#


فواید ماست و خواص شگفت انگیزی که دارد

ماست
22 سپتامبر 2017 بدون نظر 2477 بازدید

فواید ماست و خواص شگفت انگیزی که دارد

آشنایی با خواص شگفت انگیز ماست

ماست دارای ویتامین های (آ) و (ب) و (با ۱) و (ب، ۲) و املاح کلسیم، فسفر، سدیم و برخی عناصر سازنده دیگر است. بدین معنی که بر اثر تخمیر و تبدیل شیر به ماست نوعی باکتریهای مفید به وجود می آید که با میکروبها و باکتری هایی زیان آور که بر اثر مصرف مواد غذایی گوناگون و ایجاد واکنشهای مختلف در روده ها پدید می آید، مبارزه می کند، و روده ها را پاک و ضدعفونی میسازد. به همین دلیل است که پزشکان در رژیم غذایی مبتلایان به اسهال ماست را توصیه میکنند، چون ماست سهل الهضم و با مزاج همه افراد سازگار است.

مصرف داروها به ویژه فرآورده های آنتی بیوتیک به این فلور میکروبی لطمه میزند و باکتریهای سودمند روده را از بین میبرد، لذا خوردن ماست مرتب نمیگذارد میکروبها و باکتریهای مضر در روده ها به وجود بیاید، و عاملی که در این مورد نقش مهم و موثری دارد، همانا (اسیدلاکتیک) است که در ماست ترش به مقدار زیاد وجود دارد.

 در ابتلا به ورم روده و سایر ناراحتی های دستگاه گوارش یا برای کسانی که ناچار به مصرف آنتی بیوتیک هستند، از لحاظ جنبه درمانی مورد استفاده قرار میگیرد. ماست را از انواع شیرهای پرچربی گرفته تا بی چربی، درست میکنند. افرادی که کلسترول در خون دارند، یا بیش از حد چاق هستند و یا به هر دلیل دیگر به دستور پزشک از رژیم پرهیز از چربی پیروی می نمایند، باید ماست را به حداقل چربی برسانند و مصرف نمایند.

ماست

ماست

گرچه خوردن ماست با هر غذا کار خوبی است، اما افراط در خوردن ماست، ذخیره کلسیم بدن را به خصوص در بعضی افراد که از این نظر به علتی مستعد هستند افزایش میدهد و موجب جمع شدن کلسیم اضافی می شود. به خصوص برای آنهایی که سنگ کلیه دارند مضر است.

ماست آرام بخش است. برای کسانی که اعصاب ضعیف دارند، یا کم خواب هستند، یا مبتلا به اسهال هستند خوراک و داروی خوبی است. چون به واسطه تولید میکروبهای مفید با انگلهای اسهال کاملا مبارزه و ضدعفونی میکند.

در کردستان ایران گیاهی در اطراف یک آب معدنی می روید که به فارسی آن را (علف ماست) گویند. اهالی محل به آن (یوغورت اوتی) که نام ترکی آن است میگویند. این گیاه از خانواده شیر و پنیر است.

 شیره این گیاه، شیر را منعقد و تبدیل به ماست میکند و ماستی که با این گیاه تهیه شود، به مراتب مفیدتر، خوشبوتر و خوشمزه تر خواهد بود. در این ماست اکسیر طول عمر به مراتب بیشتر از ماست معمولی است. و سرشار از مواد سفیده ای است، سفیده ای گوناگون، انواع ویتامین های (ب) و (ت)، ویتامین های مخلوط در چربی مثل ویتامین (آ A)، (دD) و (ف F) (ای E) می باشد.

تمام ترکیبات خواص شیر در این ماست جمع است. این ماست دارای ویتامینهای محلول در آب مثل ویتامین (ب) و (ث) به مقدار زیاد است. مسکن تشنگی است و کسانی که در غذای روزانه آنها همیشه ماست وجود داشته باشد، دارای عمر طولانی توام با سلامت هستند.

معده را تقویت و به هضم غذا کمک میکند. ویتامین (بB) آن اعصاب را تقویت می کند و به ان آرامش می دهد. مسکن حرارت جگر و التهابات داخلی میباشد. برای مبتلا به اسهال غذای مقوی و مفیدی است.

قند آن ادرارآور است. شستشوی سر با آن مو راتقویت و ریزش مو راکم می کند و از جوش غرور جلوگیری می نماید و خواب آور است. مالیدن آن به صورت لکه های صورت و کک مک را برطرف میکند.

ماست

ماست

خرما را با ماست میل کنید تا گرمی خرما به شما آسیب نرساند. مهمترین غنا برای اسهال کته ماست کم چربی و کته سماق است.

 در ظاهر، ماست ماده غذایی است که از شیر به دست می آید. بدین صورت پس از جوشاندن شیر قدری ماست و یا باسیل لاکتیک (مایه) به آن می افزایند. در نتیجه لاکتوز شیر تبدیل به اسیدلاکتیک گردیده بالنتیجه باعث انعقاد کارتین شیر می گردد و ماست به وجود می آید.

گاهی اوقات نیز چنانچه شیر را مدتی در مجاورت هوا بگذارند، در اثر هجوم میکروبها ترش میگردد و همچنین فعل و انفعال به وجود آمده، شیر مبدل به ماست میگردد.

معمولا مقدار اسیدلاکتیک ماست بستگی به درجه حرارت هوا و نوع میکروبهای مولد اسید لاکتیک و بالاخره مدت ماندن ماست دارد. ممکن است بجز اسیدلاکتیک در ماست اسیدهای دیگر هم مانند اسید استیک و گازهای گوناگون درست شده، این بستگی به نوع میکروبهایی که واردشیر می شوند دارد. ولی باید توجه داشت اگر شیری که تبدیل به ماست میشود، خوب جوشانده نباشند، میکروبهای مولد بیماری بخصوص میکروب سل می تواند در آن زنده بماند و باعث سرایت بیماری شود.

 ماست گذشته از تغییراتی که در آن به وجود آمده دارای تمام مواد و خواص موجود در شیر می باشد و چون مقدار زیادی آب دارد غذاییت آن زیاد نیست. بدین لحاظ می تواند غذای خوبی برای کسانی که نمی خواهند چاق شوند باشد.

ماست گذشته از آلبومین، چربی و لاکتوز، دارای املاحی چون کلسیم، فسفر، پتاسیم، منگنز، منیزیم و گوگرد است. این مواد هر کدام اثر حیاتی در زندگی و سلامتی ما دارد.

یادآوری این نکته ضروری است که ماست به خاطر دارا بودن مقداری اسیدلاکتیک و همچنین فرمان لاکتیک از بونر تاکسیون روده بزرگ جلوگیری می نماید و این است که باید گفت از رشد و پیشرفت میکروبها در روده ها جلوگیری و در درمان اسهال موثر است.

ماست به خاطر دارا بودن مقدار قابل توجهی پتاسیم و نیز وجود اسیدها در شستشوی خون از مواد مضره چون اوره، و اسید اوریک و نیز کلسترول موثر میباشد. بدین لحاظ شاید عقیده آنان که ماست باعث طول عمر میشود صحیح باشد.

ماست

ماست

چه ماست گذشته از مواد غذایی بی ضرر، در حفظ و تعادل بدن و دفع سموم نقشی پر ارزشی  دارد. ماست دارای ویتامین های (آ) و (ب۱) و (ب۲) و (پ پ) میباشد. اما باید توجه داشت که ماست را هرچه تازه تر مصرف کنند، بهتر است.

 ماست هایی که نگهداری شده چه در خیک و چه در کیسه، درست است که ممکن است فاسد نشود، اما اثر و خواص ماست تازه را ندارد و در ثانی به خاطر مدتی ماندن فرمان لاکتیک آن زیاد شده در معده اشخاص حساس و ناسالم ایجاد نفخ و سوء هضم می نماید.

ماست یک غذای لاغری است و به خوبی جانشین گوشت می شود، ضد بیماری و پیری عمل می کند. از آن گذشته غذای کامل، بسیار مفید و مدر است. مردم حاشیه کویر ایران با خوردن ماست و دوغ بانان با قدرت خستگی ناپذیری دست به کارهای سخت و طاقت فرسا می زنند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *