#


سیب سلطان میوه هاست/ چه بیماری هایی با مصرف سیب درمان می شوند؟

مصرف سیب
11 نوامبر 2017 بدون نظر 1799 بازدید

سیب سلطان میوه هاست/ چه بیماری هایی با مصرف سیب درمان می شوند؟

سیب سلطان میوه هاست/ چه بیماری هایی با مصرف سیب درمان می شوند؟

سیب یکی از بهترین و پرارزش ترین میوه هاست. غذایی طبی است که سرشار از ویتامینها و املاح معدنی است و این ویتامینها بیشتر در پوست سیب نهفته و بر حسب شرایط آب و هوای محل رویش متفاوت است.

سیب دارای ویتامینهای (آA  ) و (بB  ) و (ث C ) و مواد چربی تانن، اسید مالیک، سلولز، ۸۲ تا ۸۶ درصد مواد قندی، ۶ تا ۱۶ درصد اسیدهای پنتوزان، ۰/۵ درصد سلولز ۰/۹ درصد به حال ترکیب ۱۶ درصد بیشتر اسید مالیک تانن، ۰/۳ درصد بکتین مواد چرب، مواد آلبومینوئیدی، خاکستر ۰/۳ درصد شامل پتاس، سود، سیلیس، آهک، منیزی، اسید فسفریک و غیره است، یکی از مهمترین قندهای موجود در سیب (سود بیتون) نام دارد. این قند خاصیتش آن است که ۷۰ درصد آن بدون این که به گلوکز تبدیل شود، در بدن رخنه و ایجاد حرارت میکند و چون به گلوکز تبدیل نمی شود. برای مبتلایان به مرض قند مضر نمی باشد.

سیب یک میوه معجزه گر است، زیرا خاصیت پاک کردن سم و قدرت غذایی دارد. وجود ویتامین (آ A  ) در سیب برای تقویت بدن و سلامت پوست، کلسیم سیب جهت رشد و نمو ناخن و تقویت مخاط دهان و بینی، مخصوصاً تقویت بینایی مفید است، و از ایجاد شبکوری جلوگیری میکند.

ویتامین (ب B ) موجود در سیب برای رفع بی حوصلگی و عصبانیت، بهت و حیرت، ترس، بی خوابی، زخم گوشه لب (تبخال)، خشکی و سوزش کف دست، نارسایی کبد، ورم حلق، زخم قرنیه در چشم، رشد جنین بانوان باردار و حفظ رنگ مو اثر قاطع دارد و تورم مهبل را هم بر طرف می کند.

ویتامین(ث C ) آن برای تأمین نیروی دفاعی بدن در برابر میکروبها و ازدیاد مقاومت بدن در برابر ناملایمات زندگی، رفع خونریزی لثه و تورم آن، بهبود سریع زخمها و شکستگی استخوان و رشد طول قد کودکان مفید میباشد.

مصرف سیب

مصرف سیب

خوردن سیب خام و پخته آن مانع تشکیل اسید اوریک در بدن و دفع اسید فرمیک می شود و اسیدهای دیگر را افزایش می دهد و به واسطه مواد قلیایی است که اسیداوریک و سموم دیگر بدن را حل و دفع میکند و اوره راکم میسازد، از و برای مبتلایان به رماتیسم مخصوصا نقرس و درد مفاصل و بیماریهای دستگاه کلیه و مثانه و مجاری ادرار بسیار نافع می باشد و دهان را ضدعفونی و غده های بزاقی دهان و ترشحات عصیر معدی را تقویت میکند و برای کسانی که کمتر حرکت می کنند مفید است. برای چاقی و امراض ریوی، کبدی مفید بوده اعمال اعضاء بدن را مرتب و عمل کبد را درباره تیفوئید و اسهال خونی و ساده اطفال منظم و از تحریک آن جلوگیری می کند.

خوردن یک عدد سیب در موقع خواب برای یبوست های مزمن فوق العاده مفید است و یرقان را معالجه می کند. کسانی که اولسر (زخم معده) دارند سیب را رنده نمایند یا آب آن را گرفته بنوشند.

برای معالجه تورم ریه ها و روده ها و دردهایی که منشاء آن رماتیسم است، باید جوشانده سیب یا پوستش و قدری شیرین بیان اضافه نمایند. (اگر فشار خون دارند بدون شیرین بیان) برای زخم های داخلی مصرف می نمایند. یا سیب را با پوستش قطعه قطعه نموده در نیم لیتر آب داغ یک ربع ساعت بجوشانند، برای دردهای قولنج باید هر روز به مقدار زیادی جوشانده سیب را مصرف نمایند و همچنین پوست سیب را خشک کرده به صورت گرد در بیاورند و مقدار یک قاشق سوپخوری در یک فنجان حل نموده بنوشند. این ادرار را زیاد می کند و ضد اوره هم می باشد و نمی گذارد اوره بالا برود.

 به منظور تقویت غذایی سیب به صورت خام، پخته، پوره، مربا، کمپوت یا جوشانده و هر طور که شما دوست دارید مصرف شود (ولی به اظهار اطبای قدیم، زیاده روی در مصرف سیب پخته ممکن است موجب فراموشی گردد.)

مصرف سیب

مصرف سیب

جوشانده پوست سیب:

ابتدا پوست سیب را از گرمای خورشید و یا در کنار اجاق یا بخاری و یا گرمای معتدل و ثابت خشک میکنند، سپس مقدار یک قاشق غذاخوری پوست خشک سیب را برای یک فنجان آب به مدت ۱۵ دقیقه می جوشانند و کمی شکر به آن اضافه می کنند تا خوش طعم شود، سپس مصرف می نمایند.

سیب را با پوست مصرف نمایید بهتر است زیرا دارای دیاستاز و منگنز است و به هضم غذا کمک میکند و سموم بدن را از بین میبرد.

(پوره یا پالوده سیب):

سیب خام رسیده را آب گرفته میل کنید، یا رنده نموده در صورت لزوم برای خوش طعمی آن کمی شکر و گلاب به آن افزوده، چنین محصولی برای کودکان و سالخوردگان زود هضم است.

دمکرده یا جوشانده:

۱۲ گرم برگ درخت سیب، برگ تازه درخت سیب از زمان ظاهر شدن گل تا رسیدن میوه آن چیده و در سایه خشک کنند و یا فقط به مدت چند ساعت در معرض گرمای خورشید قرار دهند تا تبخیر شود و پژمردگی اولیه صورت گیرد، سپس در سایه خشک نمایند.

معالجه گریب:

جهت معالجه گریب و سرماخوردگی مدت سه روز سیب را رنده کرده بخورند و از مصرف غذایی دیگر خودداری نمایند. چای کم رنگ هم در این دو سه روز می توانند بنوشند یا با سیب شریت غلیظی تهیه کنند. برای زکام و سیاه سرفه بسیار مفید است. طرز تهیه آن چنین است: چهار سیب را با پوست قطعه قطعه نموده با یک مشت کشمش و ۱۵ گرم عناب بدون دانه و یک لیتر آب یک ساعت روی آتش بجوشانند تا به قوام آید و شربتی سفت شود.

سیب برای درد گوش، تنگ نفس، سرفه، ترشح برونشها، گرفتگی صدا، زخم جراحات، بی خوابی، بواسیر، تصلب شرایین، ناراحتیهای عصبی، پرخونی مغز، بیماریهای پوستی، اگزمای مزمن، کولیت یا ورم روده بزرگ، گلودرد و آنژین مفید است.

درمان بواسیر:

برای درمان بواسیر و پرخونی مغز و تصلب شرایین مصرف سیب مخصوصاً به صورت پخته اثر شفابخش دارد، زیرا سیب پخته برخلاف سیب خام ملین تر است.

برای مبتلایان به چاقی و ناراحتیهای عصبی مصرف سیب اثر شفابخش دارد:

باید دانست که معالجه امراض به وسیله اجزاء درخت و میوه سیب نه تنها در طب قدیم متداول بوده است، بلکه دکتر (چی نایس) در سال ۱۹۱۵، و دکتر (هکلرک) و دکتر (رکولس) که در بهبود بیماران خود با سیب شاهکارهای متعددی نشان دادند، در سال ۱۹۳۵ و همچنین عده ای از پزشکان معاصر، درمان قطعی سه دسته از بیماریهای زیر را مورد تأیید قرار داده اند.

مصرف سیب

مصرف سیب

الف – بیماریهای دستگاه ادراری یعنی (کلیه و مثانه)، برای این بیماریها چنانچه جوشانده پوست خشک شده سیب مصرف شود، ترشح ادرار زیاد شده، رنگ ادرار روشن میگردد، و در عین حال عمل دستگاه گوارش نیز منظم و مرتب می شود.

ب – بیماران مبتلا به ورم مفاصل، رماتیسم، نقرس جوشانده پوست خشک شده سیب را سه روز هر وعده یک لیوان مصرف نمایند مفید است. تمام اسیدهای مضر بدن را حل و دفع می نماید. به پیروی از این اثرات عجیب سیب و این که برای اطفال امکان مصرف زیاد آن نیست، امروزه به طریق صنعتی گرد سیب خشک شده را به نام (آلپونا) تهیه کرده، برای مصرف درمانی اطفال به کار میبرند. هر ۱۰۰ گرم از گرد آلپونا معادل یک کیلوگرم سیب تازه است. این گرد سیب را در هر مایعی حل نموده به اطفال بخورانید.

ج – ورم حاد و مزمن روده در کودکان و افراد بالغ – روش درمانی برای این دسته از بیماران این است که تا دو روز به جای هر نوع مواد غذایی بیمار به تناسب سن و میل خود ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ گرم پوره سیب را شبانه روز در ۵ نوبت مصرف کنند و در این مدت دو روز غذای دیگر مصرف ننمایند.

فقط اگر تشنگی شدید پیش آمد، کمی چای شیرین شده بنوشند و از روز سوم تدریجاً با خوردن مقدار کمی از غذاهای دیگر رژیم مذکور را متعادل کنند، با این روش پس از ۲ روز مدفوع بیمار حالت عادی پیدا نموده درد و ناراحتیها برطرف می شود.

ترکیب و خواص برگ درخت سیب:

برگ درخت سیب دارای ماده ای به نام (ایزوفلوریدزین) می باشد، این ماده اثر تب بر، ضدرماتیسم، ضد التهاب کلیه و مثانه دارد. این قبیل بیماران ممکن است ۱۲۰ گرم برگ درخت سیب را در مقدار یک لیتر آب دم کرده یا جوشانده بتدریج در خلال ۲۴ ساعت با کمی شکر شیرین نموده میل نمایند. این ترکیب از نظر خواص مشابه جوشانده پوست خشک سیب است.

ترکیب و خواص پوست درخت سیب:

پس از قطع شاخه های درخت، پوست را از شاخه ها جدا نموده در سایه خشک نموده اثر درمانی دارد. پوست شاخه های سیب دارای ماده ای به نام (فلورید زین) میباشد.

این ماده بر اثر هیدرولیز تولید گلوکز و فلورتین می کند و فلورتین اثر تب بر دارد. علاوه بر این پوست درخت سیب دارای اثر مقوی و قابض و مدر میباشد. لذا دمکرده یا جوشانده ۱۲۰ گرم پوست درخت سیب برای رفع اسهال مفید بوده مقدار دفع ادرار را می افزاید و بدن را تقویت می کند.

مربای سیب برای ضعف دل و دماغ و برانگیختن شهوت نافع و رفع غم والم سوداوی نیز مفید است.

دستور ساختن مربای گل سیب:

اول باید گل سرخ را گل قند بسازید، بعد شیره گل قند را بگیرید و با نصف وزن پره گل قند گل درخت سیب را مخلوط کنید، می شود مربای گل درخت سیب…

مصرف سیب

مصرف سیب

مقدار خوراک آن از شربتش ۷ مثقال است و بهتر آن است که محررالمزاجها ترش و شیرین آن را میل کنند و سرد مزاجها شیرین گس آن را بخورند. اگر ثقلی در خود احساس کردند آب بالای آن بخورند و غذای ترش صرف نکنند، آب سیب برای تفریح قلب و تقویت معده و کبد و دفع وسواس و سموم بدن مخصوصاً سم عقرب و مرض وبا بسیار موثر است. البته برای مرض وبا باید سیب کال (نارس) باشد و مسکن حرارت است، در معجونها آب شیرین سیب رسیده مفرح و مقوی فعل آنها است.

خواص سیب از نظر پروفسور لهامو و دکتر لئونس کارلیه: سیب یکی از بهترین میوههای طبی است که هم عضلات و هم اعصاب را غذا می دهد، سیب سرخ شیرین تر و نسبت به سیبهای دیگر امتیاز و خواص بیشتری دارد.

سیب، دهان را ضدعفونی میکند، اسید اوریک و دیگر سموم را که جمع شده اند، حل کرده غده های بزاق دهان و ترشحات عصیر معدی را تقویت میکند. به همین جهت است برای اشخاصی که در یکجا نشسته اند و حرکت نمی کنند بسیار مفید است.

سیب سرشار از ویتامینهای (آ) و (ب) و (ث)، مواد چربی، تانن، اسید مالیک و سلولز میباشد. سیب دارای آهن، کلسیم، آهک فسفر، منزیوم، بوتاسیم، سدیم و سیلیس میباشد. مصرف سیب را برای اشخاصی که مبتلا به درد مفاصل، رماتیسم مزمن، نقرس، تب خال، چاقی، امراض ریوی و کبدی شده اند، تجویز میکنند، زیرا مصرف سیب در این گونه عوارض و بیماریها اعمال اعضاء بدن را مرتب کرده عمل کبد را در باراتیفوئید، اسهال خونی و اسهال سادهٔ اطفال تحریک و تقویت می نماید.

سیب، سنگ کلیه و مثانه را حل میکند. هر کس صبح ناشتا یک سیب بخورد، بهترین داروی تصفیه خون را مصرف کرده است. (دکتر گلیورد هاوزر) غذاشناس نامی جهان در کتابهای خود از سیب درختی توصیف زیادی کرده و سرگذشت (دکتر بیر شربنر) سوئیسی را برای مثال ذکر کرده است. دکتر بیر شربنز طبیب جوانی بود که تازه از رشتهٔ پزشکی فارغ التحصیل گردیده مبتلا به یرقان شده، و در بستر بیماری افتاده بود، هر غذایی را پیش او می بردند و یا تجویز میکردند میل نداشت و لب به آن غذا نمیزد. تا این که روزی زن جوانش بر بالینش نشسته، سیب قرمز تازه ای را قاچ کرده، در دهانش گذاشت. دکتر بیر شربنز قاج سیب را با میل و اشتها خورد و زنش چون این موضوع را دید، تشویق شده، سیب دیگر قاج کرده، در دهانش گذاشت تا این که غذای چند روز دکتر بیر شربنز منحصر به سیب شد و پس از چند هفته بکلی از بستر بیماری برخاست و شفا یافت، و معتقد شد که در سیب، مواد و خواصی وجود دارد که برای معالجه امراض مفید است. روی همین فکر کلینیک مشهور خود را باز کرد و بیماران زیادی را با رژیم غذایی سبزی و میوه معالجه نمود، امروز هم کلنیک او در زوریخ شهرت جهانی خود را حفظ کرده، و بیماران زیادی را پذیرفته، پس از چندی به کمک رژیم غذایی آنها را سالم و تندرست به خانه هایشان میفرستد.

برای تهیه ژلهٔ سیب این طور عمل کنید:

سیبهای سرخ و شیرین را که طعم و آب آن بیشتر است انتخاب کنید و آنها را مساوی از قسمت طول به چهار قطعه ببرید و پوست نکنید، زیرا پوست آن به ژله ای که درست می کنید رنگ قشنگی میبخشد. این سیب را در آب بیزید، ولی مقدار آبی را که در این مورد مصرف می کنید برای هر بیست عدد سیب یک لیموی بزرگ تازه را آب بگیرید و آب آن را به سیبها اضافه کنید. هنگام جوشیدن اگر لازم شد کمی آب به آن اضافه کنید تا از آبی که هنگام جوشیدن بخار می شود کم نیاید. وقتی سیبها پخته شدند و علامت پختن آنها این است که در زیر فشار انگشاتل می شوند آنها را در صافی بیندازید و بدون این که آنها را فشار دهید، بگذارید آهسته آهسته آب آن گرفته شود، و آبی که جمع می شود وزن کنید و معادل سه چهارم وزن آن شکر به آن اضافه کنید و بیست دقیقه دیگر آن را بجوشانید، سپس آن را در ظرف کرده، برای مصرف نگهداری کنید. (اگر هواگر باشد در یخچال بگذارید) از خود سیب هم آنچه مانده می توان مربا درست کرد و در این مورد باید آب نصف لیموی بزرگ تازه را در آغاز به آن اضافه کرد و هنگام برداشتن یک مغز گردو هم در آن انداخت.

برای معالجه تورم ریه ها و روده ها و دردهایی که منشاء آن رماتیسم است

باید جوشانده سیب شیرین بیان را مصرف کرد. برای تهیه این جوشانده باید دو یا سه سیب را چهار قطعه بکنید و با پوست یک ربع ساعت در یک لیتر آب جوشانده کمی هم شیرین بیان به آن اضافه کنید. «در اینجا کسی که مبتلا به فشار خون باشد نباید از شیرین بیان استفاده کند»

برای معالجه دردهای قولنج کلیه:

باید هر روز به مقدار زیادی جوشانده سیب را که به شرح زیر تهیه می کنید مصرف نمایید. یک سیب را با پوست آن چهار قسمت بکنید و نیم لیتر آب داغ روی آن بریزید و دو ساعت بگذارید دم بکشد، سپس آن را شیرین کرده، مصرف نمایید.

پوست سیب را خشک کرده، به صورت گرد در بیاورید. مصرف گرد پوست سیب به مقدار یک قاشق سوپخوری در یک فنجان ادرارآور و ضد اوره می باشد، در موقع گریبپ فقط سیب خام بخورید، دو یا سه روز رژیم سیب بگیرید و در این مدت غذای دیگر نخورید. می توانید چای کم رنگ میل کنید.

برای بچه های مبتلا به اسهال باید هر روز در هر ساعت یک قاشق سوپخوری سیب خام رسیده و رنده شده را به آنها داد. همین که بحران اسهال بر طرف گردید تا مدتی به آنها نباید شیرگاو و نه شیر غلیظ داد بلکه فقط باید به آنها بویون سبزیها را داد و بعد هم وقتی میخواهید دوباره به آنها شیرگاو بدهید شیر را به سرعت بجوش بیاورید و از روی آتش بردارید، زیرا جوشیدن طولانی شیر روی آتش این عیب را دارد که املاح معدنی مخصوصاً کلسیم و ویتامین (ت) آن که برای بدن فوق العاده لازم است از بین میرود.

داروی اعصاب و خواب آور:

چون سیب دارای فسفر می باشد، سلسله اعصاب را تقویت می کند و کار فکری را تحریک نموده، شخص را مستعد خوابیدن میسازد.

بسیاری از روستاییان فرانسه که سنشان زیاد می شود و در اثر کثرت سن دچار کم خوابی میشوند، اگر قبل از خواب سیب نخورند خوابشان نمیبرد. به همین جهت روی تجربه بهترین و موثرترین داروی خواب اور را سیب درختی تازه و رسیده میدانند.

کسانی که نفس بدبویی دارند و خود و اطرافیانشان از این موضوع در زحمت میباشند، باید یک ربع ساعت جعفری بجوند و بعد تفاله های آن را از دهان بیرون بیندازند و یک سیب درختی را در دهان خوب بجوند و بخورند.

گاهی بعضی از اشخاص از ثقیل بودن سیب شکایت دارند. مسلم است وقتی سیب خوب دردهان جویده نشود، هضم آن مشکل میشود. به همین جهت وقتی سیب را میخورید باید در دهان خود خوب آن را بجوید و به شکل خمیر نرمی در آورید و سپس آن را فرو دهید.

بچه کوچک و خردسال و یا اشخاصی که دندان ندارند باید سیب رنده شده بخورند. باید از پوست کندن سیب خودداری کرد، زیرا پوست سیب بیش از خود سیب دارای ویتامین و مواد غذایی است و این مواد غذایی به هضم سیب کمک بزرگی میکند. چون سیب دارای مقدار زیادی سیلیس میباشد، اگر آن را خرد کنند و با انواع مرباهای دیگر مخلوط سازند، خیلی مفید و سودمند خواهد گردید.

مصرف سیب

مصرف سیب

تھیه پماد از سیب:

پیرزنهای فرانسه سیب را با پیه خوک ویاروغن مایع نباتی مخلوط کرده پماد درست میکنند.

اگر یک سیب را در هاون انداخته، بکوبید و آن را در شیره خودش بپزید مرهمی به وجود خواهد آمد که زخمهای خیلی شدید و سخت را معالجه و درمان خواهد نمود. آب سیب را اگر به مقدار مساوی با روغن زیتون مخلوط کنند، دارای همان خواص برای معالجه انواع زخمها میباشد.

سیب را اگر رنده کنند و از آن ضمادی تهیه نمایند، این ضماد را اگر روی چشم که ضربتی به آن وارد شده بگذارند، فوراً درد ضربات را آرام می نماید. برای انواع درد چشم باید یک سیب قرمز شیرین را پوست بکنید و داخل آن را در بیاورید و با آب بپزید و آن را به شکل ضماد روی چشم بگذارید. اگر کمی شیرزن را به این ضماد اضافه کنید، اثر و خاصیت آن کامل خواهد شد.

برای کاهش درد گوش، شب موقعی که میخوابید سیبی را که در کوره یا در زیر خاکستر داغ پخته شده به گوش خود بمالید و بخوابید فورأ درد آن ساکت می شود.

برای معالجه بیماری خارش و کچلی:

سیبی را به دو قسمت بکنید و هسته و پلیشه آن را درآورید در وسط آن که گود شده کمی گل گوگرد بگذارید. بعد این قسمت سیب را روی هم بگذارید و با نخی محکم ببندید و سپس آن را در کوره قرار دهید تا بپزد. وقتی خوب پخته شد آن را له کنید و به شکل فرنی در آورید و به قسمتهای بدن مریض بمالید.

دمکرده شکوفه درخت سیب:

به مقدار سی گرم در یک لیتر آب، انواع سرفه را آرام می کند و در این مورد شکوفه تازه یا خشک سیب یکسان است و هر دو را میتوان استعمال کرد.

اگر می خواهید سیب را بخوبی پوست بکنید، بدون این که چیزی از گوشت آن روی پوست بماند یک دقیقه آن را در آب جوش بیندازید و در آورید، در این وقت پوست سیب به خوبی کنده می شود و هنگامی که می خواهید از سیب مربا درست کنید، باید به این وسیله براحتی سیب را پوست کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *