#


مسمومیت غذایی : علل، علائم و درمان

مسمومیت غذایی
19 آگوست 2017 بدون نظر 1095 بازدید

مسمومیت غذایی : علل، علائم و درمان

گاستروانتریت یک بیماری است که شامل التهاب پوشش روده – به ویژه در معده و روده است. این بیماری بدون نیاز به دارو به طور کلی حل می شود اما در بعضی موارد ممکن است به عوارض منجر شود.مسمومیت غذایی یکی از علل اصلی گاستروانتریت است و به همین علت مجموعه ای از علائم ناخوشایند ایجاد می شود.

گاستروانتریت معمولا توسط ویروس ها، باکتری ها یا انگل ها ایجاد می شود. هنگامی که منبع این عفونت مواد غذایی آلوده است، آن را مسمومیت غذایی می نامند. گاستروآنتریت ممکن است به عنوان “آنفولانزای معده” نامگذاری شود.

مطالب این مقاله:

علل
علائم
آزمایشات و تشخیص
درمان ها
جلوگیری

حقایق سریع در مورد gastroenteritis و مسمومیت غذایی

در اینجا برخی از نکات کلیدی در مورد مسمومیت غذایی و گاستروانتریت وجود دارد. جزئیات بیشتر و حمایت از اطلاعات در این مقاله قرار دارد.

اغلب موارد گاستروانتریت ناشی از عفونت باکتری، ویروس یا انگل است
اسهال، تهوع، استفراغ و درد شکمی علائم گاستروانتریت است
گاستروانتریت اغلب خود محدود کننده است و آزمایشات معمولا برای تشخیص لازم نیست
جدی ترین عارضه مسمومیت غذایی و گاستروانتریت، کمبود آب بدن است، به ویژه برای افراد آسیب پذیر مانند کودکان و افراد مسن

علل مسمومیت غذایی و گاستروانتریت

گرفتگی شکمی می تواند یک نشانه گاستروانتریت باشد.

اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) اشاره می کند که به رغم استانداردهای بالا در تامین مواد غذایی ایالات متحده، حدود ۴۸ میلیون مورد بیماری های غذایی در سال به علت مواد آلوده اتفاق می افتد.

FDA برآورد کرده است که ۱۲۸،۰۰۰ بیمارستان بستری و ۳،۰۰۰ مرگ و میر ناشی از مسمومیت غذایی است.

این سازمان یک لیست کامل از میکروارگانیسم های مسئول این بیماری ها را همراه با شرح علائم هر یک از این عفونت ها به طور معمول منتشر می کند.

به طور گسترده ای، سه نوع از عوامل عفونی وجود دارد که باعث گاستروانتریت می شوند:

ویروس ها
باکتری ها
انگل ها

ویروس هایی که اغلب در گاستروانتریت دخیل هستند عبارتند از:

روتا ویروس – شایع ترین علت گاستروانتریت ویروسی در کودکان است
نوروویروس – شایع ترین در بزرگسالان است

علل شایع ویروسی، آسترو ویروس است که معمولا در کودکان و سالمندان و آدنو ویروس ها موثر است. سیتومگالوویروس می تواند گاستروانتریت را ایجاد کند، به ویژه در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف.

باکتری هایی که اغلب در گاستروانتریت دخیل هستند عبارتند از:

سالمونلا
کمپیلوباکتر
شیگلا
Escherichia coli (به ویژه سروتیپ O157: H7)
Clostridium difficile

مطالعه ای از مرکز هماهنگی ایمنی مواد غذایی بین الملل کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده نشان داد که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲، ۴۶ درصد از موارد E. coli از گوشت گاو، ۱۸ درصد موارد سالمونلا از سبزیجات دانه ای و ۶۶ درصد موارد کمپیلوباکتر از محصولات لبنی آمده است.

علائم مسمومیت غذایی

چهارعلائم شناخته شده و کلاسیک از نوع گاستروانتریت هستند:

اسهال (مدفوع شل)
تهوع (احساس ضعف یا خستگی)
استفراغ
درد شکمی (“گرفتگی معده”)

این علائم می تواند در هر ترکیب رخ دهد. آنها به طور کلی یک شروع ناگهانی (حاد) دارند، اما این شروع و شدت علایم ، ممکن است متفاوت باشد.

شروع علائم بعد از خوردن غذای آلوده می تواند ظرف چند ساعت باشد، اما دوره نهفتگی نیز می تواند بسته به نوع پاتوژن موجود باشد.

استفراغ معمولا در این بیماری پیش می آید، اسهال معمولا چند روز طول می کشد تا شروع شود، اما بسته به ارگانیسم که علایم را ایجاد می کند، ممکن است طولانی تر باشد.

علاوه بر علائم کلاسیک بالا، مسمومیت غذایی و گاستروانتریت همچنین می تواند موجب موارد زیر شود:

از دست دادن اشتها
تب – درجه حرارت بالا و ‘لرز’

نوع نشانه های دستگاه گوارش سرچشمه نوع عفونت است – عفونت ویروسی به طور کلی اسهال را بدون خون یا مخاطی تولید می کند و اسهال آبکی علائم برجسته ای است. برعکس، مخاط و خون بیشتر در اسهال باکتریایی دیده می شود. نوروویروس می تواند باعث ایجاد استفراغ حاد ، به ویژه در کودکان شود.

یکی از خطرات مسمومیت غذایی و گاستروانتریت – به ویژه در افراد بسیار جوان، سالمند یا دیگر افراد آسیب پذیر – از دست دادن مایعات ناشی از اسهال و استفراغ است که می تواند منجر به کم آبی شود. با این حال، از از دست دادن آب می تواند جلوگیری شود.

افرادی که در معرض ابتلا به سرطان، اسهال خونی، تب، بیش از ۶۵ سال، مشکلات متعدد پزشکی، باردار بودن، یا علائم در چند روز بهبود نیافته، باید مراقبت های پزشکی را دنبال کنند.

آزمایشات و تشخیص

گاستروانتریت معمولا به راحتی از علایم تشخیص داده می شود. علائم گزارش شده توسط بیمار معمولا برای اطلاع رسانی به یک تشخیص خوب لازم است.

در برخی موارد آزمایش مدفوع ضروری است. به عنوان مثال، اگر اسهال همراه با خون یا آب بیش از چند روز باشد، ممکن است پزشکان نمونه ای برای آزمایش انگل ها یا باکتری ها بخواهند.

در طی شیوع، به عنوان مثال، روتاویروس، آزمون های خاص نیز ممکن است درخواست شود.

درمان گاستروانتریت

گاستروانتریت و مسمومیت غذایی معمولا بدون مداخله پزشکی حل می شوند. درمان بر کاهش علائم و جلوگیری از عوارض، به ویژه کمبود آب متمرکز است.

استراتژی اصلی درمان و پیشگیری از مسمومیت غذایی استراحت و جایگزینی مایعات و الکترولیت های از دست رفته توسط موارد زیر است:

نوشیدن مقدار زیادی مایعات (ترجیحا با نمکهای آبرسانی خوراکی برای جایگزینی الکترولیت های باقیمانده)

حصول اطمينان از دريافت مايعات، حتي اگر استفراغ همچنان ادامه داشته باشد، به مقدار آب کمي وارد شود و يا اجازه دهيد يخ در دهان ذوب شود.
به تدریج شروع به خوردن دوباره. هیچ محدودیت خاصی توصیه نمیشود، اما ممکن است غذاهای شیرین تر برای شروع راحتتر باشد (غلات، برنج، نان تست و موزها نمونه خوبی هستند).

موارد زیر ممکن است در گاستروانتریت را بد تر کند: غذاهای تند،شیرین، یا پرچرب، محصولات لبنی، کافئین و الکل.

برای جلوگیری از آثار خطرناک و بالقوه مرگ و میر ناشی از اسهال ، برای افراد آسیب پذیر (مانند نوزادان و کودکان، بزرگسالان بالای ۶۵ سال و افرادی که دارای ایمنی ضعیف هستند) نمکهای خواراکی افزایش دهنده آب بدن توصیه می شود.

به گفته یکی از مدیران سابق سازمان بهداشت جهانی (WHO)، دکتر گرو هارلم بروندلند، استفاده از نمکهای خواراکی افزایش دهنده آب بدن در کشورهای در حال توسعه، یکی از بزرگترین پیام های موفقیت سلامت عمومی در زمان ما بوده است – که هر ساله در میان کودکان مبتلا به اسهال حاد،تعداد مرگ و میر را کاهش داده است از ۵ میلیون نفر به ۱.۳ میلیون نفر.

در کشورهای توسعه یافته، در حالی که تهدید مرگ کوچکتر است، مصرف آب بازهم مهم است.

نمک، گلوکز و مواد معدنی از دست رفته از از دست دادن آب بدن به صورت دسته ای از نمک های رودهی دهانی در دسترس در داروخانه ها جایگزین می شوند. نمک ها در آب آشامیدنی حل می شوند و به نسخه پزشک نیاز ندارند.

مهم است غلظت مناسب را بدست آورید، زیرا شکر بیش از حد می تواند اسهال را بدتر کند، در حالی که نمک زیاد می تواند به خصوص برای کودکان بسیار مضر باشد. یک درمان رقیقتر (به عنوان مثال با استفاده از بیش از ۱ لیتر آب)، ترجیح داده می شود تا محلول غلیظ تر باشد.

محصولات خریداری شده از فروشگاه مانند Pedialyte و Gatorade نیز کمک می کنند تا الکترولیت ها را بازگردانند و هیدراتاسیون را افزایش دهند.

درمان های دارویی برای گاستروانتریت

داروها برای کاهش علائم اصلی گاستروانتریت – اسهال و استفراغ در دسترس هستند:

داروهای ضد عفونی مانند لورامید (نسخه های مارک شامل Imodium و Imotil، و غیره) و بیسموت ساسالسی سیلات (به عنوان مثال، Pepto-Bismol)
داروهای ضد عفونی کننده (ضد استفراغ) مانند کلرپامازین و متکللوپرامید

دارو های ضد عفونی بدون نسخه در دسترس هستند ، در حالی که ضد عفونی کننده ها نیاز به نسخه پزشکان دارند.

قبل از مصرف داروهای ضد اسهال، با یک پزشک صحبت کنید زیرا بعضی از عفونت ها با داروهای ضد اسهال بدتر می شوند.

پروبیوتیک ها و گاستروانتریت

بر طبق برخی تحقیقات جدید، پروبیوتیک ها (باکتری ها و مخمرهای زنده) خوب می توانند در درمان گاستروانتریت مفید باشند. یک مطالعه نشان داد که استفاده از پروبیوتیک ها در کودکان بستری شده برای گاستروانتریت حاد ، بستری در بیمارستان خود را به طور متوسط ۱.۱۲ روز کاهش می دهد.

به طور خاص، شواهدی وجود دارد که از استفاده از انواع زیر از باکتری های مفید در درمان گاستروانتریت در کودکان، همراه با استفاده از راه های آبرسانی خوراکی بدون محدودیت غذایی به درمان بیماری کمک می کند:
Lactobacillus rhamnosus GG
Saccharomyces boulardii

این یک رشته جدید مطالعه است، بنابراین ممکن است تحقیقات بیشتری در مورد استفاده از پروبیوتیک ها برای درمان گاستروانتریت در آینده وجود داشته باشد.

چگونگی جلوگیری از مسمومیت غذایی

بهداشت آشپزخانه کلید جلوگیری از مسمومیت غذایی است.

توصیه های استاندارد برای جلوگیری از مسمومیت غذایی شامل چهار عنصر اصلی می شود:

پختن
جداکردن
سرد کردن
پاک کردن

هنگام پخت و پز، مطمین شوید از زمان حرارت کافی در دمای مناسب برای کشتن هر گونه باکتری است که می تواند گاستروانتریت را ایجاد کند. مفید است استفاده از دماسنج برای آزمایش گوشت پخته شده و اطمینان از اینکه زرده تخم مرغ سفت هستند. جدا کردن غذا توصیه می شود تا از آلودگی متقابل جلوگیری شود. به طور خاص، مهم است که گوشت خام را از دیگر غذاها جدا نگه داریم.

سرد کردن غذاها رشد باکتری های مضر را کاهش می دهد.

بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به گاستروانتریت این است که دست های خود را بطور مرتب بشویید، قبل از خوردن یا دست زدن به دهان و بعد از خوردن گوشت یا تخم مرغ خام، شستشو دهید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *