#


دانستنی هایی در مورد آنفلوآنزای پرندگان

15 فوریه 2018 بدون نظر 1105 بازدید

دانستنی هایی در مورد آنفلوآنزای پرندگان

هر چیزی که باید در مورد آنفلوانزای پرندگان بدانید

به نقل از مدیرکل مبارزه با بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور جریان این سه لاشه پرنده برای چهل و پنج روز قبل می باشد، این پرندگان تلف شده در کناره دریاچه خلیج فارس مقیم بودند و جواب نمونه آزمایشات مشخص کرد پرندگان درگیر همان سویه H5N8 شده اند که قابلیت منتقل شدن به انسان در این سویه به اثبات نرسیده است.

به گزارش از من بپرس: علیرضا اکبرشاهی در ارتباط با شرایط آنفولانزای پرندگان گفت: از آذرماه سال قبل درگیر بیماری انفولانزای حاد پرندگان با سویه H5N8 می باشیم که این سویه در خیلی از کشورهای دنیا در حال گسترش بوده و تلفات زیادی را به وجود آورده است. کشورهای همجوار مانند افغانستان،  عراق و عربستان درگیر این بیماری هستند.

وی بیان کرد: سازمان دامپزشکی در طول شش ماه دوم سال جاری بالغ بر ۲۴میلیون پرنده را معدوم کرده که از این تعداد در حدود ۱۹میلیون مربوط به مرغ تخم گذار است، همچنین درپالنزده روز گذشته در حیات وحش منطقه تالاب بوجاق کیاشهر استان گیلان تلفات پرندگان مهاجر مشاهده شد و با نمونه برداری از این دسته پرندگان متوجه شدیم یک سویه تازه با نام  H5N6به این منطقه ورود پیدا کرده که این سویه در کشور چین ثابت شده است و قابلیت منتقل شدن به انسان را نیز دارد ولی خوشبختانه در حال حاضر بیماری محدود به همین بخش می باشد.

به نقل از اکبرشاهی، اقدامات کنترلی نظیر قرنطینه، سم پاشی و ضدعفونی در این منطقه صورت گرفته است.

مدیرکل مبارزه با بیماری ‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی برای سال آینده برنامه ریزی های خوبی دارد که واکسیناسیون جزو مهم ترین برنامه های کاری این سازمان می باشد تا سال ۹۷را با تلفات پایین بیماری را پشت سر بگذاریم و در مدت سه سال بیماری را به حالت ثابت برسانیم.

وی اشاره نمود: سویه قدیم این بیماری در ۱۸استان دیده شده است. تعدادی از استان ها ۱تا ۲کانون دارند(طیور بومی)، ولی استان هایی مانند تهران، قزوین، آذربایجان شرقی، قم، و البرز با حجم بالای صنعتی رو به رو بودند. البته شایان ذکر است این اتفاقات در این استان ها برای دو ماه قبل بوده و هم اکنون فقط قم درگیر این سویه از بیماریست.

وی در رابطه با خبر منتشر شده از رئیس محیط زیست شهر تهران مبنی بر «دیده شدن سه لاشه پرنده مبتلا به آنفلوانزای خیلی حاد پرندگان در کناره های دریاچه چیتگر تهران» گفت: موضوع این سه لاشه پرنده برای چهل و پنج روز قبل است، این پرندگان تلف شده در اطراف دریاچه خلیج فارس مقیم بودند و جواب نمونه آزمایشات مشخص کرد که این پرندگان درگیر همان سویه H5N8 می باشند که قابلیت منتقل شدن به انسان در این سویه به ثبت نرسیده است.

به گفته اکبرشاهی ، سویه های آنفولانزا به طور دائم تغییرات ژنتیکی می دهند و امکان دارد دو یا سه سال بعد با یک تغییر امکان منتقل شدن به انسان را پیدا کنند.

مدیرکل مبارزه با بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: مردم در مصرف و استفاده از مرغ و تخم مرغ به هیچ عنوان نگران نباشند زیرا این دسته از محصولات تحت نظر دامپزشکی می باشند، گوشت هایی که در کشتارگاه بسته بندی می شوند، مورد تایید دامپزشکی هستند، بنابر این این دسته از محصولات سالم بوده و هیچ مشکلی ندارد. مکان هایی که بیماری در آن جا شناسایی می شود طیور و تخم هایشان معدوم می شود و در هیچ شرایطی وارد چرخه مصرف نمی گردد.

اکبرشاهی توصیه کرد: شهروندان دقت لازم را داشته باشند که با پرندگان مهاجر و وحشی تماس برقرار نکنند، گوشت و تخم مرغ آن ها مصرف نشود و اضافه بر این از شکار و خرید این دسته از پرندگان به طور جد خودداری نمایند. روستاییانی که طیور بومی دارند حتماً آن ها را در یک توری محصور کنند، به این دلیل که پرندگان بومی با پرندگان آزاد پرواز تماس نداشته باشند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: دامپزشکی برای مقابله با سویه جدید این بیماری با کمک و یاری سازمان محیط زیست، ورود به  تالاب گیلان را ممنوع کرده و اقدامات کنترلی مانند ضدعفونی صورت پذیرفته و روستاهای اطراف آن منطقه هم پایش شده اند.

مدیرکل مبارزه با بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور گفت: جریان این سه لاشه پرنده برای چهل و پنج روز است، این پرندگان تلف شده در کناره دریاچه خلیج فارس مقیم بودند و جواب نمونه آزمایشات نشان داد پرندگان درگیر همان سویه H5N8 می باشند که قابلیت منتقل شدن به انسان در این سویه به ثبت نرسیده است.

علیرضا اکبرشاهی در ارتباط با شرایط آنفولانزای پرندگان در کشور گفت: از آذر ماه سال قبل با بیماری انفولانزای حاد پرندگان با سویه H5N8 رو به رو هستیم که این سویه در تعداد زیادی از کشورهای دنیا در حال زیاد شدن بوده و تلفات بسیاری را به وجود آورده است. کشورهای همجوار مانند عراق، افغانستان و عربستان درگیر این بیماری می باشند.

وی ادامه داد: سازمان دامپزشکی در مدت شش ماه دوم امسال بالغ بر ۲۴میلیون پرنده را معدوم کرده که در حدود ۱۹میلیون مربوط به مرغ تخم گذار است، همچنین در دو هفته گذشته در حیات وحش منطقه تالاب بوجاق کیاشهر استان گیلان تلف شدن پرندگان مهاجر مشاهده شد و با نمونه برداری این گروه از پرندگان متوجه شدیم یک سویه جدید در این منطقه وارده شده با اسم H5N6 که این سویه در کشور چین به ثبت رسیده است که قابلیت منتقل شدن به انسان را دارد ولی خوشبختانه در حال حاضر بیماری به همین بخش محدود شده است.

به نقل از اکبرشاهی، اقدامات کنترلی مانند قرنطینه، سم پاشی و ضدعفونی در این بخش را انجام داده ایم.

مدیرکل مبارزه با بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی برای سال آینده برنامه ریزی های خوبی را دارد که واکسیناسیون از مهم ترین برنامه های کاری این سازمان می باشد تا سال ۹۷با تلفات پایین تر بیماری را پشت سر بگذاریم و در مدت سه سال بیماری را به شرایط ثابت برسانیم.

وی اشاره نمود: سویه قدیم این بیماری در ۱۸استان دیده شده است. بعضی از استان ها یک الی دو کانون دارند(طیور بومی)، ولی استان هایی مانند تهران، البرز، آذربایجان شرقی، قزوین و قم با حجم بالای صنعتی رو به رو بودند. البته شایان ذکر است این اتفاقات در این استان ها برای دو ماه قبل بوده و هم اکنون فقط قم درگیر این سویه از بیماریست.

وی در رابطه با خبر منتشر شده از رئیس محیط زیست شهر تهران مبنی بر «دیده شدن سه لاشه پرنده مبتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کناره دریاچه چیتگر تهران» گفت: موضوع این سه لاشه پرنده برای چهل و پنج روز قبل می باشد، این پرندگان تلف شده در کناره دریاچه خلیج فارس مقیم بودند و جواب نمونه آزمایشات نشان داد پرندگان درگیر همان سویه H5N8 می باشند که قابلیت منتقل شدن به انسان در این سویه به ثبت نرسیده است.

به گفته اکبرشاهی ، سویه های آنفولانزا به طور دائم تغییرات ژنتیکی می دهند و امکان دارد دو یا سه سال بعد با یک تغییر امکان منتقل شدن به انسان را پیدا کنند.

مدیرکل مبارزه با بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور بیان داشت: شهروندان در مصرف و استفاده ازمرغ و تخم مرغ به هیچ وجه نگران نباشند زیرا این گروه از محصولات از شبکه دامپزشکی خارج می شود، گوشتی که در کشتارگاه بسته بندی شده، مورد تایید دامپزشکی می باشد بنابر این این گروه از محصولات سالم بوده و مشکلی ندارد. مکان هایی که بیماری در آن ها دیده شود طیور و تخم هایشان معدوم شده و تحت هیچ شرایطی وارد چرخه مصرف نمی شود.

اکبرشاهی تأکید کرد: شهروندان دقت داشته باشند که با پرندگان مهاجر و وحشی تماس برقرار نکنند، گوشت و تخم مرغشان استفاده نشود و اضافه بر آن از شکار و خرید این گروه از پرندگان به طور جد خودداری کنند. روستاییانی که طیور بومی دارند حتما آن ها را در توری محصور کنند، به این دلیل که پرندگان بومی با پرندگان آزاد پرواز تماس نداشته باشند.

وی در آخر خاطرنشان نمود: دامپزشکی جهت مقابله با سویه جدید تالاب گیلان را با کمک سازمان محیط زیست، ممنوع الورود کرده و اقدامات کنترلی مانند ضدعفونی صورت گرفته و روستاهای اطراف آن منطقه هم پایش شده اند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *