#


در بیمارانی که هزیان گویی پس از جراحی داشته اند خطر زوال عقل بیشتر است

زوال عقل
29 جولای 2017 بدون نظر 2249 بازدید

در بیمارانی که هزیان گویی پس از جراحی داشته اند خطر زوال عقل بیشتر است

افزایش خطر ابتلا به زوال عقل در بیمارانی که دچار سردرگمی حاد (دلیریم) پس از جراحی هستند

دلیریم در بیماران مسن سالخورده رایج است، که در حدود ۱۴ تا ۵۶ درصد از بیماران را تحت تاثیر قرار می دهد. این اغلب به عنوان یک تغییر ناگهانی در رفتار ظاهر می شود، در حالی که بیماران دچار سردرگمی حاد، بی توجهی، تفکر ناسالم و نوسانات وضعیت ذهنی می شوند.

اختلال شناختی یا ضعف قبلی در بیماران تحت عمل جراحی به طور گسترده ای به عنوان عوامل خطر برای بدخیمی پس از عمل تشخیص داده می شود و احتمال و شدت آن افزایش می یابد.

آیا دلیریم را میتوان پیشبینی کرد؟

با این حال، کمی تحقیق قبلی در مورد اینکه آیا دلیریم خود را قبل از وقوع نشان میدهد یا حتی باعث کاهش زوال عقل در افراد مبتلا به زوال عقل می شود انجام شد که نشان دهنده علائم قبلی نارسایی شناختی نیست.

دلیریم خطر را  سه برابر می کند

تحقیقات منتشر شده اخیر در مجله بیوتکنولوژی بریتانیا در مورد بیماران بالای ۶۵ سال که قبل از عمل جراحی شناخته شده بودند، تمرکز داشتند. این مطالعه که توسط پروفسور جورج اسپرنگ از کلینیک مایو در مینه سوتا رهبری می شود، کسانی را پیدا می کند که دلیریم بعد از عمل داشته اند و احتمال اینکه بعد از عمل از اختلال شناختی دائمی یا زوال عقل رنج ببرند سه برابر است.

چگونگی رابطه دلیریم و زوال عقل

طی یک دوره ۱۰ ساله، بیماران بالای ۶۵ ساله که در مطالعه کلینیک مایو سالمندان در کانتی اولمستد مینه سوتا که در معرض بیهوشی عمومی قرار داشتند مورد بررسی قرار گرفتند، در تحقیقاتی که شامل بیش از ۲۰۰۰ بیمار بودند. وضعیت شناختی آنها در دوره های ۱۵ ماهه قبل و بعد از جراحی توسط آزمون های عصب روانشناختی و ارزیابی بالینی ارزیابی شد. از ۲۰۱۴ بیمار، ۱۶۶۷ نفر قبل از جراحی شناخته شده بودند. از ۱۱۵۲ بیمار که برای ارزیابی شناختی پیگیری می شوند، ۱۰۹ نفر (۵/۹ درصد) مبتلا به اختلال شناختی خفیف (پیش از زوال عقل) یا زوال عقل بوده اند و کسانی که دلیریم بعد از عمل را تجربه کرده اند، سه برابر بیشتر از احتمال تشخیص دیررس شناختیداشته اند. این تحقیق اولین موردی است که بر ارتباط بین دلیریم و کاهش طولانی مدت شناختی در بیماران با توانایی ذهنی طبیعی قبل از جراحی تمرکز دارد.

دلیریم و خانواده های بیماران

“تحقیقات ما نشان می دهد که دلیریم بعد از جراحی نه تنها برای بیماران و خانواده های آنها ناراحت کننده است، بلکه ممکن است هشداری هم باشد که بیماران بعد از آن دچار زوال عقل می شوند.” اسپرنگ گفت: “ما هنوز نمی دانیم که آیا اقدامات پیشگیرانه برای پیشگیری از دلیریم بعد از عمل کمک به جلوگیری از زوال عقلمی کند یا نه اما از این تحقیق ها دست بر نخواهیم داشت. به همین ترتیب، دهلیوم پس از عمل می تواند صدمه ای ایجاد کند که به طرز شتاب زائی دچار زوال عقل می شود. “

پروفسور هیو همیمینگز، استاد مجله انگلیس، گفت: “این تحقیقات مهم، یک عامل خطر مهم برای پیشگیری از ابتلا به زوال عقل را پس از عمل مشخص می کند و نیاز به تحقیقات بیشتر در پیشگیری، شناسایی و درمان دلیریم پس از عمل وجود دارد.”

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *