#


رابطه مواد غذایی و بوی بد بدن

بوی بد بدن
18 ژوئن 2017 بدون نظر 879 بازدید

رابطه مواد غذایی و بوی بد بدن

رابطه مواد غذایی و بوی بد بدن

به گزارش از من بپرس، مواد غذایی که مصرف می کنیم، می توانند در تولید بوی بد بدن مؤثر باشند.

مشکل بوی بد بدن، الزاماً یک مشکل بهداشتی نیست؛ بنابراین باید به دنبال منشأ دیگری برای آن باشیم. منظور از این بوی ها آنهایی هستند که علی رغم استفاده از خوشبو کننده ها، مسواک، دوش و… نیز از بین نمی روند. این بوها که از بدن پخش می شوند، در واقع از طریق منافذ پوست به بیرون راه می یابند.

سمومی که داخل بدن انسان هستند به طرق مختلف مانند صورت، ادرار، تنفس و تعریق دفع می شوند. در بین این راه ها تعریق مهم ترین عامل در پخش بوی بد بدن است.

در اینجاست که نوع غذایی که مصرف می کنیم، به عنوان عامل اصلی ایجاد بوی بد بدن اهمیت پیدا می کند. البته بعضی غذاها در قوی ‌تر و نافذتر کردن بوی بدن نقش دارند و آن هم به دلیل افزایش یافتن اسیدیته عرق است.

در واقع بوی بد ناشی از بر هم خوردن تعادل شیمیایی طبیعی در بدن است. در موقع ورزش و انجام کارهایی که به تحرک بیشتری نیاز دارند، این پدیده بیشتر مشاهده می شود. چون بدن در این شرایط نیاز به کار بیشتر برای دفع مواد زائد دارد.

مواد غذایی ای که باعث بوی بد بدن می شوند

گفتیم که برخی از مواد غذایی در افزایش بوی بد بدن نقش دارند. بنابراین شناخت این مواد غذایی راهی مناسب در پیشگیری از تولید این بوهای آزاردهنده است. به یاد داشته باشید که این مواد غذایی در ترکیب با مواد دیگر است که باعث این افزایش می شوند.

گوشت قرمز
شناختن گوشت قرمز به عنوان عامل بوی بد بدن، حاصل مطالعه پژوهش گران در دانشگاه چارلز پراگ است. این پژوهش گران نمونه های عرق مردانی که گوشت قرمز مصرف کرده و مردانی را که گیاه خوار بودند، جمع آوری کردند. سپس از گروهی از زنان خواستند تا این نمونه ها را بو کنند و بعد از آن ناخوشایندترین آنها را انتخاب کنند.
نتایج نشان داد که ناخوشایندترین بوها از نمونه های عرق مردانی بوده که گوشت قرمز مصرف کرده بودند.

سیر

شاید شما نیز سیر را به عنوان عامل بوی بد دهان می شناختید. باید بگوییم علاوه بر بوی دهان، سیر در برخی افراد منجر به بوی بد بدن نیز می شود. علت آن نیز این است که سیر دارای مواد فراری است که از طریق تعریق آزاد می شوند. این ماده توسط خون و ریه ها جذب بدن شده و بدین ترتیب موجب بوی بد پوست و دهان می شود.

روغن هیدروژنه

مورد استفاده روغن هیدروژنه در غذاهای کم ارزش است. این روغن خیلی سریع در بدن تجزیه شده و می تواند باعث به وجود آمدن بوی بد بدن شود.

ادویه کاری

علی رغم اینکه ادویه های معطر موجود در کاری، مانند زیره، عطر و طعم متفاوتی به غذا می دهند، احتمال دارد تبدیل به دشمنی برای بهداشت شخصی بشوند. برای مثال ورزش کردن بعد از مصرف یک غذای هندی باعث می شود که بوی عرق به مراتب قوی ‌تر باشد. جالب اینجاست که این بوی بد پس از دوش گرفتن نیز باقی می ماند.

الکل

الکل از خطرناک ترین مواد برای سلامت است. از مشکلات قلبی گرفته تا چرب شدن کبد و از بین رفتن دندان ها جزو مضرات الکل به شمار می روند.

اما الکل یک عارضه دیگر نیز دارد و آن بد بو کردن عرق بدن است. دلیل این امر عبور الکل از جریان خون و سپس وارد شدن به منافذ و نفس انسان است.

مانند ادویه کاری، بوی بد ناشی شده از الکل نیز حتی با دوش گرفتن و پاکسازی عرق نیز از بین نمی رود.

سوسیس

کشف مضرات مواد فراوری شده مانند سوسیس به کاری روزمره در بین پژوهشگران تبدیل شده است. هشدارهای فراوان آنها درباره محدود کردن استفاده از این مواد مؤید همین مسئله است.

باید بگوییم مانند گوشت قرمز و غذاهای کم ارزش، سوسیس نیز در تولید و تقویت بوی بد بدن بسیار مؤثر است. دلیل این امر نیز به این مسئله برمی گردد که تجزیه سوسیس در بدن اسید معده و گاز را افزایش می دهد. افزایش این مواد نیز به نوبه خود به بوی بد بدن منجر می شود.

مارچوبه

مارچوبه مانند ادویه ها یا گوشت موادی سالم و مفید برای بدن هستند، اما متأسفانه این ماده غذایی نیز در تولید بوی بد بدن مؤثر است. البته باید بگوییم که این بوی بد نه از پوست که از طریق ادرار خارج می شود. قوی بودن این بوی بد نیز به دلیل وجود ماده ای به نام گوگرد مرکاپتان است که در مارچوبه موجود است.

ماهی

بسیار از فواید ماهی در پیشگیری از سرطان شنیده ایم. بنابراین شاید کمی سرخورده بشوید اگر بگوییم ماهی نیز می تواند به عنوان یکی از عوامل بوی بد بدن معرفی شود.

البته جای خوشوقتی دارد که این شرایط عمومی نیست و تنها در افرادی رخ می دهد که به یک بیماری متابولیک ارثی به نام Trimethylaminuria  مبتلا هستند.

این بیماری باعث می شود تجزیه ماهی در بدن به تأخیر بیفتد. این تأخیر نیز به نوبه خود از بین رفتن سموم موجود در ماهی را دشوارتر می کند.

کلم و بروکلی

این دو ماده خوراکی نیز تا کنون به عنوان سبزیجاتی مفید شناخته می شدند. در واقع این گونه نیز هست. بروکلی منبعی غنی کلسیم است، با این وجود این دو به گروه مواد غذایی بد بو متعلق هستند. دلیل آن هم گوگرد سرشار آنهاست.

بوی بدی که کلم و بروکلی ایجاد می کند، بسیار به بوی تخم مرغ گندیده شبیه است. با این حال باز هم فواید مصرف زیاد کلم و بروکلی در مقایسه با مضرات آن بیشتر است. دلیل آن نیز وجود مواد مغذی و آنتی اکسیدان های فراوان در این مواد است.

قهوه

نمی توان منکر انرژی زا بودن قهوه شد. کافی است در طول روز چند فنجان قهوه بخورید تا تأثیر معجزه آسای آن را بر فعالیت خود مشاهده کنید.

اما اگر از قهوه خوشتان نمی آید، باید بگوییم که دلیل بسیار خوبی برای این احساس خود پیدا کرده اید. زیرا کافئین موجود در قهوه باعث تحریک و افزایش تعریق می شود. به همین دلیل است که باید در مصرف این نوشیدنی بسیار خوشمزه و مفید احتیاط به خرج دهید.

پیاز

در خصوص فواید پیاز نیز مانند سیر بسیار شنیده ایم. ماده غذایی محبوب و پر مصرف که متأسفانه می تواند موجب بوی بد پوست و نفس شود، مخصوصاً هنگامی که به صورت خام مصرف شود. دلیل این امر نیز به روغن های موجود در پیاز برمی گردد که با جذب شدن در جریان خون، از طریق ریه ها فیلتر می شوند. بعد از آن نیز بوی بد نفس را به وجود می آورند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *