#


راه های پیشگیری و مقابله با ابتلا به بیماری آنفولانزا را بیشتر بشناسید

27 فوریه 2018 بدون نظر 1289 بازدید

راه های پیشگیری و مقابله با ابتلا به بیماری آنفولانزا را بیشتر بشناسید

آشنایی با راه های پیشگیری و مقابله با بیماری آنفولانزا

آیا با روش های پیشگیری از آنفولانزا آشنا هستید؟ یا این که چگونه می توان از بدن در برابر این بیماری مراقبت کرد؟ در این مطلب ما قصد داریم بهترین راه های مقابله با بیماری آنفولانزا و توصیه های مراقبتی در مقابل این بیماری را برای شما بیان کنیم.

تنها چیزی که وقوع آن در فصل زمستان اجتناب ناپذیر است سرماخوردگی می باشد. باید بدانید که برای مقابله با سرماخوردگی و آنفولانزا باید فورا دست به کار شوید به این خاطر که اگر فردی در محل کار شما و یا در محیط خانواده شما به این بیماری مبتلا شده باشد، شما نیز می توانید به آسانی در معرض ابتلا به آن قرار بگیرید.

بر اساس گفته ی یکی از پزشکان متخصص بیماری‌های عفونی در کلینیک مایو، پریتیش تاش، «راهی برای این که بتوان سرماخوردگی و آنفلوآنزا را دور زد وجود ندارد. این دو بیماری که دستگاه تنفسی را هدف می‌گیرند، ویروسی می باشند. اما راه های گوناگونی برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارد.» برای این که بتوانید از ابتلا به این دو بیماری در فصل زمستان در امان بمانید، هیچ احتیاجی  به ماندن در خانه نیست؛ فقط لازم است برنامه پیشگیرانه ما را رعایت کنید. با رعایت این موارد ده ‌گانه می‌توانید از عملکرد بهینه بدن ‌تان مطمئن شده و روزهای کمتری را با عطسه و سرفه سپری کنید.

همچنین مدیر مرکز پیشگیری و کنترل عفونت‌ها در بیمارستان نیویورک یوکو فورویا می گوید: گام نخست در مقابله با بیماری ویروسی آنفولانزا تزریق واکسن می باشد. با تزریق واکسن آنفولانزا می توانید بدن خود را در برابر این بیماری به مدت شش تا هشت ماه محافظت کنید، به همین خاطر بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا مهر ماه است تا از این طریق در فصل زمستان از ابتلا به آنفولانزا در امان بمانید.

گام اول،رعایت بهداشت عمومی

راه هایی که ویروس آنفولانزا از طریق آن ها می توان وارد بدن فرد شود بینی، چشم و دهان است. در اکثر موارد این ویروس از راه دست های کثیف انتقال می یابد، پس بهترین کار این است که پیش از خوردن غذا و یا دست زدن به مواد غذایی دست هایتان را با آب و صابون خوب بشویید. چنانچه در اطراف شما افرادی هستند که بسیار عطسه و سرفه می کنند، بهتر است روزی چند مرتبه دست های خود را با آب بشویید. زمانی که از آب و صابون استفاده می کنید، باید دست هایتان را به خوبی مالش داده تا میکروب  ها به طور کامل از دست های شما خارج شوند. زمان مناسب برای شستن دست ها نیز حدود بیست ثانیه می باشد. همین طور می توانید از ژل های ضد عفونی کننده نیز استفاده کنید.

ضد عفونی کردن اشیا

زمانی که یکی از اطرافیان شما و یا یکی از همکارانتان مریض شده است، بهتر است دستگیره ها، صفحه کلید و گوشی تلفن را با مواد ضد عفونی کننده پاک کنید تا بتوانید میکروب ها را قبل از این که در محیط منتشر شوند از بین ببرید.

نوشیدن مایعات زیاد

برای این که گردش خون در بدن به طور آزادانه صورت گیرد و یا این که گلبول های سفید خون بتوانند به خوبی با هر نوع عفونت مقابله کنند باید بدن به صورت هیدراته بماند. تلاش کنید که به مقدار هشت لیوان آب در طول روز بنوشید. همچنین استفاده از برخی از میوه ها و سبزیجات آب دار از قبیل خیار، هندوانه و نیز گریپ فروت گزینه های مناسبی هستند. بهتر است در فصل های سرد سال که آنفولانزا بیشتر رایج است، مایعات به مقدار زیاد بنوشید تا بدن خود را هیدراته کنید.

خوردن فیبر به مقدار کافی

فصل سرما و شیوع بیماری آنفولانزا زمان مناسبی برای نادیده گرفتن سبزیجات، چربی های سالم و نیز غلات دارای سبوس نمی باشد. استفاده ی کافی از ویتامین ها، مواد آلی و الکترولیت سبب می شود که سیستم ایمنی بدن در مطلوب ترین وضعیت خود باشد. پژوهش ای انجام شده در این زمینه نشان دهنده ی این است که اگر افراد به میزان کافی از ویتامین سی استفاده کنند تا این ویتامین به مقدار کافی در بدن ذخیره شده باشد خطر ابتلا به سرما خوردگی نیز کاهش می یابد. همچنین اگر افراد در مسافت های طولانی بدوند و یا در دامنه های کوهستان به اسکی بروند می توانند از شدت نشانه های احتمالی آنفولانزا بکاهند. مصرف برخی از سبزیجات و میوه ها نظیر طالبی، انبه، آناناس، فلفل سبز و فلفل قرمز، گوجه فرنگی، مرکبات و اسفناج می توانند گزینه های مناسبی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باشند.

از ورزش کردن غافل نشوید

تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته اند نشان می دهند که زمانی که فردی در سطوح گوناگون ورزش می کند سبب می شود که گردش خون در بدنش به بهترین نحو انجام شده و نیز موجب تقویت سیستم بدنی خود خواهد شد. در این شرایط اگر فرد در معرض ویروس و یا هر عفونتی قرار بگیرد، احتمال ابتلا به بیماری در او کمتر خواهد بود. بهتر است در طول روز حدود سی دقیقه از وقت خود را به ورزش کردن بپردازید. ولی چنانچه به بیماری مبتلا شدید باید با چند روز استراحت کردن در منزل باعث شوید که بدن شما از انرژی خود برای مقابله با ویروس استفاده کند.

خوابین به مقدار کافی

زمانی که شما به میزان کافی( هفت تا هشت ساعت) خواب شبانه داشته باشید این کمک می کند تا سیستم بدنی شما به حداکثر ظرفیت خود دست پیدا کند. خوابیدن سبب می شود تا سیستم ایمنی بدن فرصت این را داشته باشد تا به کار خود برسد؛ به این معنی که گلبول های سفید خود را برای از بین بردن میکروب ها خواهد فرستاد. چنانچه احساس کسالت می کنید، اندکی بیشتر از زمان معمول بخوابید تا بدن بتواند خود را به طور کامل ترمیم کند.

ترک کردن عادات اشتباه

علل بسیاری وجود دارند که باید افراد سیگاری آن را ترک کنند. دود سیگار با تاثیراتی که بر سیستم تنفسی فوقانی و تحتانی می گذارد احتمال ابتلا به عفونت هایی نظیر سرما خوردگی، آنفولانزا و ذات الریه را افزایش خواهد داد. چنانچه در اطراف شما افرادی هستند که سیگار می کشند دود دست دوم سیگار نیز شما را در معرض خطر قرار خواهد داد، پس بهتر است در فصل زمستان و سرما در انتخاب دوستان خود بیشتر دقت کنید.

دوری کردن از استرس و اضطراب بیش از حد

برای این که استرس و اضطراب را از خود دور کنید برای خود زمان بگذارید، برای رسیدن به این هدف می توانید از تمرینات یوگا کمک بگیرید، برای دویدن بیرون بروید و یا به وسیله ی آی پاد موسیقی گوش دهید. استرس و فشار های جسمی و روانی بر دستگاه ایمنی بدن تاثیر می گذارد و هورمون های دفاعی بدن را تحت الشعاع قرار خواهد داد. در این وضعیت، احتمال ابتلا به بیماری هایی نظیر آنفولانزا و سرماخوردگی افزایش خواهد یافت. چنانچه استرس و اضطراب بیش از حد در شما موجب ابتلا به سر درد، تغییر در اشتها و ایجاد اختلال در وضعیت خواب شما شده باشد، باید فورا به فکر چاره برای رفع آن باشید.

محیط های خیلی آلوده را ترک کنید

زمانی که به سرماخوردگی مبتلا می شوید، بهتر است در لاک دفاعی خود فرو بروید. معمولا ویروس های مربوط به سرماخوردگی و آنفولانزا از طریق قطره هایی که از راه تنفس از دهان بیرون می آیند، موجب آلوده شدن سطوح گوناگون خواهد شد و در نهایت راهی به سوی وارد شدن به چشم، بینی و دهان شما پیدا خواهند کرد. زمانی که در حال سرفه کردن و یا عطسه زدن هستید با یک دستمال جلوی دهان خود را بگیرید. اگر برای جلوگیری از پخش قطرات ناشی از سرفه و عطسه از آرنج و یا کف دست خود استفاده کنید احتمال انتشار ویروس را افزایش خواهید داد. چنانچه به تب خیلی شدید مبتلا شده اید بهتر است در منزل بمانید و کاملا استحراحت کنید. بهتر است بدانید که سرفه کردن و عطسه زدن رایج ترین راه های انتقال عوامل مربوط به هر بیماری به دیگر اشخاص می باشد. شما می توانید با نوشیدن مایعات فراوان و همچنین استراحت کردن کافی به راحتی ظرف چند روز بر سرماخوردگی غلبه کنید، ولی چنانچه مشاهده کردید که نشانه های مربوط به بیماری تان روز به روز بدتر شد، باید به یک پزشک متخصص برای درمان مراجعه کنید.

افزودن برخی از مواد تغذیه ای به برنامه ی غذایی تان

یکی از متخصصین تغذیه به نام جنیفر مک دانیل در این باره می گوید: «سربازان سیستم ایمنی بدن به تغذیه ی مناسب احتیاج دارند.» در ادامه ی این مطلب ما هفت ماده ی غذایی شگفت انگیز که برای سیستم ایمنی بدن مناسب بوده و سبب تقویت آن می شود به شما معرفی می کنیم و شما می توانید با استفاده از این مواد غذایی در فصل های سرد سال سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کرده تا بتواند در سطح بهینه عمل کند.

۱-سوپ

مادران همیشه انتخاب خوب و مناسبی دارند؛ زمانی که سیستم ایمنی بدن تحت الشعاع برخی از عفونت های ویروسی قرار می گیرند، بهترین گزینه ای که می توان در این شرایط از آن استفاده کرد سوپ مرغ و یا سوپ رشته فرنگی می باشد. همین طور می توان برای تهیه ی این نوع سوپ ها از مواد گوناگونی که مورد علاقه ی ما است استفاده کنیم. زمانی که حرف از یک برنامه ی غذایی پیشگیرانه به میان می آید، بهتر است به انواع مختلف مواد غذایی توجه کرد. یکی از این مواد مرغ است که غنی از روی و آهن می باشد و نیز هویج که سرشار از ویتامین سی است، گزینه های مناسبی برای تهیه ی سوپ هستند. یکی دیگر از غذا هایی که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر مهاجمان خارجی می شود آبگوشت می باشد.

۲-چای سبز

چای سبز دارای خواص بسیار می باشد، آنتی اکسیدان و نیز مواد مغذی که در چای سبز وجود دارد، سبب کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد. بر اساس اظهارات مک دانیل ، یکی از آنتی اکسیدان های قوی که نقش بسزایی در پیشگیری از گسترش ویروس های دارد کاتچین است، به ویژه اگر دچار بیماری خاصی شده باشید، چای سبز به شما کمک خواهد کرد که خیلی سریع تر از شر آن بیماری رهایی یابید.

۳-عسل

مک دانیل در این زمینه می گوید: «عسل موجب تسکین گلو می شود و زمانی که فرد به بیماری مبتلا شده باشد، از بروز سرفه های خشک و زننده جلوگیری خواهد کرد.» به علاوه، با خوردن عسل می توانید مشکلاتی نظیر سوء هاضمه و رفلاکس اسید را درمان کنید، پس بهتر است به جای این که از قند و یا شکر نوشیدنی های خود را شیرین کنید از عسل به عنوان شیرین کننده استفاده کنید. همین طور می توانید از تکه های سیب که به عسل آغشته شده است به عنوان یک میان وعده ی مناسب استفاده کنید.

۴-سیر

مک دانیل در ادامه ی گفته های خود در این باره می گوید: « تحقیقات نشان می دهند اشخاصی که حداقل به مدت دوازده هفته از مکمل سیر استفاده می کنند، احتمال کمتری وجود دارد که به بیماری سرماخوردگی و یا آنفولانزا مبتلا شوند». سیر به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی به شمار می آید که از بدن در برابر میکروب های مهاجم محافظت خواهد کرد.

۵-ماست

ماست دارای پروبیوتیک های لازم و ضروری و باکتری های خوبی می باشد که با باکتری های بد در داخل بدن مقابله کرده و از گسترش بیماری و نیز ابتلا به سوء هاضمه جلوگیری خواهد کرد. به هر حال، چنانچه بتوانیم به وسیله ی استفاده از باکتری های خوب بدن را تقویت کرده و نیز سیستم ایمنی بدن را تقویت بخشیم، در برابر ابتلا به بیماری ها در امان خواهیم بود.

۶-پرتقال

زمانی که احساس سرماخوردگی می کنید، احتمالا نخستین چیزی که به ذهن تان خواهد رسید استفاده از ویتامین سی باشد. طبق گفته های مک دانیل در مورد فواید ویتامین، «با وجودیکه نتایج ضد و نقیضی در مورد تاثیر ویتامین سی در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی وجود دارد، ولی ما اطمینان داریم که این ویتامین از شدت نشانه های مربوط به این بیماری خواهد کاست.» مرکبات از قبیل پرتقال غنی از ویتامین سی می باشند. نباید به هیچ وجه نگرانی از افزایش ویتامین سی در بدن خود داشته باشید، این ویتامین به راحتی در آب قابل حل می باشد، پس در نتیجه مقدار اضافی آن توسط ادرار از بدن دفع خواهد شد.

۷-سیب زمینی شیرین

بهتر است بدانید که سیب زمینی شیرین سرشار از ویتامین سی می باشد، ولی ویتامین آ موجود در آن است که توجه ما را به خود جلب کرده است. باید بدانید که ویتامین آ در بدن سبب تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد. بر اساس گفته های مک دانیل: این ویتامین تاثیر زیادی در ایجاد غشای مخاطی حلق و بینی ما دارد. این غشای مخاطی اولین خط دفاعی بدن در مقابل وارد شدن عوامل مهاجم خارجی می باشد، پس زمانی که فردی دارای یک سیستم ایمنی قوی باشد نشان دهنده ی این است که یک رژیم غذایی کامل را رعایت می کند. یکی دیگر از عناصر مهم پروتئین است که دارای اهمیت زیادی می باشد. بهتر است از مواد غذایی دارای پروتئین در هر یک از وعده های غذایی خود استفاده کنید تا تولید پادتن ها در بدن تان متوقف نشود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *