#


شناسایی بیماری ها با اثر انگشت

24 مارس 2018 بدون نظر 1063 بازدید

شناسایی بیماری ها با اثر انگشت

با استفاده از اثر انگشت برخی بیماری ها را می توان تشخیص داد

بر اساس پژوهش های جدیدی که صورت گرفته است نشان می دهد با استفاده از اثر انگشت علاوه بر کشف جرایم، می توان برای تعیین بیماری های گوناگون از قبیل سرطان، آسم و دیابت استفاده کرد.

به گزارش از من بپرس به نقل از روزنامه دیلی میل، خانم هایی که اثر انگشت مخصوصی دارند یعنی حلقه های کمتر و قوس های بیشتری دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان های زنانه می باشند.

قبل از این هم پژوهشگران نشان داده اند که احتمال دارد الگوهای منحصر به فرد اثر انگشت و هم خطوط کف دست با خطر ابتلا به شرایط های مختلفی از جمله دیابت، آلزایمر، سرطان خون، ناتوانی جنسی، افسردگی و حتی بیماری لثه مرتبط باشند.

طبق نظریه «درﻣﺎﺗﻮﮔﻠﯿﻔﯿﮏ»(dermatoglyphics) «مطالعه علمی ارتباط اثرات انگشت و ابتلا به بیماری» در صورتی که رشد اندام، ارگان ها یا دیگر بافت ها در مرحله های بسیار اولیه حیات جنین آشفته گردد، تغییراتی در پیکربندی اثرات انگشت و خط های کف دست به وجود خواهد آمد.

دلیل می شود که این تغییرها، نشان دهنده های قابل رویت و دائمی در مورد تکامل غیرمعمول سیستم عصبی و دیگر نقاط می باشند که هم زمان در رحم به وجود می آید.

اثر انگشت انسان ها منحصر به فرد می باشد. با این که دوقلوهای همسان، دارای «دی.ان.ای» – DNA – مشترکی هستند ولی تا به این زمان هیچ دو نفری اثر انگشت شبیه به هم نداشته است.

الگوی منحصر به فرد اثر انگشت اشخاص در نتیجه مجموعه ای از تاثیرات بر انگشتان جنین که در طی زمان بین هفته یازدهم و چهاردهم بارداری در رحم مادر ایجاد می شوند، به وجود می آیند.

تصور می شود فضای رحم که تحت تاثیر برخی از عوامل از جمله فشار خون، ترکیب هورمونی، رژیم غذایی مادر و هر نوع عفونت قرار گرفته است، شرایط جنین در رحم مادر و تراکم مایع آمنیوتیک پیرامون انگشتان جنین همراه با ژن ها نقش اساسی در مشخص کردن هر الگوی فردی اثر انگشت ایفا می کنند.

بعضی از بیماری ها را که از روی اثر انگشت می توان شناسایی کرد، به شرح زیر می باشند:

بیماری قلبی

طبق نتایجی که از مطالعه ای در سال ۲۰۱۵میلادی به دست آمده است و در مجله Clinical and Diagnostic Research به انتشار گذاشته شد، مردان مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب(CHD) امکان بیشتری دارد که از یک نوع خاص الگوی اثر انگشت برخوردار باشند.

پژوهشگران دانشگاه پزشکی Ningxia در این مطالعه ۲۵۰مرد سالم و مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب را با یکدیگر مقایسه کردند و به این نتیجه رسیدند که مردان مبتلا به این بیماری در نواحی مخصوصی از اثر انگشت خود برآمدگی های بیشتر و الگوهای حلقوی گوناگونی دارند.

آن ها می گویند: ایجاد عواملی در زمان بارداری می تواند بر رسایی قلب و بروز برآمدگی ها در خط های انگشتان و کف دست تاثیر بگذارد.

سرطان

بر اساس گفته پژوهشگران بین اثر انگشت و ابتلا به تعدادی از سرطان ها از قبیل سرطان سینه، تخمدان و گردن رحم ارتباط وجود دارد.

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران در یک مطالعه اثر انگشت ۳۰۰خانم مبتلا به سرطان تخمدان و دیگر سرطان های زنانه را مورد بررسی قرار دادند و اثر انگشت آن ها را با اثر انگشت زنان سالم مقایسه کردند.

نتایجی که از این مطالعه به دست آمد و در مجله European Journal of Obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology منتشر شده است، نشان می دهد که اثر انگشت زنانی که به سرطان مبتلا هستند، حلقه های کمتری داشته است و شمار الگوهای قوسی در آن ها بیشتر بوده است.

این پژوهشگران علاوه براین پژوهش های قبلی را در عرصه سرطان سینه که میزان بالاتری از الگوهای قوسی را در اثر انگشت افراد مبتلا به سرطان نشان می دهند، تجزیه و تحلیل کردند.

این پژوهشگران اظهار داشتند که به کار بردن اثر انگشت می تواند شیوه ی ارزان قیمت تر و زودتری برای غربالگری تعداد زیادی از افراد باشند.

دیابت

تصور می شود که ژن ها و محیط زیست نقش موثری در ابتلا به دیابت دارند و پژوهشگران تفاوت های قابل توجهی را در اثر انگشتان دست چپ و راست بیماران مبتلا به دیابت نوع یک و دو کشف کرده اند.

از طرفی دیگر اثر انگشتان دست راست و چپ شباهتی به یکدیگر ندارند ولی پژوهشگران دانشگاه اوهایو در آمریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی متوجه شدند که تفاوت های اثر انگشتان دست راست و چپ در بیماران مبتلا به دیابت زیادتر می باشد.

مطالعه این پژوهشگران که بر روی ۳۰۰ نفر صورت گرفت، نخستین مطالعه ای بود که این مسئله را نشان داد و آن ها می گویند که از نتایج این مطالعه می توان برای پیش بینی خطر ابتلا به دیابت در اشخاص به کار برد.

زیادترین تفاوت الگوهای اثر انگشت، در چهار انگشتی دیده شد که در طی زمان بین هفته چهاردهم و شانزدهم بارداری به وجود می آیند.

پژوهشگران دانشگاه اوهایو در حال حاضر در حال فعالیت برای تولید یک اپ (اپلیکیشن) تلفن همراه می ابشند که اشخاص در معرض خطر ابتلا به دیابت را پیش از ایجاد هر گونه نشانه ای شناسایی می کند.

بیماری لثه

بر اساس مطالعه ای که انجام شده است و در مجله Contemporary Dental Practice منتشر شده است، نشان داده است که الگوهای اثر انگشت کودکانی که دارای دندان های خراب هستند در قیاس با کودکانی که دارای دندان های سالم هستند، متفاوت می باشد.

پژوهشگران دانشگاه پاسیفیک (Pacific) در هند در مطالعه ای اثرات انگشت چهار صد کودک پنج تا دوازده ساله را با توجه به سلامت دندانی شان مقایسه کردند. نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان داد، کودکانی که دارای دندان های خراب بودند در اثرات انگشت شان الگوهای حلقه ای زیادتر و برجستگی های کمتری داشتند.

بیماری «ام.اس» یا اسکلروزمولتیپل

این شرایط بر اثر صدمه به غلاف میلین، پوشش محافظ اعصاب به وجود می آید. با این که دلیل این شرایط شناخته شده نمی باشد ولی تصور می شود که تفاوت داشتن ده ها ژن و عوامل محیطی از قبیل کمبود ویتامین D در ابتلا به این بیماری ارتباط داشته باشند.

پژوهشگران در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴میلادی صورت گرفت، اثرات انگشت ۱۲۰نفر را که بعضی از آن ها مبتلا به بیماری ام.اس بودند مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که در اثر انگشت آن ها برجستگی های زیادتری وجود داشت.

آسم

تصور می شود که ژن ها و محیط در ابتلا به بیماری آسم نقش موثری دارند. چند مطالعه گوناگونی هایی را در اثر انگشت اشخاص مبتلا به بیماری آسم و اشخاصی که به این شرایط دچار نمی باشند، نشان داده اند.

بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۱۶میلادی صورت گرفته است و در مجله بین المللی Healthcare and Biomedical Research به انتشار گذاشته شد، نشان داد که در اثر انگشت افراد مبتلا به آسم قوس های به مراتب کمتر و تعداد حلقه های بیشتری وجود دارد.

ناباروری

در گزارشی که در سال ۲۰۱۳میلادی صورت گرفته است و در مجله Nepal Medical College منتشر شد، پژوهشگران با مقایسه اثر انگشت و خط های کف دست مردان نابارور به این نتیجه رسیده اند که شمار حلقه های موجود در اثر انگشت و خطوط کف دست این مردان در مقایسه با مردان بارور به مراتب کمتر می باشد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *