#


آیا مصرف چای سیاه برای بدن مفید است؟/ خواص چای سیاه برای بدن

چای سیاه
30 اکتبر 2017 بدون نظر 2425 بازدید

آیا مصرف چای سیاه برای بدن مفید است؟/ خواص چای سیاه برای بدن

آیا مصرف چای سیاه برای بدن مفید است؟/ خواص چای سیاه برای بدن

خواص چای سیاه از نطر پروفسور لهامو و لئونس کارلیه و چند دکتر دیگر به شرح زیر است:

دم کرده چای سیاه نیرو بخش و مطبوع است و به هضم غذا کمک می کند، ولی افراط در مصرف آن تولید تیسم میکند که علائم آن: طپش قلب، عصبانیت، اضطراب و بی خوابی و لاغری است. محرک و هضم کننده. برگ چای ماده ای به نام تئین دارد که شبیه به خواص کافئین است و دارای تئوفیلین و تانن و اسید کالیک و به مقدار زیاد اوکسالات دو پتاس است.

گل چای دارای دو درصد کافئین و مقدار زیادی منگنز و آهن است. دم کرده گل و برگ چای برای هضم، اسهال، استسقا، موقع پایین آمدن شکم مفید است و مصرف آن تجویز می شود، ولی کسانی که مبتلا به اعتدال اعصاب و طپش قلب، نقرس و سنگ کلیه از نوع اوکسالات هستند نباید چای مصرف کنند.

چای سیاه

چای سیاه

دم کرده چای محلول خوبی برای شستشوی چشم است. خاصیت این گیاه این است که قابض و مقوی است و چون دارای مواد چسبنده و روغنی و تانن است مرهم خوبی می باشد. این گیاه اگر خشک شود و مدتی بماند بو و قسمتی از خواص خود را از دست می دهد. قسمت های این گیاه برگ ها و گل های آن است.

دمکرده آن به مقدار ۲۰ تا ۳۰ گرم در یک لیتر آب برای اسهال معمولی و دیسانتری «اسهال خونی» تورم کلیه ها و مثانه و جلوگیری از بی اختیار بودن ادرار تاثیر دارد.

کسانی که دچار بی خوابی هستند و یا به عفونت های مزمن کبد مبتلا شده اند و یا مرض قند دارند نیز می توانند از دمکرده آن استفاده نمایند، برای اشخاصی که مبتلا به آسم «تنگی نفس» شده اند تجویز می شود، موقعی که به انواع گلودرد و آنژین و یا ورم حنجره یا عفونت های دهان مبتلا می شوند، جوشانده ۹۰ گرم این گیاه را در یک لیتر آب که با عسل شیرین شده باشد، اگر غرغره کنند دارویی مفید و ممتاز خواهد بود.

چای جنگلی در نواحی شمال و جنوب و غربی ایران به حد وفور یافت می شود. حکیم میرزا قاضی در کتاب «اختیارات» خود پس از ذکر این افسانه می نویسد: چای گیاهی است خوشبو با اندک تلخی، نوشیدن دمکرده آن حرارت باطن را تسکین می دهد و خون را صاف میکند.

در وصف چای می نویسد: روزی جمعی از اهالی ختا به شکار رفته بودند. گوشت یکی از شکارهای خود را پخته، در ظرفی ریخته، روی آن را با سرشاخهای بوته چای پوشاندند و دو مرتبه به دنبال شکار رفتند. پس از آن که برای خوردن غذا جمع شدند، دیدند تمام گوشتها له شده و چون این امر را نزد اطبا اظهار داشتند، آنها پس از تحقیق و امتحان دانستند که برگهای شاخه های گیاه چای در هضم غذا و طعام و زود پختن گوشت و حبوبات اثر دارد.

چای سیاه

چای سیاه

در ژاپن مزارع چای که مجمع الجزایری آتشفشانی است و آب و زمین و هوا سرشار از شبه فلز : «فلوئوری» میباشد و از طرف دیگر ژاپنی ها مقداری از صید ماهی را به ساختن آرد ماهی اختصاص داده آن را به عنوان کود مصرف میکنند.

استفاده از آرد ماهی دارای مقدار زیادی فلوئور است. کافی است که چای ژاپنی نسبت به این شبه فلز غنی و فرآورده ی آن مرغوب شود. برای اصلاح و مرغوب شدن چای داخلی ایران بهترین وسیله استفاده از کودهای (فلوئور) دار مثل آرد ماهی است.

ترکیب چای:

باید دانست عامل موثر چای تئین است که شبیه کافئین موجود در قهوه می باشد. این ماده در بدن روی سلسله اعصاب و دستگاه قلب و دوران خون اثر می کند. وقتی که تئین وارد بدن شد فعالیت سلول های عصبی را زیاد کرده موجب رفع خستگی می گردد و نیز کارهای فکری را تسهیل نموده قدرت فعالیت سلول های مغز رازیاد می کند.

عمل تئین روی دستگاه گردش خون عبارت از بالا بردن فشار خون و تشدید انقباض عضله قلب که آن هم موجب رفع خستگی و فعالیت مجدد سلول های بدن می شود. گذشته از تئین که مقدار آن دو تا سه درصد می باشد، چای دارای مقداری تئوفیلین و تانن بوده، ۲ الی ۳ درصد اوکسالات دو پتاس می باشد.

چای سیاه

چای سیاه

ماده فوق در بدن تولید اسید اوریک می نماید. و نیز باید دانست وجود این مواد در ایجاد سنگ کلیه موثر می باشد. به خاطر این است که توصیه می شود کسانی که دچار نقرس اند در مصرف چای احتیاط نمایند و همچنین مبتلایان به سنگ کلیه فراموش نکنند که زیاده روی در خوردن چای بیماری آنان را تشدید می نماید.

همان طور که چای باعث رفع خستگی و فعالیت سلول های بدن می شود، زیاده روی در خوردن چای ممکن است عوارض و حوادثی مانند طپش قلب، احساس مرارت ناگهانی در سر و صورت، اضطراب، فشردگی قلب و بی خوابی، گزش عضلات، بی میلی و بی حوصلگی به وجود آورد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *