#


ذخایر آبی کشور باعث نگرانی شده است

18 ژانویه 2018 بدون نظر 1379 بازدید

ذخایر آبی کشور باعث نگرانی شده است

ذخایر آبی کشور باعث نگرانی شده است

به گزارش ازمن بپرس، در چندین سال اخیر به قدری در مورد بحران و کمبود آب در ایران گزارش و تحلیل و خبر انتشار یافته است که به نظر می رسد که دیگر جامعه در مقابل این خبرها دچار بی حسی شده است. در این اواخر گزارش هایی در مورد پیامدهای بحران کم آبی انتشار می یابد  که منتشر آن ها در کشوری که دچار بی حسی نشده است می تواند موجب شود که سر و صداهای بسیاری برخیزد و باعث شود که مسئولان سیاسی کشور همراه با سازمان های مردم نهاد برای رد شدن از این بحران برنامه ی جدیدی را طراحی کنند. ولی در کشوری که این بی حسی وجود دارد باعث می شود که منتشر کردن این خبرها عادی باشد. عیسی فرهادی، فرماندار تهران هفته گذشته به خراسان جنوبی سفر کرد که در این سفر صحبت هایی که کرده است جای تامل دارد. وی با توجه به بحران کم آبی در خراسان جنوبی شرایط ذخایر آبی تهران را بدتر از این استان اعلام کرد و گفت که وضعیت آن تهران نسبت به خراسان جنوبی به مراتب بدتر می باشد.

اگر به اندازه ی کافی بارندگی نداشته باشیم باعث می شود که بیش از نیمی از جمعیت تهران و البرز فاقد آب شرب می باشند. براساس گفته ی فرهادی تهران در ۴۷سال پیش کمترین میزان آل را در اختیار دارد و بعید نیست که هفده میلیون تفر از جمعیت تهران و البرز در آینده به نیاز مند آب شرب باشند. ولی برای این که بتوانیم اثری که کاهش بارندگی ها بر ذخایر آبی کشور می گذارد بهتر درک کنیم باید تصویر تمام ذخایر سدها را نیز در نظر بگیریم. طبق آخرین اطلاعاتی که از طرف شركت مديريت منابع آب ايران به ثبت رسیده است، با اشاره به کاهش و پراکندگی بارش های پاییزی در امسال حجم ورودی آب به داخل تمام سدهای کشور از آغاز امسال تا آخر هفته سوم آذر ماه با ۲۲درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته که چهار میلیارد و ۳۵۰میلیون متر مکعب بوده است به ۳میلیارد و ۳۹۰میلیون متر مکعب رسیده است. در حال حاضر ۴۱درصد حجم مخازن سدهای کشور پر و ۵۹درصد آن خالی می باشد. از بین ۱۷۶سد بزرگی که در کشور وجود دارد، حجم مخزن های ۹۷سد کمتر از چهل درصد، بیست سد بین چهل تا پنجاه درصد، ۲۶سد بین پنجاه تا هفتاد درصد و ۲۳سد بین هفتاد تا نود درصد پر از آب می باشد.

این میزانی که وجود دارد به اندازه ی کافی گویای بحران کم آبی در کشور می باشد. البته این شرایط برای امروز و یا دیروز نیست و طبق گفته ی دکتر محمد خسروشاهی، متخصص اقلیم شناسی و جغرافیای طبیعی با توجه موقعیت جغرافیایی ایران که در نقطه ی خشک واقع شده است و برای اساس آمار وزارت نیرو ما از سال ۵۷وارد بحران کم آبی شده ایم و از سال۵۸ میزان مصرف ما کاهش یافته است و در حال حاضر به مرحله ای رسیده ایم که اگر سریع عمل نکنیم وارد مرحله کم آبی نیز می شویم. دکتر خشروشاهی یادرآوری کرد «بحران آب را می شود که با مدیریت آن را کنترل کرد ولی اگر به مرحله کمبود آب برسیم که میزان مصرف هر نفر حدود هزار متر مکعب می باشد در آن زمان گرفتار فاجعه بزرگی می شویم. در این هنگام است که دولت باید برای رفع مشکل چاه بزند که این راه نیز در این کشور غیر قابل ممکن می باشد. زیرا در کشور به قدری چاه های ممنوعه زده شده است که تمام آب های زیر زمینی به پایان رسیده است و جایی برای کندن چاه باقی نمانده است. علاوه بر این باید از ظرفیت چاه ها استفاده کنند که متاسفانه سدها نیز خشک شده اند و هیچ آبی در آن ها باقی نمانده است. به همین دلیل پیش از این که به این مرحله برسیم باید با مدیریت درست این مشکل را برطرف کنیم.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *