#


دلایل ابتلا به سکته ی مغزی و آشنایی با علائم آن

15 ژانویه 2018 بدون نظر 1713 بازدید

دلایل ابتلا به سکته ی مغزی و آشنایی با علائم آن

دلایل ابتلا به سکته ی مغزی و آشنایی با علائم آن

به گزارش از من بپرس، سکته ی مغزی یکی از شرایط پزشکی تهدید کننده در زندگی افراد به حساب می آید و هنگامی اتفاق می افتد که جریان خون در قسمتی از مغز قطع شده باشد. سکته ی مغزی به این معنی است که یکی از شریان های مغزی پاره یا مسدود شده و در پی آن در گردش خون آن قسمت اختلالی به وجود می آید و سبب بروز نشانه هایی از قبیل فلج شدن نیمی از بدن، اختلال در صحبت کردن فرد، و نیز اختلال در راه رفتن مشاهده می شود.

همچنین سکته ی مغزی هنگامی رخ می دهد که یکی از رگ های خونی موجود در مغز بسته شده و یا این که منفجر می شود. به طور متوسط ده تا پانزده درصد از اشخاصی که به سکته ی مغزی دچار می شوند به خاطر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست خواهند داد. و نیز بین شصت تا هفتاد درصد بیماران با استفاده از درمان های مناسب می توانند به زندگی خود ادامه دند. سکته ی مغزی یک اورژانس پزشکی به حساب می آید و باید خیلی فوری آن را درمان کرد و هر اندازه زودتر فرد مبتلا به سکته ی مغزی درمان خود را آغاز کند دچار آسیب کم تری خواهد شد.

توجه به این نشانه ها ضروری است

اصلی ترین نشانه های ابتلا به سکته ی مغزی شامل موارد زیر می باشد:

صورت: احتمال دارد که یک سمت صورت دچار فلج شده و افتادگی پیدا کند و شخص مبتلا قادر به خندیدن نخواهد بود. حتی ممکن است دهان و یاچشمان او نیز دچار این افتادگی شوند.

بازو ها: شخصی که به سکته ی مغزی مشکوک باشد به احتمال خیلی زیاد قادر به تکان دادن دست های خود نبوده و یا این که نمی تواند آن ها را بالا نگه دارد زیرا در یک دست خود احساس ضعف و بی حسی می کند.

صحبت کردن: فردی که دچار سکته ی مغزی شده است به صورت نا مفهوم صحبت می کند که قابل فهم نمی باشد.

تعادل: در یک شخصی که دچار سکته ی مغزی شده نداشتن تعادل و نیز لنگ زدن در یک سمت بدن مشاهده می شود.

بلع: همچنین شخصی که به سکته ی مغزی مبتلا شده باشد دچار مشکلاتی به هنگام بلع خواهد شد.

دلایل ابتلا به سکته ی مغزی

مغز نیز مثل سایر اعضای بدن که برای درست کار کردن به اکسیژن و مواد مغذی نیاز دارند به این ها احتیاج دارد تا بتواند درست عمل کند. چنانچه محصولات خونی بسیار کم شود و یا این که حتی متوقف شوند در این صورت سلول های مغز شوع به مردن می کنند و این می توان موجب آسیب های مغزی، معلولیت و یا حتی به مرگ منجر شود.

گونه های مختلف سکته ی مغزی

سکته ی مغزی اغلب به سه صورت بروز خواهد کرد:

ایسکمیک:

جایی که خون در یکی از رگ های درون مغز لخته ایجاد می شود. این اتفاق معمولا در ۸۵درصد موارد سکته ی مغزی می افتد. احتمال دارد که لخته ی خون در نقطه ای خاص توسعه یافته و یا از دیگر نقطه های بدن به مغز رسیده باشد.

خونریزی دهنده و یا هموراژیک:

جایی که رگ های خونی ضعیف که مغز را تغذیه می کنند، دچار پارگی می شوند. این گونه از سکته ی مغزی بسیار نادر بوده ولی در صورت ابتلا خیلی خطرناک و مرگ بار می باشد به این دلیل که در این نوع سکته ی مغزی خونریزی بسیار شدید بوده و متوقف کردن آن کار بسیار سختی می باشد.

حمله ی ایسکمیک:

در این نوع سکته جریان خون به صورت موقتی به سمت مغز متوقف می شود. این سبب خواهد شد که یک سکته ی مغزی خیلی کوچک اتفاق بیفتد که بین چند دقیقه و یا چند ساعت ممکن است به طول بیانجامد. حمله ی ایسکمیک زودگذر بوده و باید خیلی سریع درمان شود زیرا می تواند نشان دهد که شخص در معرض خطر سکته ی کامل قرار دارد. به این خاطر باید فورا نزد پزشک رفته تا در صورت وجود علائمی از بروز سکته ی مغزی اقدامات لازم انجام گیرد.

آیا سکته ی مغزی درمان دارد؟

درمان سکته مغزی بستگی به نوع سکته و از قبیل قسمتی از مغز دارد که تحت ‌تاثیر قرار گرفته است. این وضعیت اغلب با دارو، درمان می‌شود. داروهایی که معمولا برای این مشکل تجویز می‌شود برای جلوگیری از لخته شدن خون، کاهش فشار‌خون و کاهش سطح کلسترول تجویز می‌شود. در بعضی از موارد ‌لازم است لخته خون خارج شود که در این صورت برای جلوگیری از متورم شدن مغز و کاهش خطر خونریزی و سکته مغزی خونریزی دهنده جراحی انجام می گیرد. هم اکنون درمان‌های نوینی برای سکته مغزی وجود دارد که از‌ جمله آنها می‌توان «درمان داخل رگی» را نام برد. این درمان به صورت تزریق داروی  rt-Pa به داخل سرخرگ انجام می‌شود.

نقاهت پس از سکته ی مغزی

اشخاصی که پس از ابتل به سکته ی مغزی زنده می مانند معمولا دچار مشکلات ناشی از آسیب دیدن مغز که به صورت طولانی مدت هم هستند می شوند. بعضی از افراد مبتلا به دوره ی دراز مدت توان بخشی برای رسیدن به سلامتی کامل احتیاج پیدا می کنند، در حالی که بعضی دیگر هیچ وقت به طور کامل بهبودی پیدا نکرده و احتیاج به حمایت دیگران دارند. آن چه که در این باره حائز اهمیت می باشد این است که برای درمان و بهبود سکته ی مغزی به یک گروه پزشکی از قبیل متخصص مغز و اعصاب، گفتار درمان گر، روانپزشک و متخصص تغذیه نیاز می باشد.

پیشگیری بهتر از درمان است

شما می توانید از راه اصلاح روش های زندگی خود خطر ابتلا به سکته را کاهش دهید. این که برنامه ی غذایی سالم داشته باشید، به طور مرتب ورزش کنید و نیز عدم مصرف هرگونه دخانیات از جمله مواردی می باشند که از ابتلا به سکته ی مغزی پیشگیری خواهند کرد. چنانچه شما به بیماری خاصی مبتلا باشید، خطر ابتلا به سکته ی مغزی نیز افزایش پیدا می کند پس بهتر است آن را کنترل کنید؛ به عنوان مثال اگر افزایش فشار خون دارید به فکر کاهش آن باشید و یا اگر کلسترول خون شما بالا می باشد می توانید آن را با دارو کنترل کنید.

چگونه می توان فهمید فردی دچار سکته شده است؟

بیشتر پزشکان سکته ی مغزی را از نشانه های فرد، انجام ام آر آی، سی تی اسکن، و نیز انجام معاینه های فیزیکی تشخیص می دهند. این که بتوان قبل از هر گونه اقدامی برای درمان نوع سکته را تشخیص داد بسیار اهمیت دارد. همچنین تشخیص این که نوع سکته از نوع ایسکمیک(لخته ی خون) است و یا بر اثر خونریزی و یا پارگی در رگ های خونی رخ داده است، می تواند در نوع درمان نقش تعیین کننده ای داشته باشد. یکی از اقدامات ضروری پس از بروز سکته ی مغزی آزمایش بلع نیز می باشد.

معمولا یک سوم از اشخاصی که به به سکته ی مغزی دچار می شوند با مشکلات بلع رو به رو می شوند. در چنین شرایطی به فردی که به سکته ی مغزی مبتلا شده چند قاشق آب می خورانند که چنانچه آن را بدون هیچ سرفه و یا احساس خفگی آن را ببلعد، از او درخواست می شود که نصف لیوان آب را بنوشد. از دیگر آزمایش هایی که پس از ابتلا به سکته ی مغزی ممکن است انجام شوند آزمایش قلب و رگ های خونی می باشند، با امید به این که این چنین اتفاقاتی هرگز رخ ندهد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *