#


دمنوش‌های گیاهی و روش تهیه و استفاده از آن

دمنوش‌های گیاهی و روش تهیه و استفاده از آن
8 ژوئن 2017 بدون نظر 1015 بازدید

دمنوش‌های گیاهی و روش تهیه و استفاده از آن

دمنوش‌های گیاهی و روش تهیه و استفاده از آن و یکسری نکات ضروری در این باره

یک راه بسیار ساده برای استفاده از گیاهان دارویی دمنوش آن‌هاست. روش تهیۀ دمنوش (دمنوش‌های گیاهی) شباهت زیادی به تهیۀ چای دارد.

برای تهیۀ دمنوش، آب را زمانی که به جوش آمد از روی حرارت بردارید؛ زیرا آب در حال جوشیدن باعث پراکنده شدن روغنهای فرار و با ارزش گیاه از طریق تبخیر آن‌ها می‌شود. برای تهیۀ دمنوش از گل‌ها و برگ‌های گیاه استفاده کنید.
دمنوش را باید به صورت تازه مصرف کرد بنابراین آن را روزانه و به صورت تازه تهیه و در همان روز مصرف کنید. دمنوش را می‌توان به صورت داغ یا پس از سردشدن مصرف کرد.
برای تهیۀ دمنوش گیاه مورد نظر را داخل یک ظرف (قوری) قرار دهید و بر آن آب جوش بریزید و چند دقیقه دور از حرارات مستقیم قرار دهید تا دم بکشد.سپس آن را از صافی رد کنید و میل بفرمایید. مقادیر باقی‌مانده را می‌توانید سرد کنید و در وعدۀ بعدی در همان روز مصرف کنید.

مقادیر استاندارد:

۵ الی ۱۰ گرم گیاه خشک شده یا ۱۵ گرم گیاه تازه را در یک لیوان آب (۱۵۰ میلیلیتر بریزید. یا ۳۰ گرم گیاه خشک شده یا ۷۵ گرم گیاه تازه را در ۵۰۰ میلی‌لیتر آب جوش دم کنید.

دُز استاندارد:

مقدار مصرف دمنوش معمولاً سه وعده در روز و هر وعده به میزان یک فنجان یا یک لیوان است. میزان استاندارد برای مصرف کودکان مقدار نصف فنجان برای هر وعده در روز ذکر شده است.

طول دورۀ درمان با دمنوش‌ها بسته به نوع بیماری‌ها متفاوت است و ممکن است ازدو وعده مصرف تا چند هفته به طول انجامد؛
به طور مثال، مصرف دمنوش زردچوبه برای درمان اسهال ممکن است تا حداکثر سه بار مصرف موجب بهبود گردد و یا مصرف دمنوش کاکوتی برای درمان گلودرد می‌تواند تا یک هفته ادامه داشته باشد.

مصرف بیش از یک ماه دمنوش‌ها توصیه نمی‌گردد و برای مصرف دوباره ایجاد یک فاصلۀ دو هفته‌ای ضروری است.

تجهیزات مورد نیاز برای تهیه دمنوش:

کتری، قوری دردار چای صافکن، فنجان یا لیوان، ظرف شیشه‌ای دردار برای نگهداری باقی ماندۀ دمنوش.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *