#


عوارضی که نشستن های طولانی مدت به همراه دارد

24 دسامبر 2017 بدون نظر 1035 بازدید

عوارضی که نشستن های طولانی مدت به همراه دارد

عوارضی که نشستن های طولانی مدت به همراه دارد

تقریبا چهل درصد از توده بدن با عضلات مخطط و یا ارادی به وجود می آیند که تعداد آن ها حدود ۶۵۰عدد می باشد  و با سیستم عصبی نقش بسیار مهمی در حفظ تعادل و ایجاد حرکت در بدن دارند.

داخل بدن هر فردی عضلات کمی وجود دارد که بیشتر از یک مفصل می گذرند، به طور مثال از تمام مفصل های بزرگی که در بدن وجود دارد مانند شانه، ران، مچ پا، آرنج و زانو حداق یک عظله دو مفصلی می گذرد و همان گونه که از نام آن ها پیدا می باشد نیز نسبت به عضلات دیگر کارکرد پیچیده تری دارند و هم اینکه از برخی از جهت ها آسیب پذیر می باشند. این عضلات به نسبت با عضله های دیگر بیشتر در طول شان دچار کوتاهی می شوند و همین کوتاهی باعث می شود که فرد به عوارض و مشکلات دیگری دچار شود. یکی از مهم ترین عضلات، گروه پشت ران پا و یا عضلات همسترینگ می باشد که در اصل خود آن ها دارای چند عضله می باشند.

یکی از متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی دکتر کامران آزما گفته است: عضلات همسترینگ دارای سه عضله ی دیگر می شود که از دو مفصل ران زانو رد می شود و در برخی از فعالیت ها مانند راه رفتن، دویدن و پریدن و به علاوه کنترل سرعت راست شدن زانو مخصوصا در سراشیبی ها و پایین آمدن از پله ها نقش بسیار مهمی دارند. کوتاهی عضلات پشت ران و یا عضلات همسترینگ باعث می شود که انجام برخی از فعالیت ها در ورزشکاران رزمی و یا پریدن را دچار مشکل کند و به همین دلیل بر کارای ورزش کار اثر منفی می گذارد.

 دکتر آزما در ادامه افزود: کوتاهی عضلات همچنین باعث می شود می شود که خود عضله را آماده آسیب و کشیدگی می کند. علائمی  که به همراه دارد این است که باعث ایجاد درد در قسمت پشت ران در هنگام انجام فعالیت ها می شود. اگر این عضله کوتاه باشد به خاطر چرخیدن لگن به عقب برخی اوقات شرایط ایستادن را هم تحت تاثیر قرار می دهدو به خاطر کاهش در انحنای ستون فقرات شخص را آماده ی ایجاد کمر درد و یا درد در مفصل های لنگنی می سازد.

کودکان و خانم ها نسبت به مردان بیشتر بیشتر استعداد کوتاهی دارند و این یافته بسیار رایج می باشد و اکثر افراد ممکن است که تا وقتی که انجام برخی از کارها برای شان مشکل نباشد و یا اینکه دچار کمر درد و زانو درد نشوند، از اینکه عضلات پشت ران شان کوتاه است خبری نداشته باشند. اگر عضله همسترینگ کوتاه باشد بیماران با دردهای زانو بیشتر مواجه می شوند.

رئیس مرکز تحقیقات بیومکانیک بالینی و ارگونومی دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: در مورد دلایل ایجاد کننده کوتاهی در عضلات پشت ران پا باید بگوییم که مهم ترین این دلایل سبک زندگی و نشستن های طولانی در یک جا می باشد. طبق بررسی که بر روی فعالیت های روزانه افراد انجام شده است نشان می دهد که بسیاری از افراد اکثر کارهای شان مانند کار، گذراندن اوقات فراغت و حتی تفریح را هم در حالت نشسته انجام می دهند، یعنی حالتی که زانو ها خم می شوند و عضلات پشت ران پا در شرایط کوتاهی قرار می گیرند و با گذشت زمان بدن به این کوتاهی عادت می کند.

وی تصریح کرد: یک نکته ی کلی دیگر وجود دارد و آن هم این است که هر زمانی در بدن عضله ای دچار ضعف می شود عضله های همگرا همراه با آن دچار پرکاری، فعالیت و انقباضات بیش از اندازه برای جبران قدرت می شوند که همین مسئله در مدت زمان طولانی باعث می شود که عضله را دچار کوتاهی  می کند. به عنوان مثال در خصوص افرادی است که ضعف عضلات سرینی (عضلات ناحیه باسن) دارند که دچار افزایش فعالیت عضله های پشت ران پا در عمل راست کردن مفصل ران می شود. ورزشکاران حرفه ای نیز اگر پیش از انجام تمرینات و یا مسابقه ها، ورزش های کششی را که برای این عضله است را انجام ندهند باعث می شود که این عضلات تمایل به کوتاه شدن پیدا کنند.

این متخصص گفته است:افراد از کمردردهای شان به خاطر کاری که مجبور هستند مدت طولانی را بنشینند شکایت دارند. عضلات همسترینگ همراه با مکانیسم تطابقی به کوتاه شدن تمایل پیدا می کنند و در نتیجه دوباره ایجاد همین کوتاهی باعث احساس کمر درد مبهم و مزمن در این بیماران می شود.

دکتر آزما در ادامه افزود: در برخی موارد کوتاهی همسترینگ احتمال دارد یک مکانیسم دفاعی باشد و نشانه ی وجود مشکل بزرگ تری باشد که مانند آن را در افراد بیمار جوانی که به سرماخوردگی مهره های تحتانی کمر مبتلا می شوند مشاهده می کنیم و در بررسی و معاینه افراد بیمار با کوتاهی همسترینگ باید به آن دقت کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چطور متوجه شویم عضلات همسترینگ دچار کوتاهی می باشند، گفت: راه های گوناگونی برای آگاهی از این که آیا عضلات همسترینگ دچار کوتاهی می باشد و یا نه ، وجود دارد. راه ساده ای که وجود دارد این است که به حالت طاق باز دراز بکشید و مفصل ران را به اندازه زاویه ۹۰درجه یعنی عمود بر زمین با دست نگه دارید و پس از آن سعی کنید که زانو و ساق را نیز به بالا بیاورید، در این وضعیت اگر زانوهای تان راست نشدند و اختلاف آن ها با راست شدن بیش از بیست درجه بود دچار کوتاهی این عضلات می باشید.

عضو هیئت مدیره انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران به کسانی که به این بیماری دچار شده اند توصیه کرد: اگر با این مشکل روبه رو شدید به شما یک توصیه اصلی م یتوانیم بکنیم و آن هم این که ، از نشستن در زمان طولانی و تغییر شرایط دادن های پی در پی، همراه با کشش منظم این عضلات اجتناب کنید.

ورزش های بسیاری نیز برای کشش و رفع کوتاهی عضله وجود دارد که اگر یک یا دو نمونه از آن را انجام دهید کافی می باشد. ولی نکته ی مهم تری که وجود دارد این است که نتیجه درمان به مرور و در طول زمان و با انجام منظم کشش ایجاد می شود و باید در صورت داشتن سابقه هر نوع مشکلی در سیستم عصبی، لگن و زانو ،اسکلتی ، عضلانی و یا درد در ناحیه کمر و یا بروز درد هنگام انجام ورزش های کششی حتما با پزشک تان مشورت کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *