسی/اسطو خودس در چه بیماری های اثر بخش است

اسطو خودوسی یا استوقدوس، این اسامی معرب، یونانی است که به معنی «حافظ الارواح و انس الارواح است.» به عربی صنرم (با ضم صاد) میگویند و از مکه و شبه قاره هند به ایران آورده اند.

از انواع آن که در ایران می روید، تاکنون استفاده چندانی نکردهاند. اسطو خودوس را به زبان فرانسه (لاواند) گویند.

به خوانندگان محقق خود پیشنهاد می نمایم که روی اسطو خودوس که در شیراز به آن اروانه گویند مطالعه و تحقیق بنمایند. اسانس آن با این که عطرش از لاواند حقیقی است خاصیت میکرب کش از بیشتر از سایر انواع لاولند است.

به همین جهت در پانسمان جراحات استفاده می کنند. بوعلی سینا عطر آن را سالمترین مواد مخدر و خواب آور تشخیص داده است و خواص آن به شرح زیر است:

برنشها را ضد عفونی میکند، عفونتهای مجاری تنفس و آسم، سیاه سرفه، گریب، مسکن، مدر و جهت دستگاه هاضمه مفید، ضددرد، تشنج، مقوی رعشه اعضاء بدن، انواع سردرد و صریح و میگرن فراموشی، عصبانیت و خستگیهای عصبی و حجم ادرار را زیاد میکند. در تبهای سرخک، مخملک، : آبله، اگزمای خشک، آبله مرغان، حبس البول، برای تنظیم قاعده خانمها به طورکلی به صورت دمکرده نسبت به سن از سی تا پنجاه گرم، از گل آن در یک لیتر آب جوش است. روزی سه فنجان میل کنند.

اسطو خودوسی

اسطو خودوسی

مقوی دماغ و قلب و جمیع قوای ظاهری و باطنی می باشد. اخلاط را از بدن مخصوصاً از دماغ، سینه و دستگاه تنفسی بیرون می نماید و برای امراض کبدی و طحال داروی بسیار مفید میباشد. . خوردن ۵/۱ گرم به تنهایی جهت رعشه و سرگیجه مفید است. خوردن آن با عسل ذهن را تقویت می کند و مداومت در خوردن آن صرع، مالیخولیا، جنون و فراموشی، وسواس، تشنج، بی حسی و آبریزش بینی را از بین میبرد. غم و غصه را نیز زایل می نماید. برای مداوای امراض مذکور می توانید. مربایی از گل آن با عسل یا شکر ترتیب دهید و هر شب به قدری از آن بخورید که یک گرم گل در آن باشد. عدهای از پزشکان قدیم به ان لقب جاروب دماغ داده اند، چون بخوبی آن را زهکشی میکند.

دارای یک ماده ضد میکرب قوی هست. برای معالجه تنگ نفس از دمکرده آن استفاده کنید. برای معالجه آنژین و گلودرد از مربای گل آن میل نمایید. برای معالجه سرفه های شدید و سیاه سرفه از دمکرده گل آن نوش جان کنید. دمکرده ۲۰ تا ۴۰ گرم گل آن برای معالجه سرماخوردگی کافی است. برای از بین بردن ترشحات زنانه و پاک شدن رحم از میکروبهای عفونی می توانید جوشانده ۱۱ گرم گل آن را در یک لیتر آب صاف کرده وارد رحم کنید. یا روزی دو بار خود را با آن شستشو دهید. در میان شیوع زکام از بخورگل یا عطر آن در خانه غافل نشوید.

اگر مبتلا به سر درد هستید، شب موقع خواب مقداری از گل یا عطر آن را در شب کلاه یا روسری خود بریزید و با ان بخوابید و روز بعد نتیجه آن را ببینید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *