#


سرطان آلت تناسلی مردان/ علائم و درمان آن

سرطان آلت تناسلی
12 آگوست 2017 بدون نظر 2293 بازدید

سرطان آلت تناسلی مردان/ علائم و درمان آن

سرطان آلت تناسلی مردان/ علائم و درمان آن

در بریتانیا همه ساله حدود ۵۰۰ مرد مبتلا به سرطان آلت تناسلی مردانه می شوند. بیشتر آنها منجر به مرگ نمی شود، بخصوص اگر تشخیص سرطان و درمان آن سریع انجام شود. سرطان آلت تناسلی در موارد زیادی در مردان مسنی (به ویژه مردان بالای ۶۰ سال) که بهداشت آلت تناسلی خود را در جریان زندگی مراعت نکرده اند بوجود می آید.

در واقع این افراد معمولا مردانی هستند که ختنه نکرده اند و به طور مکرر زیر پوست ختنه گاه خود را نظافت نکرده اند. باید ذکر کرد که سرطان آلت تناسلی مردانه در مردانی که ختنه شده اند خیلی کم دیده می شود.

دلایل بروز سرطان آلت تناسلی در مردان

باید در نظر گرفت که سرطان آلت تناسلی مردانه به  دلیل ملتهب شدن در زمان زیاد در سطح آلت تناسلی (به ویژه در زیر پوست ختنه گاه) ایجتد می شود. سرطان آلت تناسلی از راه رابطه جنسی انتقال نمی یابد. البته دانشمندان اعتقاد دارند که بیش از نیمی از موارد ابتلا به این سرطان به ویروس پاپیلومای انسانی ارتباط دارد که این ویروس ازراه رابطه جنسی می تواند انتقال یابد.

استعمال دخانیات همچنین یکی از عوامل خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی مردانه می باشد. معمولا این قضیه به اثر منفی مصرف سیگار  بر روی سیستم ایمنی بدن مرتبط می شود.

دانشمندان دانمارکی در طی تحقیقات خود به این جمع بندی رسیدند که سرطان آلت تناسلی در اشخاصی که از کاندوم استفاده می کنند کمتر مرسوم است.

علائم سرطان آلت تناسلی در مردان عبارتند از :

– عوض شدن رنگ پوست آلت تناسلی

– بوجود آمدن یک توده زیر پوست ختنه گاه و یا بر روی سر آلت تناسلی

– ایجاد زخم و یا زگیل زیر پوست ختنه گاه و یا بر روی سر آلت تناسلی

– خونریزی و یا ترشحات بد بو از آلت تناسلی

اگر شما با هر گونه ضایعات و یا اختلال غیر طبیعی در آلت تناسلی خود مواجه شدید حتما به پزشک رجوع کنید. البته در واقع بیشتر لکه ها، توده ها و برجستگی های آلت تناسلی مردان یا بدون آسیب هستند و یا به دلیل عفونتی که از یک بیماری مقاربتی به وجود آمده اند ناشی می شود. اگر پزشکتان کمترین شکی در رابطه با سرطان آلت تناسلی داشته باشد، حتما شما را به یک متخصص اورولوژیست و یا انکولوژیست خواهند فرستاد.

چگونه سرطان آلت تناسلی مردان تشخیص داده می شود؟

به احتمال قوی پزشک متخصص، از آلت تناسلی شما نمونه برداری می کند (یک تکه کوچک از بافت را کشت خواهد کرد) و برای آزمایشات بیشتر به آزمایشگاه خواهد فرستاد. این کار به تشخیص سرطانی یا غیر سرطانی بودن بیماری کمک می کند. البته امکان دارد پزشک برای شما پیشنهادهای دیگری مانند نمونه برداری از غدد کشاله ران، سنوگرافی و یا CT scan از بخش پایین تنه را توصیه کند.

به چه صورت سرطان آلت تناسلی درمان می شود؟

اگر مبتلا شدن شما به سرطان آلت تناسلی مورد تایید قرار گیرد، امکان دارد روش های درمانی زیر بر روی شما انجام شود:

– عمل جراحی برای از میان بردن ضایعات. اگر بخواهیم صریح باشیم، باید ذکر کنیم که در واقع در این عمل جراحی قسمتی از آلت تناسلی (و در برخی موارد کل آلت تناسلی) در طول یک عمل جراحی بریده می شود.

– پرتو درمانی (کمتر مرسوم است)

– شیمی درمانی (گاها)

بعد از مشخص شدن سرطان آلت تناسلی، تا وقتی که پزشک به شما نگفته است نباید رابطه جنسی داشته باشید. اگر در طول فرایند درمان قسمتی از آلت تناسلی شما بریده شده باشد، امکان دارد رابطه جنسی برای شما کمی سخت شود.

معمولا در این حالت برای ادرار کردن با سختی روبرو نخواهید شد. البته درمان های جراحی جدیدی موجود است که با استفاده از بافت های کشت شده از دیگر بخش های بدن تا حد خیلی زیادی می توان آلت تناسلی مردانه را دوباره ساخت.

حتما در مورد حسی که دارید با شریک جنسی خود حرف بزنید.

اگر شما برای این مسئله احساس افسردگی و یا نگرانی می کنید و حس می کنید این مسئله بر زندگی شما اثر منفی گذاشته است بهتر است بعلاوه بر پزشکتان به یک مشاور و یا روانشناس رجوع کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *