#


علائم هشدار دهنده برای مسمومیت با مونوکسید کربن

مسمومیت
15 اکتبر 2017 بدون نظر 1247 بازدید

علائم هشدار دهنده برای مسمومیت با مونوکسید کربن

علائم هشدار دهنده برای مسمومیت با مونوکسید کربن

مونوکسید کربن نوعی گاز است که هیچ رنگ، بو و مزه ای ندارد و اکثراً آن را به اسم مرگ خاموش می شناسند. ویژگی هایی که این گاز دارد باعث می شود که تشخیص آن سخت تر شود. زمانی که گاز، چوب، پروپان، زغال چوب و یا سایر سوخت ها بسوزد مونوکسید کربن را به وجود می آورد که این سوخت ها توسط پیشرانه های احتراقی، سیستم های گرمایشی و یا لوازم خانگی ساخته می شوند.

در شرایط های معمولی این منابع نگرانی به همراه ندارد، ولی اگر خودروی در یک محیط بسته کار کند، یا سیستم گرمایشی دچار خرابی شده است و یا اینکه از آن درست استفاده نشود میزان مونوکسید ممکن است که افزایش یابد و شخص یا اشخاصی که در آن نزدیکی وجود دارند دچار مسمومیت بشوند.

زمانی که بیش از حد بدن مونوکسید کربن را جذب می کند باعث می شود جای اکسیژن را در بدن بگیرد. اگر داخل بدن اکسیژن نباشد باعث می شود که تمام سلول ها از بین برود و فعالیت های اندام ها را ازمتوقف کند. در هر سال تمام افراد روی کره زمین به خاطر همین گاز مونوکسید کربن جان خودشان را از دست داده اند. نشانه های اولیه مسمومیت با این گاز و راه کمک پزشکی آن چگونه است.

سردرد مبهم

یکی از علائم شایعی که هشدار دهنده اولیه مسمومیت خفیف با مونوکسید کربن است نوعی سردرد تنشی می باشد. کسانی که دچار مسمومیت با مونوکسید کربن می شوند نوعی سردرد را احساس می کنند که در بخش جلویی سر ایجاد می شود و دردی نامشخص به وجود می آید.

این نوع سردردها را نادیده می گیرند، ولی به شما توصیه می کنیم که هرجا که هستید مانند خانه، محل کار یا خودرو اگر همیشه با این سر درد مواجه شدید باید ان را جدی بگیرید.امکان دارد اگر از جایی که نشت مونوکسید کربن در آن ایجاد شده است تغییر مکان دهید سر درد شما هم سریعا خوب شود.

مسمومیت

مسمومیت

ضعف عضلانی و سرگیجه

زمانی که مونوکسید کربن جایگزین اکسیژن در خون یک فردی شود علاوه بر این که باعث مرگ سلول ها می شود ضعف عضلانی هم به همراه دارد. با به وجود آمدن این شرایط ممکن است که فعالیت های روزانه را دچار اختلال کند مانند پیاده روی.
یکی دیگر ز نشانه های اولیه ی هشدار دهنده مسمومیت با مونوکسید کربن سرگیجه است. در برخی از موارد اگر به میزان زیادی مونکسید کربن را تنفس کرده باشید باعث می شود که هوشیاری تان را از دست بدهید و دچار غش بشوید.

حالت تهوع و استفراغ

زما نی که توسط مونوکسید کربن دچار مونوکسید کربن شده اید اولین علائمی که خودشان را نشان می دهند مانند نشانه های آنفولانزا است مانند خستگی، حالت تهوع و استفراغ. ولی بر عکس آنفولانزا با مسمومیت مونوکسید کربن دمای بدن تان بالا نمی رود و دچار تب نمی شوید. اگر افرادی که در یک خانه زندگی می کنند دچار یکی از علائمی که گفته شد شدند باید نگرانی شان بالا رود.

تنگی نفس

اگر مونوکسید کربن در خون جمع شوند برخی از نشانه ها ممکن است که به شکل قابل توجهی شدت یابند. یکی از همین نشانه تنگی نفس و یا تند نفس کشیدن است. چنانچه در یک مکان چند نفر با هم دچاز این مشکل شدند حتما باید توجه ویژه ای به آن کرد.
با مسموم شدن توسط مونوکسید کربن علاوه بر اینکه فرد دچار تنگی نفس می شود امکان دارد که در قفسه سینه احساس فشار و یا درد شود. این درد ممکن است که با تپش قلب بالا روبه رو شود مثلا بیش از ۱۰۰تپش در دقیقه.

مسمومیت

مسمومیت

گیجی و خواب آلودگی

زمانی که مونوکسید کربن بر خون تاثیر می گذارد ممکن است که فرد دچار سردرگمی، مشکلات حافظه، اختلال در قضاوت و برخی از موارد توهم نیز منجر شود.
همین طور مسمومیت با مونوکسید کربن می تواند فرد را دچار خواب آلودگی کند. اکثر افراد به این علائم زیاد توجه نمی کنند و باعث می شود که به خواب بروند و مونوکسید کربن را مدام تنفس کنند که در نهایت دچار مسمومیت زیاد و یا مرگ می شود.

تاری دید

با کم شدن اکسیژن و تاثیرش بر روی مغز باعث می شود که دچار تاری دید شوید که یکی دیگر از نشانه های مسمومیت با مونوکسید کربن است. این علامت زیاد شایع نیست و زمانی که مونوکسید کربن زیاد در خون جمع شود این اتفاق می افتد.

تشنج

زمانی که به مسمومیت شدید با مونوکسید کربن شدید باعث می شود که دچار تشنج شوید. تشنج ها اکثرا باعث شرایطی نزدیک به مرگ می شود که حتما باید کمک پزشکی در اختیار فرد قرار بگیرد، ولی متاسفانه بعضی اوقات امکان دارد که مسمومیت از مرز نقطه احیا گذشته باشد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *