#


عادت هایی که موجب زرد شدن دندان ها می شود

15 ژانویه 2018 بدون نظر 1821 بازدید

عادت هایی که موجب زرد شدن دندان ها می شود

عادت هایی که موجب زرد شدن دندان ها می شود

زرد شدن دندان ها یکی از مشکلاتی است که حتی اگر بهداشت دهان و دندان را هم رعایت کنید به آن دچار می شوید. در این مطلب به چند نمونه از عادت هایی که باعث زرد شدن دندان ها می شود اشاره می کنیم.

به گزارش از من بپرس، احتمالا در این اواخر به عکس هایی که همراه با دوستان تان انداخته اید نگاه کرده اید و متوجه این مسئله شده اید که رنگ لبخندتان نسبت به بقیه متفاوت می باشد و یا این که متوجه شده اید که رنگ دندان های تان کمی زرد شده است که در قبل این گونه نبوده است. دلیل این موضوع چه چیزی می تواند باشد؟

در آغاز در مورد چند نمونه از اطلاعاتی را که در خصوص دلیل زرد شدن دندان های تان وجود دارد را بیان می کنیم: بر اساس گفته ی دکتر دندانپزشک هارولد کاتز، بیرونی ترین لایه ای که بر روی دندان وجود دارد مینای دندان می باشد که معمولا سفید و یا سفید مایل به خاکستری آبی می باشد که تقریبا شفاف است. در زیر مینای دندان لایه ای وجود دارد که به آن دنتین و عاج دندان می گویند که اگر مینای دندان نازک شود، این لایه را می توان مشاهده کرد. لایه دنتین دارای رنگ زرد می باشد.

برای قوی تر کردن مینای دندان راهکارهایی وجود دارد که می توانید با استفاده از آن مینای دندان را تقویت کرده و از دیده شدن عاح دندان جلوگیری می کند. علاوه بر این می توانید لکه های غذایی که بر روی دندان ها وجود دارد کاهش دهید. با تغییر عادت هایی که در ادامه در اختیارتان قرار می دهیم می توانید مانع زرد شدن دندان های تان شوید.

۱-زرد شدن دندان به خاطر استفاده بیش از اندازه دهانشویه و یا دهانشویه اسیدی

دکتر کاتز گفته است: یکی از بدترین محیط هایی که برای دندان های تان وجود دارد دهان خشک می باشد. به خاطر این که بزاق دهان دارای ترکیبی از مواد معدنی، ترکیبات اکسیژن و آنزیم ها می باشد که باعث ایجاد تعادل در PH دهان می شود؛ همچنین اسید دهان را که موجب فرسایش مینای دندان می شود را کاهش می دهد. علاوه بر این بزاق می تواند به صورت منظم دندان ها را تمیز کند و باکتری ها را از نزدیک شدن به دندان ها جلوگیری کند و مانع چسبیدن لکه و یا لعاب بر روی مینای دندان شود.

دکتر کاتز گفته است: چیزی که بسیار ناراحت کننده است این است که تعداد زیادی از دهان شویه ها بسیار اسیدی می باشند و اگر بیش از حد استفاده شوند باعث می شوند که مینای دندان از بین برود. به همین دلیل اگر می خواهید برای خوشبو کردن دهان به طور منظم از دهانشویه های مصرف کنید بهتر است که سایر استراتژی های دیگر را در نظر بگیرند مانند مسواک زدن و مراجعه به دندان پزشک.

۲-استفاده ی بیش از حد از میوه ها و سبزیجات اسیدی باعث زردی دندان می شود

همان گونه که دهانشویه های اسیدی می تواند مینای دندان را از بین ببرد، اسید زیاد اگر در رژیم غذایی وجود داشته باشد باعث می شود که مینای دندان دچار آسیب دیدگی شود. برخی از خوراکی هایی که اسیدی و آب رسان هستند شامل مرکبات و اب مرکبات، آناناس، نوشیدنی های کربوهیدرات برخی از سس های سالاد، گوجه فرنگی، سرکه و برخی از نوشیدنی های ورزشی می باشند.

منظور از اسیدی بودن این خوراکی ها این نیست که آن را به طور همیشگی از رژیم غذایی تان حذف کنید، ولی بهتر است که پس از خوردن غذا و یا نوشیدن دهان تان را با آب بشویید. دکتر کاتز می گوید برای پیشگیری از لکه شدن دندان ها باید از آب استفاده کنید و دهان خود را با استفاده از آب شست و شو دهید، مخصوصا زمانی که زغال اخته و چای پررنگ استفاده می کنید.

۳-زرد شدن دندان بر اثر مصرف زیاد قهوه

بر اساس گفته ی دکتر کاتیا فریدمن، عضو گروه دندانپزشکان فریدمن با این که مطالعات انجام شده نشان می دهد که نوشیدن قهوه مزیت های زیادی را برای سلامت به همراه دارد ولی نوشیدن زیاد آن باعث زرد شدن دندان ها می شود.

اگر در طول روز دو یا سه بار از این نوشیدنی میل کنید باعث می شود که مینای دندان با یک عامل رنگی در تماس باشد. مینای دندان حفره هایی دارد که مواد رنگی در این حفره ها جای می گیرند و چنانچه دندان های تان را به طور منظم مسواک نزنید و یا این که دندان های تان را نشویید باعث می شود که این عوامل رنگی که در منافذ مینای دندان قرار گرفته اند باعث زردی دندان ها شوند.

دکتر فریدمن گفته است: مهم نیست که چه مقدار قهوه می نوشید، آن چه که اهمیت دارد مدت زمانی است که قهوه با دندان تماس دارد. اگر قهوه را سریع و یا با نی میل کنید عوامل رنگ دار قهوه کمتر به دندان آسیب می رساند.

۴-زرد شدن دندان ها بر اثر سیگار کشیدن

بر اساس گفته دکتر فریدمن مواد شیمیایی که در سیگار و تنباکو وجود دارد باعث می شود که دندان رنگی شود چرا که این مواد شیمیایی بر روی مینای دندان قرار می گیرند. هر چه تعداد سیگاری که می کشید بیشر باشد باعث می شود که این لکه ها بیشتر قابل مشاهده باشند.

سیگار کشیدن با مشکلات دیگر دهان و دندان و لثه در ارتباط می باشد، مانند خشکی دهان و پوسیدگی دندان، به همین دلیل باید برای این که سیگار را ترک کنید دلیل دیگری پیدا نکنید.

۵-زرد شدن دندان ها نا شی از چشم پوشی از بهداشت دهان و دندان

پیشنهاد می شود که بعضی از عادت های تان را بهبود ببخشید، مثلا از نخ دندان به کار ببرید. طبق گفته ی دکتر فریدمن اگر به طور مرتب و مداوم از نخ دندان و مسواک استفاده نکنید باعث می شود که در مینای دندان پلاک جمع شود.

اگر بر روی مینای دندان پلاک جمع شود باعث می شود که این لایه محافظ نازک شود و علاوه بر این به خاطر وجود باکتری موجب زرد شدن دندان می شود. راه مناسبی که می توانید برای پیشگیری از زرد شدن دندان استفاده کنید یک برنامه بهداشتی خوب و منظم در خانه و همچنین در محل کار می باشد.

۶-زرد شدن دندان ها بر اثر مسواک زدن با بی حوصلگی و به سرعت

با این که مسواک زدن به طور منظم برای سلامت دندان ها ضروری و مهم می باشد، ولی در اصل با سرعت مسواک زدن و یا با فشار مسواک زدن به معنای این نست که سلامت دهان و دندان تان حفظ می شود و این تاثیری که این روش بر روی دندان دارد دقیقا معکوس می باشد. زمانی آسیب این نوع مسواک زدن افزایش خواهد یافت که خمیر دندان شما دارای مواد ساینده می باشد. به همین دلیل اگر بسیار سخت و زیاد مسواک می زنید احتمال دارد که مینای دندان تان را از بین ببرید.

چنانچه دندان های تان تا حدودی زرد است، با دندانپزشک صحبت کنید تا به شیوه های حرفه ای زردی دندان تان از بین برود و علاوه بر این راه کارهایی را برای جلوگیری از زردی دندان به شما بگوید. برای این که دندان هایی سفید و زیبا داشته باشید راه های زیادی وجود دارد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *