#


روانشناسی بالینی چگونه تعریف می شود؟

روانشناسی
16 می 2017 بدون نظر 1557 بازدید

روانشناسی بالینی چگونه تعریف می شود؟

روانشناسی بالینی چگونه تعریف می شود؟

 

روان شناسی بالینی نقش شش گانه ای دارد که عبارتند از : ارزیابی و تشخیص ، مداخله و درمان ، مشاوره ، آموزش و نظارت بر کار روان درمانگرها ، پژوهش و مدیریت .
در وانشناسی بالینی از طریق مصاحبه که یکی از مهمترین روش های ارزیابی شخصیت افراد است می توان به اطلاعاتی پی برد که از هیچ طریق دیگری نمی توان به آن اطلاعات دست پیدا کرد . هر آن چه که در مصاحبه به دست بیاید زمانی دارای اهمیت می شود که تفسیر شود . اشتباهات قابل ملاحظه ی مصاحبه کننده در تفسیر مصاحبه خود را نشان می دهد .

تمام مواردی همچون رابطه ی عاطفی و فکری مصاحبه کننده با مصاحبه شونده ، نحوه ی ادای مطالب و واکنش های عاطفی و فکری مصاحبه شوند . همه و همه مورد مطالعه قرار می گیریند تا نتیجه به دست آمده رضایت بخش و مطلوب باشد و روانشناس بتواند به روان درمانگر کمک بهتری ارائه بدهد .

روش های برگزاری مصاحبه

روانشناسی

روانشناسی

روش مستقیم

طی این روش روانشناس تمام سوالات خود را از بیش تعیین کرده و هنگام مصاحبه آن ها را می پرسد و به جزئیات رفتاری شخص پی می برد . یک روان شناس با این روش می تواند در مدت زمان محدودی اطلاعات زیادی را گردآوری نماید که البته این روش خطرات زیادی نیز دارد .

به عنوان مثال بیمار ممکن است با خود بیاندیشد که قط باید به پرسش هایی که می شود پاسخ دهد و از قرار دادن اطلاعاتی که از آنها شوالی نشده در اختیار روان شناس امتناع بورزد . مورد دیگر هم اینکه ممکن است بیمار به خاطر پرسش های پی در پی و زیاد حالت تدافی به خود بگیرد و از دادن اطلاعات کافی خود داری کند . وشاید بیمار باخود فکر کند اگر تمام اطلاعات را در اختیار روانشناس قرار دهد ممکن است مورد باز پرسی او قرار بگیرد و یا اینکه او را دیوانه فرض کند .

روش غیر مستقیم

در این روش روانشناس به طور غیر مستقیم سوال هایی از بیمار می کندتا او را به موضوعات مهم و قابل بحث هدایت کند . روان شناس باید طوری رفتار کند که بیمار بفهمد تنها وظیفه ی روان شناس کمک به او است نه چیز دیگری . روان شناس با این روش به بیمار اجازه می دهد که بخش عمده ی مصاحبه را هدایت کرده و خودش بیشتر و با دقت به حرف های بیمار گوش می کند و به این صورت می تواند اطلاعات مهمی را به دست بیاورد و راحت تر بتواند به بیمار کمک کند .

در روان شناسی بالینی داشتن خلاقیت و ابتکار در انتخاب رویکردها و برنامه های درمانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است .
مزایای روان شناسی بالینی

از جمله مزایایی که این رشته دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد که بسیار حائز اهمیت است :
۱- کمک کردن به دیگران برای غلبه بر مشکلاتی که دارند .
۲- نیاز ها و چالش های متفاوتی که هر فرد دارد یک روانشناس بالینی را بر آن می دارد که در پی راه حل های خلاقانه و ابتکار بر آید .
۳- در روان شناس بالینی امکان کار خصوصی وجود ندارد .
روانشناسی بالینی نیز همچون دیگر شغل ها معایب خودش را دارد که عبارتند از:
۱- احتمال فشار کاری زیاد به دلیل طبیعت و ماهیت دشوار درمان
۲- سر و کار داشتن با بیمارانی که از نظر روانی ناپایدار هستند و پر توقع و اهل جر و بحث نیز می باشند .
۳- صرف وقت زیاد برای هر بیماری
روان شناسی بالینی باید بداند با افراد بسیاری رو به رو می شود که باید برای هر کدام از آن ها وقت زیادی را صرف کند تا بتواند به نتیجه ی مطلوبی رسیده و به بیمارش کمک کند .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *