#


علل و عوامل ابتلا به التهاب لگن در زنان/ آشنایی با رو ش های تشخیصی و درمان

8 ژانویه 2018 بدون نظر 2663 بازدید

علل و عوامل ابتلا به التهاب لگن در زنان/ آشنایی با رو ش های تشخیصی و درمان

علل و عوامل ابتلا به التهاب لگن در زنان/ آشنایی با رو ش های تشخیصی و درمان

بیماری التهاب لگن یک نوع بیماری حاد زنانه می باشد که به دنبال وارد شدن میکروب از طریق دستگاه تناسلی زنان به بخش های فوقانی، بدون هیچ ارتباطی به بارداری یا هرگونه جراحی اتفاق می افتد. بیماری التهابی لگن بیماری است که شامل عفونت رحم، عفونت تخمدان، لوله های رحمی(لوله ی فالوپ) و کلیه ی اعضای مرتبط با تولید مثل می باشد. اغلب زنان جوانی که سنشان کمتر از بیست و پنج سال است به این بیماری مبتلا می شوند و به ندرت پیش می آید که در سنین قبل از قاعدگی، در حین حاملگی و یا پس از یائسگی اتفاق بیفتد. چنانچه بیماری التهابی لگن به صورت درمان نشده باقی بماند، سبب می شود که فرد مبتلا در معرض خطراتی از قبیل ناباروری، بارداری خارج از رحمی، ایجاد زخم و نیز درد مزمن در ناحیه ی لگن قرار بگیرد.

دلایل بروز بیماری التهاب لگن در زنان

۱)این بیماری با انواع گوناگونی از باکتری ها به وجود می آید. ولی از رایج ترین آن ها میکروب هایی می باشند که عفونت های سوزاک یا قارچ کلامیدیا را به وجود می آورند که هر دوی آن ها جزو گروه بیماری های مقاربتی می باشند.

۲)یکی دیگر از علل ابتلا به بیماری التهاب لگن می تواند استفاده از لوازم جراحی آلوده هم باشد.

نشانه های ابتلا به بیماری التهاب لگن

ابتلا به تب بالا تر از ۳۸/۳درجه ی سانتی گراد

احساس درد در دوسمت بخش تحتانی شکم و یا لگن

بروز حساسیت زیاد در قسمت تحتانی شکم و نیز حساسیت در حرکات دهانه ی رحم

ترشح واژینال

خونریزی غیر طبیعی در زمان قاعدگی

احساس درد در زمان ادرار کردن

احساس درد در زمان نزدیکی

نکته: هرچند در بعضی از زنان مبتلا این نشانه ها به قدری خفیف هستند که قابل تشخیص نمی باشند.

عوامل تشدید کننده ی خطر

  • سن کمتر از بیست و پنج سال: به دلیل اینکه دهانه ی رحم زنان جوان هنوز کامل نشده، عفونت ها می توانند به راحتی از طریق رابطه ی جنسی منتقل شده و سبب می شود که درصد ابتلا بیماری التهابی لگنی افزایش می یابد.
  • شرایط اقتصادی – اجتماعی پایین
  • اعتیاد
  • رعایت بهداشت در سطح بسیار پایین
  • قاعدگی
  • مصرف سیگار
  • استفاده از وسایل داخل رحمی مانند آی یو دی. چنانچه پیش از استفاده از این وسیله از لحاظ ابتلا به بیماری های جنسی بررسی شده باشید و در صورت ابتلا به بیماری درمان شوید، این خطر کاهش می یابد.

عوارض ابتلا به بیماری التهاب لگن

*چنانچه این بیماری رخ داده و برای درمان آن اقدامی نشود، می تواند به دستگاه تولید مثل آسیب جدی و دائمی وارد کند.

* باکتری مولد بیماری، به تدریج به لوله ی رحمی آسیب رسانده و بافت های سالم را به بافت های آسیب دیده( بافت اسکار) تبدیل خواهد کرد.

* بافت آسیب دیده موجب اختلال در حرکات طبیعی تخمک به سمت رحم می شود. چنانچه لوله ی رحمی فرد مبتلا کاملا توسط بافت آسیب دیده مسدود شود، از این پس اسپرم قادر به بارور کردن تخمک نخواهد بود و سبب ناباروری فرد خواهد شد.

* بسته شدن نسبی و یا آسیب دیدن لوله ی رحمی به صورت خفیف می تواند منجر به باقی ماندن تخم بارور شده در لوله ی رحمی شود. چنانچه تخم بارور شده رشد خود را آغاز کند، در این هنگام بارداری خارج از رحمی اتفاق می افتد.

* به علت رشد تخم احتمال پاره شدن لوله ی رحمی وجود دارد و سبب می شود که فرد احساس درد شدید در شکم داشته، ابتلا به خونریزی و حتی مرگ بیمار شود. اسکار داخل لوله ی رحمی یا سایر اعضای لگنی ممکن است منجر به درد مزمن لگنی شود.

روش های تشخیصی

آزمایش خون: برای تشخیص وجود عفونت و یا عدم وجود عفونت

سونوگرافی لگن: برای اینکه میزان بزرگی لوله های رحمی و یا وجود آبسه لگنی بررسی شود.

بیوپسی و یا نمونه برداری از آندومتر

انجام لاپاراسکوپی برای تشخیص عفونت. با داخل کردن یک لوله ی منعطف همراه با یک پایانه ی نوری(لاپروسکوپ) از راه شکاف بسیار ریزی در شکم به منظور مشاهده ی دستگاه تناسلی و نمونه های بافتی به دست آمده لاپاراسکوپی انجام می شود.

پیشگیری از ابتلا به بیماری التهاب لگن

مناسب ترین راه، پیشگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی می باشد. افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری التهاب لگن قرار دارند، باید توسط متخصص به صورت منظم معاینه شوند و در عین حال اطمینان از آزمایش همسر بیمار و درمان بیماری مقاربتی بسیار اهمیت دارد. با این کار می توانید از ابتلا به بیماری التهاب لگن و نیز بیماری های مقاربتی دیگر پیشگیری کنید.

روش دیگری که برای پیشگیری از ابتلا به بیماری التهابی لگن می توان انجام داد این است که، هر نشانه ی تناسلی نظیر ایجاد زخم غیر عادی، ترشح بودار، احساس سوزش به هنگام ادرار کردن و نیز لکه بینی های میان دوره ای قاعدگی باید جدی گرفته شود؛ زیرا که می تواند نشان دهنده ی یک عفونت انتقال یافته از راه جنسی باشد. چنانچه شخصی متوجه شود که دارای این نشانه ها می باشد، نباید تماس جنسی برقرار کرده و خیلی سریع به پزشک مراجعه کند. در ضمن همسر فرد نیز باید تحت معاینه قرار بگیرد و در صورت تشخیص بیماری فورا تحت درمان قرار بگیرد.

رژیم غذایی

بهتر است بیمار تا زمانی که التهاب حاد از بین نرفته، از خوردن هر نوع غذا یا نوشیدن هر گونه آشامیدنی پرهیز کند تا در این زمان لوله ی گوارشی بتواند به اندازه ی کافی استراحت کند. پزشک مصرف مایعات و مواد مغذی را به صورت وریدی برای شما تجویز خواهد کرد. زمانی که دستگاه گوارشی به اندازه ای استراحت کرد که بتواند تحمل خوراکی ها را داشته باشد، می توانید مجددا تغذیه ی دهانی را شروع کنید.

درمان توسط پزشک متخصص

  • برای درمان بیماری التهاب لگن باید از دو یا تعداد بیشتری از آنتی بیوتیک استفاده کنید. در اکثر موارد با مصرف دارو های خوراکی این نوع بیماری بر طرف می شود. معمولا بلافاصله بعد از شروع مصرف آنتی بیوتیک، علائم خیلی سریع ناپدید شده، ولی برای اینکه به طور کامل بیماری برطرف شود و از درمان مناسب آن اطمینان حاصل نمایید بهتر است دوره ی درمان خود را کامل نمایید.
  • در مواردی که بیماری التهاب لگن به صورت شدید باشد، دارو های آنتی بیوتیک به صورت وریدی تجویز خواهند شد.
  • زمان هایی که بیماری شدید باشد یا اینکه بیمار حامله بوده و یا در صورتی که بیمار علاوه بر آن به ایدز نیز مبتلا باشد، و یا اینکه بیمار به خاطر ابتلا به بیماری های دیگر سیستم بدنی ضعیفی داشته باشد، احتمال دارد که برای درمان در بیمارستان بستری شود.
  • افزایش اندازه ی آبسه و یا عدم قطع تب تا هفتاد و دو ساعت پس از آغاز مصرف آنتی بیوتیک، نشانه ی این است که درمان با شکست مواجه شده است و بیمار برای درمان احتیاج به جراحی دارد. بیمارانی که به روش سرپایی درمان می شوند، بهتر است ضرف مدت هفتاد و دو ساعت دو بار ویزیت شده و در صورتی که از نوع درمان پاسخ مطلوبی را نگرفتند، باید بستری شوند.

درمان های خانگی برای رهایی از التهاب لگن

  • نوشیدن مایعات به مقدار کافی
  • استراحت کردن در شرایطی که لگن پایین تر از سطح بدن قرار می گیرد و دلیل استراحت کردن، محدود کردن عفونت به ناحیه ی لگن و تسکین دادن به میزان درد می باشد.
  • در صورتی که از دستگاه آی یو دی برای جلوگیری از بارداری استفاده کرده اید سریعا آن را خارج کنید.
  • بهتر است بیمار تا زمانی که بهبودی کامل پیدا نکرده است از تماس جنسی خودداری کند.
  • وضعیت همسر نیز باید از شصت روز پیش مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت وجود عفونت های کلامیدیا و گنوکوک خیلی سریع درمان شود.
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *