#


مرغ های سربی یا آنتی‌بیوتیکی

15 ژانویه 2019 بدون نظر 1529 بازدید

مرغ های سربی یا آنتی‌بیوتیکی

مرغ سربی یا آنتی‌بیوتیکی

 زمانی  طول کشید تا خانواده‌ها پذیرفتند که به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی از هورمون برای مرغ ها استفاده نمی گردد .حال بحث وجود باقیمانده های آنتی بیوتیک در مرغ و مقاومت دارویی که در بدن مصرف کننده ایجاد می کند باعث شده است تا خانواده ها درباره صحت و سقم این موضوع بیشتر حساس بشود.در یان جا بحث ما حول مرغ سربی است.

 در رابطه با مرغ های بسته بندی شده اغلب اخبار ضد و نقیضی در رسانه‌ها منتشر میگردد که برخی از این خبرها شایعه و کذب محض است اما برخی از موضوعات نیز باید بررسی شوند تا صحت و سقم آنها تأیید یا رد گردد با توجه به باور هایی که مردم در خصوص مرغ های طعم دار و منجمد و تاریخ گذشته وجود دارد و همچنین در مورد آلودگی مرغ های بسته بندی به صلح و برخی آنتی بیوتیکها مطرح است با دکتر آراسب مقدم متخصص علوم و صنایع غذایی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش گفتگویی انجام شد و در این رابطه سوالاتی از ایشان پرسیدیم.

 از زمانی که در خصوص آلودگی مرغ‌ها با عنوان مرغ سربی اخباری در بین مردم منتشر شد باعث بروز نگرانی های بسیاری در بین خانواده‌ها گشته است.

 دکتر مقدم می‌گوید: اینکه گفته می‌شود مرغ سربی نیاز به این دارد که اثبات شود. واقعیت این است که صبح می تواند از محیط جذب بدن میشود و در رابطه با مرغ داری هایی که در کنار بزرگراه ها فاضلاب های صنعتی و کارخانجات شیمیایی حضور دارند احتمال آلودگی می رود و به این علت است  که مرغ ها با آشامیدن آب حاصل از این فاضلابها به صبح و دیگر فلزات سنگین آلوده می شوند.

 علاوه بر مواردی که ذکر کردیم احتمال انتقال سرب از طریق خاک های آلوده به مرغ نیز وجود دارد و باعث ایجاد مرغ سربی شده باشد که باید با آزمایش های مختلف وجود آن اثبات شود .خانواده‌ها نباید درباره  آلودگی مرغ به سرب نگران باشد زیرا دامپزشک سلامت مرغ ها را پیش از انتقال به کشتارگاه و دوباره پس از طی مراحل مختلف اگر مورد مشکوکی وجود داشته باشد به آزمایشهای لازم می فرستد.

 صحت باقیمانده آنتی بیوتیک در مرغ ها

 زمانی طول کشید تا اغلب خانواده‌ها این را پذیرفتند که به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی از هورمون برای مرغ ها استفاده نمی گردد. اکنون این بحث وجود دارد که باقیمانده های آنتی بیوتیک در مرغ و مقاومت دارویی که در بدن مصرف کننده ایجاد می کند باعث شده است تا مصرف کنندگان در رابطه با این موضوع و صحت و سقم آن حساس شود.

 این متخصص می گوید مطالعاتی که اخیرا روی تعدادی از مرغ ها و تخم مرغها انجام گرفت مشخص شد که استفاده نادرست تولید کنندگان از آنتی بیوتیک‌ها و وجود باقیمانده آنتی بیوتیک‌ها در این محصولات است که برخلاف باور اغلب خانواده‌ها این ترکیبات با دور ریختن آب پخته اولیه مرغ ها و استفاده از هویج و سایر سبزیجات حذف نخواهد شد.مرغ سربی

دل و سنگدان مرغ را بخوریم؟

دو عضو مهم بدن جهت دفع سموم و داروهای مصرفی کلیه و کبد میباشد بر اساس تحقیقات جان گرفته به علت اینکه در مرغداری های صنعتی دوره‌های منع مصرف مرغ بعد از تزریق داروهای مختلف مانند آنتی بیوتیک ها رعایت نمی گردد باعث  می شود تا مقدار زیادی از این دارو ها همچنان در جگر مرغ سربی باقی بماند به همین علت مصرف جگر مرغ توصیه نمی گردد اما مصرف دل و سنگدان مرغ  مشکلی ندارد و می‌توان آن را به راحتی  استفاده کرد.

 سلامت مرغ های طرح دار

  در فروشگاه ها   گوشت های بزرگ قطعه بندی تکه و طعم دار می شوند که برخی از خانواده‌ها بر این باورند مرغ هایی که در این فروشگاه ها هستند  بی کیفیت و تاریخ گذشته می‌باشد.

 دکتر مقدم می گوید از لحاظ قانونی اگر هر مرکزی و فروشگاهی بخواهد فرآوری خاصی روی گوشت و مرغ انجام دهد باید مجوز آن را از سازمان دامپزشکی کشور داشته باشد و همچنین یک  دامپزشک نیز در آن فروشگاه به صورت ناظر حضور داشته باشد. در غیر این صورت خرید گوشت و مرغ طعم دار یا فرآورده شده از این فروشگاهها را توصیه نمی‌کنیم.

مرغ وایتسکی

حتما  شما نیز شنیده اید که برای سفید کردن بدن مرغها از وایتکس استفاده می کنند. برخی از عرضه کنندگان برای سفید کردن مرغ اقدام به زدن وایتکس به آنها می کردند این بدان علت است که اکثر خانواده‌ها مرغی را که پوست سفیدتری داشت مرغی تازه و بهتر می دانستند. اما لازم به ذکر است که بدانید وایتکس در مقادیر کم موجب بیماری میشود و از ارزش غذایی مرغ می کاهد.

 خوشبختانه امروزه که مرغ ها به صورت بسته بندی و بهداشتی به دست مصرف کننده می‌رسد  و در این رابطه نباید هیچ نگرانی داشته باشید.

 مرغ گرم یا منجمد؟!

 از آنجایی که برای سیاست تنظیم بازار مرغ های منجمد وارداتی  بازار پخش می‌گردد این پرسش مطرح می‌شود که آیا می توان به این مرغ ها اعتماد کرد؟!

 متخصصین می گویند: تمام فرآورده ها و محصولات گوشتی  وارداتی ابتدا تحت نظر سازمان دامپزشکی قرار می گیرد و بعد از اینکه از نظر سلامت و کیفیت قابل اطمینان شناخته شدند  در بازار توزیع می گردند و در صورتی که مراحل انجماد آنها طبق استانداردها طی شده باشد در مقایسه با مرغ های گرم از جهت ارزش تغذیه تفاوت چندانی ندارد.

 این مرغ‌ها خوراک دام هستند

برخی افراد تعداد زیادی مرغ خریداری کرده و برای ذخیره سالانه آنها را فریز می کنند با این تصور که مرغ های منجمد با گذشت تاریخ مصرف فاسد نمی شود . به گفته دکتر مقدم فساد پذیری مرغ از گوشت قرمز بسیار بیشتر است و مرغ گرم یا منجمد بعد از گذشت تاریخ مصرف مندرج روی بسته بندی غیر قابل مصرف می شود و در مواردی که دچار فساد میکروبی نشده باشد تنها برای خوراک دام می توان آن را استفاده کرد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *