#


روش هایی برای درمان اسهال

26 اکتبر 2017 بدون نظر 1603 بازدید

روش هایی برای درمان اسهال

روش هایی برای درمان اسهال

دکتر لین مک فارلند «دانش یار بخش بیوشیمی در دانشگاه واشنگتن » میگوید: اسهال یکی از بهترین راه های دفاعی بدن است . اسهال ، روش بدن برای خارج کردن یک چیز بد و نامطلوب می باشد . این طرز فکر شاید برای شما قابل پذیرش نباشد ولی به ما کمک می کند که بفهمیم چرا امروزه پزشکان توصیه می کنند که این بیماری را متوقف نکنید ، بلکه بگذارید به طور خود به خود دوره ناراحت کننده ولی کوتاه آن بگذرد.

در گذشته وقتی فردی دچار اسهال میشد، پزشکان سریعاً برای او داروی ضد اسهال تجویز می کردند. دیوید لیبرمن « استادیار دانشگاه پزشکی آرگن » میگوید: اگر فردی دچار اسهال حاد شد، من داروهای ضد اسهال را توصیه نمی کنم مگر اینکه او به کنترل آن نیاز فوری داشته باشد، مثلاً هنگامی که شخص بیمار، قرار تجاری مهمی دارد که نمی تواند آن را از دست بدهد. در غیر این صورت، فکر می کنم که اسهال ، مفید خواهد بود و به روند بهبود کمک خواهد کرد. به همین دلیل اغلب نکاتی که در ذیل آورده می شود برای کاهش ناراحتی در دوران اسهال و افزایش روند بهبودی است و نه برای متوقف کردن اسهال.

اسهال

ارتباط اسهال با شیر

دکتر ویلیام چی «استاد دانشگاه روچستر» میگوید: یکی از دلایل عمده ، تحملناپذیری نسبت به لاکتوز ( قند موجود در شیر ) است در حالی که عدهای از متخصصان اعتقاد دارند که تحملناپذیری به لاکتوز اصلی ترین دلیل نمیباشد، بلکه عفونت ویروسی عامل اصلی است . شروع تحمل ناپذیری به لاکتوز میتواند از دوران کودکی باشد و یا به صورت ناگهانی در دوران بزرگسالی شروع شود. شما شیر میخورید و ناگهان نفخ گاز، درد شکم و اسهال همراه آن به وجود میآید.

درمان، اجتناب از مصرف غذاهای حاوی لاکتوز نظیر محصولات شیری به جز ماست و پنیرهای قدیمی و مانده است.

خود را تست کنید.

با توجه به غیر وابسته بودن تحمل ناپذیری به لاکتوز به میزان مصرفی آن ، چگونه : می توان فهمید که فراورده های شیری ، علت اسهال است ؟

دکتر لیبرمن میگوید: من بیمارانم را برای یک یا دو هفته از مصرف فراوردههای : شیری منع می کنم و منتظر نتیجه می شوم . اگر مؤثر بود، کم کم مصرف فراورده های شیری را به رژیم غذایی اضافه می کنم.

با این علم که زمانی خواهد رسید که علایم تحمل ناپذیری در فرد ظاهر می شود؛ بنابراین فرد مصرف شیر را پایین تر از این سطح قرار میدهد تا از اسهال مرتبط با تحمل ناپذیری به لاکتوز جلوگیری کند.

اسهال

دربارهٔ داروهای مصرفی تان فکر کنید.

ممکن است بین اسهال و ترش کردن و سوزش معده که قبلا در شما بوده ارتباطی وجود داشته باشد؛ نه به خاطر ارتباطی که بین روده و معده وجود دارد بلکه به دلیل داروهای ضد اسیدی که برای آرام کردن سوزش معده مصرف میشود.

دکتر هریس کلرفیلد « استاد و مدیر بخش گوارش دانشگاه هاتمن » میگوید : داروهای ضد اسید، شایع ترین علت اسهال مرتبط با دارو درمانی هستند. هیدروکسید منیزیم دقیقاً شبیه | منیزیم شیر عمل می کند و باعث اسهال می شود.

برای اجتناب از ایجاد دوره های اسهالی بعدی ، وی توصیه می کند : از ضد اسیدهایی که فقط حاوی هیدروکسید آلومینیم ( و نه منیزیم ) است استفاده شسود . احتمال ایجاد اسهال در مصرف این داروها کمتر است اما اثر این داروها هم کمتر است. علاوه بر ضد اسیدها، آنتی بیوتیک ها، لاکتولوز و کلشی سین نیز ممکن است باعث اسهال شوند. در صورت مظنون بودن نسبت به هر کدام از این داروها با پزشک خود مشورت کنید.

از مایعات بیشتر استفاده کنید .

آیا درست است که در حالت اسهال ، غذا بخورید ؟ متخصصان ما جواب تان را می دهند: بله، اما با چند احتیاط با مایعات صاف و روشن شروع کنید؛ مایعات صاف یعنی سوپ مرغ و دیگر غذاها و مایعاتی که شما داخل شان را صاف و روشن ببینید. دلیل این کار این است که رودهها در اسهال ، به استراحت نیاز دارند. بنابراین باید با این رژیم ، غذاخوردن را آغاز کنید تا کمکم بیماری تان فروکش کند. بعد از مصرف سوپ آبکی و ژل، کم کم برنج، موز، سیب و ماست را به رژیم تان اضافه کنید.

سطح مایعات را بالا نگه دارید.

نوع غذایی که میخورید چندان مهم نیست. مهمترین نکته این است که مصرف مایعات باید بالا باشد. اگرچه بسیاری از مردم به خوردن مایعات فراوان در طول اسهال فکر نمی کنند، متخصصان ما اعتقاد دارند که مصرف مایعات ، یک نکته حیاتی برای جلوگیری از از دست دادن آب بدن می باشد.

مایعات حاوی نمک و مقادیر کم شکر مفیدند زیرا در جایگزینی قند خون و مواد معدنی از دست رفته در طول اسهال کمک می کنند. یک مایع خوب را می توان با اضافه کردن یک قاشق چای خوری شکر و یک سر انگشت نمک به یک لیتر آب ، تهیه کرد.

از مصرف این غذاها اجتناب کنید .

در بهترین حالت باید از خوردن بعضی از غذاها دوری کرد، چرا که این غذاها حالت انفجاری دارند. این نمونه ها شامل حبوبات ، کاهو و کلم دلمهای میباشند. غذاهای دیگر حاوی کربوهیدرات های غیر قابل جذب می توانند اسهال را تشدید کنند . فهرست کوتاهی از این غذاها شامل نان، خمیر و دیگر محصولات گندم ، سیب ، گلابی ، هلو، آلو خشک ، ذرت، جوی دوسر، سیب زمینی و سبوس به عمل آمده می باشد. از مصرف فراوردههای شیری خودداری کنید ، خواه اینکه فراورده های شیری باعث اسهال شوند یا خیر.

از مایعات گازدار بپرهیزید

دکتر کلرفیلد میگوید: من پیشنهاد می کنم که از مصرف نوشیدنیهای گازدار نیز خودداری کنید. گاز موجود در این مایعات ، حالت انفجاری بیشستری را به وضعیت حساس شما اضافه می کند

خود را از آشپزخانه دور کنید.

هر عضوی از خانواده که اسهال دارد، نباید برای درست کردن غذا به آشپزخانه برود. شستن کامل و صحیح دستهای فرد بیمار از گسترش عفونتهای انگلی جلوگیری می کند. اگر شغل شما برخورد با افراد زیاد و یا پختن غذاهاست ، قانون به شما اجازه می دهد که شغلتان را تا وقتی که علایم فروکش کند، رها کنید.

اگر مجبور شدید، جلوی اسهال را بگیرید.

متخصصان ما اصرار دارند که اسهال باید روند طبیعی خود را طی کند تا بهترین نتیجه به دست آید، اما اگر میخواهید به جایی بروید که باید بر بدن تان کنترل داشته باشید، داروی بهترین دارو برای کم کردن اسهال است .

دکتر کلرفیلد میگوید: بسیار مفید است. این دارو روده ها را سفت می کند و با این کار از حرکات مواد در داخل آن جلوگیری می کند.

به درمانهای غذایی اعتماد نکنید .

چیزهایی نظیر پکتین، قرص های اسیدوفیلوس (اسید دوست)، جو، موز، پنیر سوئیسی و یک تکه نان ، چای و دیگر درمانهای محلی که برای درمان اسهال به کار می روند، باعث انسداد رودهها می شوند و روند بهبودی اسهال را کند می کنند .

اسهال در سالهای بحرانی

اسهال در نوزادان و بچه های کوچک می تواند خطرناک باشد . آب بدن نوزادان به راحتی از دست می رود ، از طرفی هم آنها توانایی بیان کردن صحیح وضعیت خسود را ندارند . برای درمان این افراد مطالب ذیل مفید است.

چه زمانی اسهال نیاز به مراجعه به پزشک دارد؟

اسهال معمولاً طی یک یا دو روز از بین میرود و فقط مقداری ناراحتی ایجاد می کند. نوزادان، بچه های کوچک ، افراد مسن و کسانی که قبلاً دچار بیماری دیگر بوده اند که آنها را دچار دهیدراتاسیون ( از دست دادن آب بدن) کرده است، ممکن است با مشکلات شدیدی رو به رو شوند.

همچنین اگر اسهال بعد از یکی دو روز، بهبود نیابد و یا با تب و دردهای شکمی و کهیر و زردی (نقاط زردرنگ روی پوست و سفیدی چشم ) و یا ضعف شدید همراه باشد، باید به پزشک مراجعه کرد. اگر خون ، چرک و یا بلغم نیز در مدفوع دیده شود باید از پزشک کمک خواست . دکتر هریس کلرفیلد می گوید: بزرگترین خطر اسهال حاد، دهیدراتاسیون ( از دست رفتن آب بدن ) است ، بنابراین اگر شخصی دارای اسهال است و در طول این دوره، هیچ غذا و یا نوشیدنی ای نخورده ، باید برای کمک به اورژانس پزشکی مراجعه کنید.

اسهال

به کودک غذاهای مناسب بدهید.

در واقع عصاره میوه ها و آب ، بهترین مایعات برای یک کودک مبتلا به اسهال نمیباشد بلکه محلول هایی که آب بدن را برمی گردانند ، مفیدترند. خودتان میتوانید این محلول ها را درست کنید ( یک قاشق چایخوری شکر و یک سر انگشت نمک در یک لیتر آب حل کنید). اما ممکن است که اشتباه کنید پس بهتر است که از پودر ORS استفاده کنید.

به غذا دادن ادامه دهید.

نوع تغذیه کودک، بسته به سن او فرق می کند؛ برای کودکان، برنج، سس گوجه و موز برای یکی دو روز توصیه می شود. برای بچه های بزرگ تر نان تست خشک، بیسکویت بدون قند ساده، جوجه بدون پوست و دیگر غذاهای ملایم و بدون ادویه مفید هستند.

چه موقع باید درمان را قطع کرد ؟

مردم، اغلب بزرگ ترین اشتباه را در زمان قطع کردن درمان دارند. ممکن است بچه ها مدتی بعد از بیماری اولیه ، مدفوع شلی داشته باشند . در این صورت حال این کودکان طبیعی است و لازم نیست رژیم محدودکننده ای برای آنها در نظر گرفته شود. رژیم غذایی : را فقط برای چند روز ادامه دهید.

درمان با هویج را امتحان کنید.

بعضی ها، فکر می کنند که هویج، بهترین درمان برای کودک اسهالی است. اگر مایلید : می توانید این غذا را در رژیم بچه قرار دهید. شاید هویج با جایگزین کردن الکترولیت ها و مواد معدنی از دست رفته در طول اسهال ، به درمان کمک کند .

باکتریها را دوباره برگردانید .

بعد از چند روز از اسهال ، مصرف ماست به بازگشت باکتریهای مفید روده کمک می کند.

سفارش مادرتان را به خاطر بسپارید. سوپ مرغ یا گوشت گوسفند برای بچه یک ساله مفید است . برای بعضی از بچه ها، نمک فراوان موجود در این سوپها مفید است زیرا باعث عطش و در نتیجه مصرف آب بیشتر در آنها می شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *