#


مردانه‌ترين سرطان: سرطان بیضه/ تشخیص و معالجه

سرطان بیضه
5 آگوست 2017 بدون نظر 1199 بازدید

مردانه‌ترين سرطان: سرطان بیضه/ تشخیص و معالجه

سرطان بیضه/ تشخیص و معالجه

اگرچه سرطان بيضه مختص آقايان است ،اما خانم ها نیز بايد در باره آن اطلاع داشته باشند زیرا امکان دارد شوهر يا فرزند آنها در خطر ابتلا به این سرطان باشند.

سرطان بيضه در مردان سنين ۲۵ تا ۳۴ ساله شايع‌ترين سرطان از نوع خود است.

يكي از بيماري‌هايي كه در همه حال، حتي شنيدن نام آن هم ناخوشایند است، سرطان است. انواع  مختلف سرطان‌ها را داريم كه از سر تا پاي هر كسي می تواند به آن مبتلا شود. هر كدام در سن خاصي شايع‌تر هستند و روش های تشخيص و درمان خاص خود را دارند. اما در كل تشخيص زود هنگام همه آنها مي‌تواند بيماري و روند درمان را به طور خیلی بالا تحت تاثير قرار دهد. در اين مطلب تلاش می کنیم تا حدي با سرطان بيضه، روش های تشخيص، نشانه ها و درمان آن آشنا شويم.

سرطان بيضه چيست؟

همچون تمام سرطان‌ها، در این قسمت هم رشد مصنوعی سلول‌هاي بيضه را داريم كه باعث ايجاد وخامت در بيضه مي‌شود. تومورهاي بيضه تقریبا شایع نیست و تنها ۱ تا۲درصد تومورهاي بدخيم مردان را شکل مي‌دهند. با اينكه اين تومورها زیاد شایع نیستند، ولي به دلیل گیر انداختن مردان جوان اهميت دارند. به‌ طوري‌ كه تومور بيضه در مردان در سنين ۲۵ تا ۳۴ سالگي، شايع‌ترين تومور است. سرطان بيضه در قسمت راست كمي شايع‌تر از سمت چپ است و در‌۱‌‌تا۲درصد موارد دوطرفه است.‌

عوامل خطر

دلایل تومورهاي بيضه دقيقا مشخص نيست اما هم عوامل مادرزادي و هم عوامل طبیعی در شکل گیری آن موثر هستند. از جمله با اهمیت ترین آنها عوامل تاثیر گذار، كريپتوركيدسيم است كه به معني عدم پایین آمدن بيضه به محل طبيعي خود در كيسه اسكروتوم (يا كيسه بيضه) است. در حالت طبيعي بيضه‌ها در دوره جنيني در درون شكم بوجود می آیند و سپس راه خود را به سمت كيسه بيضه طي كرده و داخل آن قرار مي‌گيرند، به طور‌ي‌ كه زمانی نوزاد متولد می شود، بيضه‌ها در زمان معاينه بايد داخل كيسه بيضه باشند.

اهميت اين موضوع به این علت است كه درجه حرارت اسكروتوم يا كيسه بيضه حدود ۱ درجه سانتي‌گراد سردتر از درجه حرارت بدن است و سلول‌هاي حساس اسپرم‌ ساز را در دماي خنك‌ تر نگه مي‌دارد. اگر بيضه‌ها داخل شكم باشند، به دلیل دماي بالاتر، سلول‌هاي اسپرم‌ساز از میان رفته و علاوه بر ناباروري مي‌توانند باعث ايجاد تغيير در سلول‌ها و سرطان شوند! به همين دلیل براي مواجهه با خطرات بدخيمي، اگر بيضه‌ها تا سن ۱ سالگي به درون كيسه بيضه نزول نکنند، بايد اين كار با عمل جراحي انجام شود.

عوامل ديگري همچون نژاد هم در مبتلا شدن به اين بيماري اثر گذار است و مردان سفيدپوست در برابر مردان سياه‌پوست در معرض خطر ببیشتری هستند. اشخاصی كه پدر يا برادر آنها به اين بيماري ابتلا یافته اند و مشاغلی دارند كه در مواجهه با برخي مواد شيميايي هستند، افرادي كه در معادن مشغول به کارند و آتش‌نشان‌ها بايد بيشتر مراقبت کنند، زیرااين عوامل شانس مبتلا شدن به سرطان بيضه را افزایش می دهند.

نشانه های ابتلا به سرطان

در ابتداي بيماري كه هنوز سرطان محدود به بيضه است و به اصطلاح متاستاز نداده (يعني به ساير نقاط بدن گسترش نيافته)، اغلب بزرگي بيضه‌ها، وجود توده‌ در بيضه و يا درد بيضه از علايم بيماري هستند ولي با پيشرفت بيماري و با توجه به محل متاستاز، ممكن است علايمي مثل كمردرد، درد زير شكم، درد بيضه‌ها و احساس ناراحتي در آنها و ورم پاها ايجاد شود.

بیشتر مردان خودشان با لمس توده و يا ساير نشانه های ذکر شده، ازابتلا به سرطان بيضه آگاه مي‌شوند. براي تشخيص زود هنگام اين بيماري تمام آقایان بايد پس از سن بلوغ در ماه يك‌‌ بار بيضه‌هاي خود را توسط پزشک معالج چک کنند و بهتر است كه اين امر بعد از يك حمام آب گرم انجام شود زیرا در اين هنگام به دلیل اثر گرما، پوست اسكروتوم يا كيسه بيضه نرم‌ تر است و معاينه دبا سنجش بیشتری انجام خواهد شد.

در زمان چک آپ بايد از هر دو دست كمك گرفته شود تا هر گونه تورم، توده و يا حتي تغيير درشكل يا اندازه بيضه‌ها تشخیص داده شود. با وجود هر يك از موارد ذکر شده، بايد خیلی زود به دکترمراجعه كرد. براي تاييد مشخص شدن پزشك از آزمايشات و روش‌هاي زیادی همچون اندازه‌گيري تومور ماركرها (موادي كه با وجود سرطان در خون يافت مي‌شوند و يا مقدار آنها افزایش می یابد) و يا انجام سونوگرافي از كيسه بيضه مي‌تواند یاری بگیرد.

آیا درمان‌ می شود يا غير قابل علاج است؟

اگر سرطان بيضه سریع مشخص شود، در حدود ۹۵درصد ‌مبتلايان، تقريبا به طور كامل معالجه مي‌ شود. البته در صورتي‌ كه اين سرطان تشخيص داده نشود و زمان می برد، خیلی سریع رشد كرده و به گره‌هاي لنفاوي داخل شكم و بعد از آن به ساير گره‌هاي لنفاوي گسترش پيدا مي‌كند. بيشتر مردان به كمك عمل جراحي و خارج ساختن بيضه، راديوتراپي يا پرتودرماني و در صورت لزوم شيمي درماني و يا تركيب دو درمان از سه درمان فوق، درمان مي‌شوند. در بيشتر موارد قدم اول برداشتن با جراحي است. بعد از آن بر اساس نوع تومور و درجه پيشرفت آن ممكن است علاوه بر جراحي از شيمي درماني براي از بين بردن متاستازهاي غيرقابل كشف استفاده شود.

پس به طور كلي براي اينكه سرطان بيضه قابل درمان باشد، بايد در مراحل اوليه تشخيص داده شود و براي اين تشخيص سريع بايد به نكات زير دقت كرد.

– تمامي نوزادان پسر حتما از لحاظ وجود بيضه داخل كيسه بيضه معاينه شوند و در صورت عدم وجود بيضه، به خاطر بالا بودن خطر سرطان، پي‌گيري دقيق جهت آنها انجام شود.‌

افرادي كه در خانواده‌شان فرد مبتلا وجود دارد،‌ بيشتر مراقب باشند.

و در نهايت همه مردان معاينه ماهيانه بيضه را براي خودشان انجام دهند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *