#


غذاهای مضر برای مبتلایان به درد و ورم مفاصل

ورم و درد مفاصل
26 می 2017 بدون نظر 715 بازدید

غذاهای مضر برای مبتلایان به درد و ورم مفاصل

غذاهای مضر برای مبتلایان به درد و ورم مفاصل:

مفصل از قرار گرفتن دو استخوان در کنار هم ایجاد میشود. محلی که دو استخوان مفصل به هم نزدیک میشوند از غضروف پوشیده شده است.  اطراف مفصل به توسط یک کیسه بافتی به نام کپسول مفصلی پوشیده شده و سطح داخلی این کپسول مفصلی لایه سینوویال قرار دارد. استخوان های دو طرف مفصل به توسط نوارهای محکم بافتی به نام رباط یا لیگامان به هم متصل میشود. تاندون های عضلات اطراف مفصل به استخوان ها متصل میشوند. کیسه های نازک بافتی به نام بورس در اطراف مفصل وجود دارند. آسیب یا بیماری در هرکدام از این ساختمان ها میتواند موجب بروز درد مفصل شود.

درد مفاصل معمولا با التهاب همراه است. نقرس، آرتریت، آسیب ‌دیدگی، شکستگی یا جا به جا شدن استخوان، لوپوس و فیبرومیالژیا از عواملی است که باعث درد مفاصل می‌ شود.

درمان درد های مفصلی بسته به علت تشکیل دهنده آن متفاوت است. درمان مناسب هر درد مفصلی تنها پس از تشخیص دقیق علت بوجود آورنده آن میسر است. با این حال اقدامات مشترکی وجود دارد که میتوان آنها را برای اغلب دردهای مفصلی در مراحل ابتدایی انجام داد. مهمترین اقدامات ذکر شده عبارتند از:

کاهش سطح فعالیت های بدنی :

با کم کردن فعالیت های شدید  بدنی و ورزشی معمولا شدت درد مفصل کاهش می یابد.

استفاده از گرما یا سرما :

سرد و یا گرم کردن موضع درد معمولا  میتواند شدت درد مفصل را کم کند.

بریس :

استفاده از بریس موجب محدود شدن حرکات مفصل شده و  ممکن است بتواند شدت درد را کاهش دهد.

داروی ضد التهاب :

استفاده از داروهای ضد التهاب معمولا میتواند  شدت درد مفصل را کاهش دهد.

گاهی اوقات مصرف بعضی از مواد غذایی ممکن است درد مفاصل را بیشتر کند. اگر شما از افرادی هستید که از درد مفاصل رنج می ‌برید سعی کنید از مصرف ۶ ماده غذایی خاصی که به التهاب دامن می‌ زند، خودداری کنید.

گوجه فرنگی:

اگرچه تصور می شود که گوجه فرنگی یک ماده غذایی ضد التهاب است، اما کسانی که دچار یک نوع خاص از ورم مفاصل به نام نقرس هستند، باید بدانند که مصرف طولانی مدت برخی میوه های قرمز از جمله گوجه فرنگی، منجر به افزایش درد مفاصل ناشی از التهاب می شود. خوردن گوجه فرنگی باعث افزایش سطوح اسید اوریک موجود در خون می شود. اسید اوریک بالا خود علت زمینه ای ابتلا به نقرس است.

روغن ذرت:

این روغن ‌ها می ‌توانند به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در آنها، باعث ایجاد التهاب و بیماری های قلبی عروقی شوند. سعی کنید از مصرف موادی مثل سس سالاد، بادام زمینی، سویا و روغن دانه انگور خودداری کنید. بهتر است این موادغذایی حاوی اسیدهای چرب امگا ۶ با غذاهایی که حاوی اسیدهای چرب ضدالتهاب امگا ۳ هستند جایگزین شوند. دانه کتان، دانه کدو تنبل و روغن زیتون جایگزین‌ های مناسبی هستند.

نوشیدنی های شیرین:

مصرف این نوشیدنی ها علاوه بر افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی، به دلیل وجود سایتوکین موجود در آنها منجر به انتشار التهاب در بدن می شود. تحقیقات اینطور نشان داده زنانی که روزانه بیش از یک قوطی نوشابه می نوشند، ۶۳ درصد بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به ورم مفاصل هستند.

گوشت های حاوی پورین:

پورین ها در بدن به اسید اوریک تبدیل می‌ شوند. اسید اوریک اضافی موجود در خون به شکل کریستال ‌هایی در مفاصل ته ‌نشین شده و باعث قرمزی، متورم و گرم شدن، درد و التهاب یک یا چند مفصل می‌ شود. غذاهای حاوی پورین عبارتند از: گوشت، صدف، جگر، مغز و کلیه‌ ها. محققان می ‌گویند مصرف گوشت یا غذاهای دریایی خطر حملات نقرس را افزایش می ‌دهد.

لبنیات:

پروتئین موجود در محصولات لبنی در برخی افراد می ‌تواند باعث درد مفاصل ‌شود. اگر شما نیز مشاهده کر‌دید که با مصرف محصولات لبنی درد مفاصل‌ تان افزایش می‌یابد، سعی کنید برای مدتی آنها را از برنامه غذاییتان حذف کرده و از شیر سویا و یا سایر جایگزین ‌ها استفاده کنید.

کافئین:

شاید نوشیدن یک فنجان قهوه هر روز صبح شما را سرحال کند؛ اما زیاده ‌روی در مصرف آن اثرات منفی به همراه دارد و یکی از آسیب‌های ناشی از آن درد مفاصل است. در ضمن کافئین موجود در قهوه باعث از بین رفتن اثر داروهای دیگر می ‌شود. کافئین علاوه بر قهوه در نوشابه، نوشیدنی ‌های انرژی ‌زا، شکلات و کاکائو نیز وجود دارد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *