#


زونا (آبله مرغان بزرگسلان)؛ نکته هایی برای مقابله با درد

زونا
16 نوامبر 2017 بدون نظر 1539 بازدید

زونا (آبله مرغان بزرگسلان)؛ نکته هایی برای مقابله با درد

زونا (آبله مرغان بزرگسلان)؛ نکته هایی برای مقابله با درد

درد تیز و سوزنده ای شما را آزار می دهد. تاول های قرمز چند روز بعد در محل درد ایجاد می شود. هنگامی که تاول ها برجسته و سپس کدر می شوند ، شما متوجه می شوید این ضایعات، کهیرهای معمولی نیستند .

شما مبتلا به زونا شده اید، یک عفونت ویروسی عصبی ؛ البته تقصیر همان آبله مرغانی است که در کودکی به آن مبتلا شده اید. ویروس واریسلازوستر (VZ) همان ویروسی است که قبلاً در کودکی شما را مبتلا کرده است و در واقع هرگز سیستم بدن شما را ترک نمی کند. تا به حال، سیستم ایمنی بدن تان ویروس (VZ) را کاملا غیرفعال کرده بود و حتی در حال حاضر هم از وارد شدن آسیب زیاد توسط این ویروس به دیگر سیستم ها جلوگیری می کند؛ ولی وقتی شما درد دارید، احساس راحتی چندانی نخواهید داشت . بسته به شدت بیماری ، درد تان حتی بعد از التیام تاول ها، ادامه خواهد داشت . ویروس VZ جزء دسته هرپس های معروف می باشد.

زونا

زونا

در ذیل توصیه متخصساسان ما در مراحل اولیه بیماری آورده شده است:

از داروهای ضد درد استفاده کنید.

شما می توانید از مسکن های مختلف استفاده کنید.

خود را تقویت کنید.

با مصرف ویتامین C و B کمپلکس ، هم سیستم ایمنی و هم سیستم عصبی تقویت می شود. بیماران زونایی میتوانند روزانه ۲۰۰ میلی گرم ویتامین C را ۵ بار در روز بخورند تا قدرت سیستم ایمنی شان بالا برود و از مکمل ویتامین B کمپلکس هم برای کمک به دوباره سازی اعصاب استفاده کنند ( البته با نظارت پزشک ) دکتر مک کوناهی توصیه می کند که بیماران زونایی قرص مولتی ویتامین حاوی روی را نیز مصرف کنند.

لیزین را امتحان کنید.

برخی مطالعات نشان میدهد که اسیدآمینهٔ لیزین می تواند از گسترش ویروس هرپس زوستر جلوگیری کند. البته در همهٔ مطالعات چنین نتیجه ای به دست نیامده است.

دکتر کنون باب «مدیر گروه کنترل درد در لس آنجلس » میگوید: خوردن مکمل لیزین در مراحل اولیه زونا ممکن است باعث کمک به بهبودی سریع تر شود.

تاولهای زونایی

وقتی که تاول ها ظاهر شد، شما برای تسکین آنها میتوانید، کارهای زیر را انجام دهید:

اقدام خاصی انجام ندهید.

به تاول ها دست نزنید مگر اینکه کهیرها واقعاً بد حالت باشند؛ شما با کاربرد بیش از حد پمادها و کرم ها پوست تان را حساس و روند بهبودی را کند خواهید کرد.

مرهم کالامین بسازید.

این نسخه تجویز جیمز نوردلاند «استاد و رئیس بخش پوست دانشگاه سینسیناتی» می باشد. ساخت این مرهم سخت است ولی شما میتوانید از داروخانه محل خود بخواهید که برای تان درست کند.

لوسیون کالامین را به ایزوپروپیل الکل ۲۰٪ و فنل و منتول ۱٪ اضافه کنید. هرچند بار که میخواهید در طول روز از این مرهم استفاده کنید تا تاول ها خشک شود و دلمه ببندد. در این وضعیت، دیگر از آن استفاده نکنید.

خمیر کلروفورم و آسپیرین را امتحان کنید.

دو قرص آسپیرین را به صورت پودر در آورید و دو قاشق چایخوری کلروفورم به آن اضافه و مخلوط کنید. خمیر را روی منطقهٔ درگیر با گلولهٔ پنبه ای تمیز بمالید؛ چندین بار در روز می توانید از آن استفاده کنید. به علت امکان واکنش هر چند دور از انتظار بدن به آسپیرین، افرادی که به این ماده حساسیت دارند نباید از این روش درمانی استفاده کنند.

زونا

این خمیر چگونه اثر میکند؟

گفته میشود کلروفرم، باقی مانده های صابون چربی و سلولهای مرده پوست را حل و محیط را فراهم می کند؛ تا آسپیرین به چین های پوست نفوذ و انتهای اعصاب درگیر را حساسیت زدایی کند، در عرض ۵ دقیقه احساس بهتری خواهید داشت. تسکین درد می تواند ساعتها و اغلب روزها ادامه داشته باشد.

از پوشش مرطوب برای ضایعات شدید استفاده کنید.

یک دستمال یا حوله بگیرید. آن را در آب سرد غوطه ور کنید و سپس آبش را بکشید و روی ناحیهٔ مبتلا قرار دهید. هر چقدر سردتر باشد، احساس شما بهتر است.

شعله های آتش را با باد شعله ورتر نکنید.

از انجام هر کاری که تاولهای پوستی را گرم تر می کند اجتناب کنید. گرما فقط باعث له شدگی پوست می شود.

داخل حمام آردی شوید.

اگر زونای شما روی پیشانی هست نکته بعدی را بخوانید. اما اگر زونا پایین تر از گردن است، این روش کمک کننده است. فقط به آب حمام یک دست پر از آرد ذرت یا بلغور جوی دو سر اضافه کنید و به داخل آب بروید ، اما مراقب باشید که سر نخورید و به ته وان نروید .

مردم این روش را مؤثر میدانند ولی تسکین حاصله دوام زیادی ندارد. اغلب به بیماران توصیه میشود که ۲۰ دقیقه قبل از رفتن به رختخواب ، از این روش استفاده کنند و برای دردشان قرص بخورند .

عفونت را با پراکسایدهیدروژن ( آب اکسیژنه) از بین ببرید.

اگر تاولها عفونی شدند، از پراکساید هیدروژن استفاده کنید. نیاز نیست که آن را رقیق کنید و میتوانید مستقیماً از داخل بطری استفاده کنید. از کرم های آنتیبیوتیک استفاده کنید.

اما مراقب باشید چه نوعی را انتخاب می کنید. نئومایسین و نئوسپورین برای پوست های حساس مناسبند و پولی سپرین و اریترومایسین در حالات دیگر انتخاب بهتر می باشند.

مراقبتهای پس از از بین رفتن تاولها

ممکن است حتی پس از ناپدید شدن تاول ها احساس درد داشته باشید . در این صورت نکات زیر را انجام دهید:

یخ درمانی کنید.

اگر بعد از التیام تاول ها هنوز درد داشتید، چند تکه یخ را در داخل کیسه پلاستیکی بگذارید و با فشار روی پوست بمالید. کاری که شما انجام می دهید گمراه کردن اعصاب است؛ این روش به نظر مؤثر می آید.

نگاه موشکافانه داشته باشید.

گاهی وقت ها در بعضی از بیماران زونایی که دردشان طولانی شده است عوامل عاطفی و احساسی زمینهای تداخل دارد؛ آیا درد شما را از توجه به مسائل دیگر باز داشته است؟ و یا درد باعث شده که به خود توجه بیشتری کنید؟ این موردی است که باید به آن توجه بشود. در این مورد با پزشک خود بحث کنید.

زونا

زونا

از آسیب برگشت ناپذیر عصبی جلوگیری کنید.

اگر درد زونا بیشتر از حد تحمل است ، به پزشک مراجعه کنید؛ اگر به بیماری خود توجه نکنید ممکن است دچار آسیب غیر قابل برگشت اعصاب شوید و مجبور شوید سال ها درد را تحمل کنید .

به یاد داشته باشید که زونا یک بیماری پوستی نیست بلکه یک عفونت ویروس عصبی میباشد. پزشکان معمولاً مراحل اوليه زونا را با آسيکلووير و استروئیدها درمان می کنند . آسیکلوویر تکثیر ویروس وارسیلازوستر را کند می کند و دوره عفونت را کاهش می دهد. به نظر می رسد نمی توان جلوی درد را گرفت . بعضی از پزشکان معتقدند که داروهای استروئیدی نظیر پردنیزولون می توانند از درد جلوگیری کنند و بعضی ها نیز چنین عقیده ای ندارند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *