#


راهکارهایی برای جلوگیری از مشکل گرمازدگی

گرمازدگی
16 نوامبر 2017 بدون نظر 1117 بازدید

راهکارهایی برای جلوگیری از مشکل گرمازدگی

راهکارهایی برای جلوگیری از مشکل گرمازدگی

همان کسانی که در زمستان وقتی کوچک ترین احتمال بارندگی را می دهند چتر را همراه خود حمل می کنند در تابستان، نه تنها خود را از آفتاب سوزان حفظ نمی کنند بلکه در زیر آفتاب در باغچهٔ خود در حالی که دستهٔ گلف یا بیل دست شان است ، مشغول بازی و کار هستند و نتیجهٔ غیرمعمول آن مشخص است.

گرمازدگی: گرمازدگی حالتی است که دمای بدن انسان ، به علت از دست رفتن مایعات زیاد ، بالا می رود.

مهم است بدانید که هیچ کس از گرمازدگی در امان نیست ، حتی آماده ترین ورزشکاران : به این دلیل که هرچه ما گرم تر شویم ، بیشتر عرق می کنیم و اگر بیش از حد عرق کنیم ، دچار کمبود آب می شویم.

گرمازدگی به علت از دست رفتن آب بدن (دهیدراتاسیون ) و یا در مواقع نادر به علت کاسته شدن از نمک بدن ایجاد می شود، ( ما نمک را از طریق عرق دفع می کنیم ).

گرمازدگی

گرمازدگی

تشنگی اولین علامت احتمالی است که با از دست دادن اشتها، سردرد، رنگ پریدگی ، گیجی و علایم شبیه آنفلوانزا که می تواند همراه با تهوع و استفراغ باشد، دنبال می شود. در موارد شدیدتر، ضربان قلب بالا می رود و ممکن است تمرکز مشکل تر شود .

خوشبختانه شما در چنین حالتی قرار نخواهید گرفت. برای اجتناب از آن و در صورت لزوم مقابله با آن نکات زیر را بخوانید:

خود را از آفتاب دور نگه دارید.

این یک اصل حیاتی و واضح است ؛ مخصوصاً برای کسانی که قبلاً دچار گرمازدگی شده اند، در غیر این صورت علی رغم استراحت و خوردن آب ، دمای بدن به زیاد شدن ادامه میدهد .

آب بنوشید.

دکتر کلر میگوید: هنوز بهترین مایع برای رفع دهیدراتاسیون ، آب است . باید جرعه جرعه آب را خورد نه اینکه یک دفعه قورت داد. بهترین کار این است که قبل از قرار گرفتن در مقابل نور خورشید ، به اندازهٔ کافی آب مصرف کنید.

میوه و سبزی بیشتری بخورید.

این غذاها حاوی آب بالا و نمک مناسبی است.

از مصرف قرصهای نمک خودداری کنید.

این قرصها زمانی برای ورزشکاران و هر کسی که آن را می خواست ، در دسترس بود. این قرص ها امروزه به وسیله اکثر پزشکان ، مضر شناخته شده است. آنها درست برعکس عملی را که از آنها انتظار میرود، انجام می دهند. افزایش نمک در داخل معده ، مایعات را بیشتر در آنجا نگه می دارد و در نتیجه مایع کمتری برای تعریق باقی می ماند.

گرمازدگی

گرمازدگی

به شدت از مصرف الکل اجتناب کنید.

مشروبات الکلی دهیدراتاسیون را سرعت میبخشند و نباید مصرف شوند.

از خوردن کافئین دوری کنید.

کافئین نیز مانند الکل روند دهیدراتاسیون را افزایش میدهد و میزان تعریق را از حالت طبیعی بیشتر می کند.

سیگار نکشید.

سیگار کشیدن می تواند رگ های خونی را تنگ کند و تطابق بدن انسان را با گرما کاهش دهد.

به آرامی خود را با محیط وفق دهید.

شما نمی توانید در همه حال در محیط دارای تهویه هوا کار و زندگی کنید و در آخر هفته ، سالم و سر حال بیرون بروید.

آرام تر بروید.

هر وقت که خواستید در هوای گرم بیرون بروید، بهتر است آرام تر راه بروید.

آب سرد روی خود بریزید.

ممکن است خیس کردن سر و گردن با آب سرد مفید باشد؛ زیرا آب تبخیر می شود و شما را سرد می کند. در محیطهای مرطوب ، احتمالا این روش فایدهٔ چندانی ندارد.

خود را باد بزنید.

از روزنامه ، رومیزی و هر چه که همراه دارید برای باد زدن خود استفاده کنید.

خورشید را فریب دهید.

شما نمی توانید با خورشید مقابله کنید پس کارهای بیرون را خیلی زود یا دیر انجام دهید. در روزهای گرم ما در صبح زود کارهایی را شروع می کنیم و ساعت دو یا سه بعد از ظهر دست از کار می کشیم.

اندازه گیری وزن را مرتباً انجام دهید.

گرمازدگی ، لزوماً در روز ایجاد نمی شود. دهیدراتاسیون می تواند در طول چندین روز به وجود آید. دکتر ریزه میگوید: در طول اردوی تمرینی ، هر روز وزن بازیکنان را کنترل می کنیم تا مطمئن شویم که آبی که این ورزشکاران در هنگام تمرین از دست می دهند، دوباره به آنها برمی گردد.

به پیش بینی هوا کمی اعتماد کنید.

ممکن است پیش بینی ۵ سانتیمتر برف در زمستان به ۲۵ سانتیمتر ریزش برف منجر شود؛ ولی در تابستان گرم و مرطوب، معمولاً پیش بینی هوا درست است. هنگامی که پیشبینی کردند هوای امروز آنقدر داع است که می تواند تخم مرغ را در خیابان اصلی شهر سرخ کند، از بیرون رفتن چشم پوشی کنید.

از کلاه استفاده کنید.

ترجیحاً نوعی را انتخاب کنید که روی گردن تان سایه بیندازد و تهویه خوبی داشته باشد. یک کلاه لبه دار که دارای سوراخ های ریز زیادی باشد. رگهای خونی سر و گردن خیلی نزدیک به سطح پوست هستند، بنابراین سریعاً گرما را از دست می دهند یا می گیرند. فرق سر افراد طاس نیز خیلی حساس است.

پیراهن تان را در نیاورید.

دکتر لنینالدر «مدیر مرکز تحقیقات عملکرد انسانی در مرکز او تا » میگوید : با درآوردن پیراهن، گرمای بیشتر دریافت می کنید. هر وقت که عرق می کنید، پیراهن به عنوان یک وسیلهٔ خنک کننده عمل می کند و جریان هوا را از میان خود عبور می دهد.

پیراهن اضافی همراه خود داشته باشید.

اگر پیراهن شما در ثر تعریق خیس شد، آن را در بیاورید و هرچه سریع تر بشویید. نمک خشک شده از عرق شما به خاصیت تنفسی پیراهن آسیب وارد می کند. آن را عوض کنید و هر چه سریع تر بشویید. پیراهن های ترکیبی پنبهای و پلی استری بپوشید.

این پیراهن ها از پیراهنهای ۱۰۰٪ پنبه ای و ۱۰۰٪ نایلونی بهترند.

رنگهای روشن بپوشید.

رنگهای روشن ، نور را منعکس می کنند در حالی که رنگهای تیره آن را جذب می کنند. گرمازدگی به علت نقص کار کرد سیستم تنظیم دمای بدن است که دمای بدن را به طور خطرناکی بالا میبرد. علایم آن شبیه خستگی گرمایی است: گیجی و تهوع؛ به علاوه ممکن است شخص دچار گیجی و پریشان حالی شود و هنگامی که بدن از تنظیم دمای خود عاجز ماند، شخص گرمازده معمولا تعریق نمی کند. البته ممکن است افراد جوان (زیر ۳۰ سال ) به طور کامل تعریق کنند به شرطی که در شرایط مطلوبی باشند. ممکن است غسش کردن نشانهٔ گرمازدگی باشد و یا میتواند نباشد. اگر فرد زود به هوش آید ( در عرض ۲ تا به دقیقه ) به احتمال زیاد نشانهٔ گرمازدگی است. حملهٔ کما میتواند از دیگر نشانه های گرمازدگی باشد. این امر بسیار حیاتی است که هرچه سریع تر بیمار را به اورژانس و پزشک مستقل کنیم، چرا که در صورت تأخیر می تواند منجر به شوک یا ایست کارکرد کلیوی شود.

غیر از مواردی که گرمازدگی در پارکینگ بیمارستان اتفاق بیفتد، شما میتوانید این توصیه ها را تا رساندن بیمار و درمان او توسط پزشک انجام دهید:

با آب، خنک کنید.

به جای قرار دادن فرد گرمازده در آب سرد، به وی آب بپاشید. آب از روی پوست سریعاً بخار می شود و اثر خنک کننده دارد.

از تکنولوژی استفاده کنید.

اگر امکان دارد شخص را نزدیک دستگاه تهویه هوا قرار دهید.

گرمازدگی

گرمازدگی

به فرد گرمازده، مایعات بدهید.

آب، بهترین است، البته به شرطی که فرد به هوش باشد.

از حوله سرد استفاده کنید .

این روش بهتر از قرار دادن فرد گرمازده در آب سرد و یخ است.

برای مثال تعمیر سقف خانه، کاری بی نهایت گرمازاست. قیر گرم حدود ۱۶۰ درجه دما دارد. بسیاری از افراد که زیاد بالای سقف ماندند، دچار هذیان شدند، شروع به دویدن کردند و از بالای خانه افتادند.

چه کسانی بیشتر در خطر هستند؟ احتیاطهای لازم را در مورد این افراد به عمل آورید. دکتر کنی می گوید: کودکان، از همه حساس تر هستند چرا که غدد عرق آنها هنوز کاملاً تکامل پیدا نکرده است . افراد مسن هم به خوبی آب بدن خود را تامین نمی کنند.

کمکهای اولیه در مورد گرمازدگی

گرمازدگی میتواند کشنده باشد. تعداد زیادی از موارد معتبر نشان دهندهٔ مرگبار بودن این بیماری است البته هر چقدر هم هوا گرم باشد، هیجکس یک دفعه از حالت سلامت به طرف مرگ نمی رود.

دکتر ریچارد کلر میگوید: وقتی گرمازدگی مرگبار می شود که علایم گرمازدگی و بعداً گرمازدگی ، نادیده گرفته شود و یا دیر تشخیص داده شود.

گاهی اوقات تمایز بین خستگی گرمایی و گرمازدگی مشکل است. بنابراین شخصی که نتواند در مدت ۳۰ دقیقه به درمانها جواب دهد باید به پزشک مراجعه کند. اگر دچار گرمازدگی شده اید، بدترین چیز ، تمرکز و گیج شدن است. مشکل در راه رفتن و یا بیهوش شدن نشانهٔ گرمازدگی است.

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *