#


خون مردگی و کبودی

خون مردگی و کبودی
21 ژانویه 2019 بدون نظر 3225 بازدید

خون مردگی و کبودی

علل ایجاد خون مردگی و کبودی

خون مردگی و کبودی پوست در مواقعی ایجاد می شود که خون از رگ ها بیرون زده و وارد پوست و دیگر اعضاء بدن مانند ماهیچه ها و استخوان ها می شود.

شما با دیدن لکه های بنفش رنگ یا خون مردگی هر چند وقت یکبار در زیرپوست خود نگران می شوید و گاه به یاد نمی آورید که ضربه ای به نواحی کبود وارد شده یا خیر و به دنبال یافتن علت این خون مردگی و کبودی می گردید.

بهتر است بدانید در بسیاری از موارد اگر این خون مردگی ها و کبودی ها نشانه و عوارض ناشی از بیماری های انعقادی و داخلی نباشد مشکل خاص و نگران کننده ای برای افراد تلقی نمی شود. بروز این خون مردگی های ناگهانی در بسیاری موارد به اشکالات ساختمانی عروق در افراد، بویژه در خانم ها بر می گردد.

کمبود ویتامین c

خون مردگی و کبودی

در برخی افراد به خاطر کمبود ویتامین C کبودی و خون مردگی  روی پوست ایجاد می شود. ژنتیک بعضی از افراد به صورتی است که عروق ان ها شکننده است این خود باعث می شود تماس های کوچکی با دیواره مویرگ هایش پاره می شوند و خون مردگی ایجاد می کنند.

یکی از دلایل اصلی خون مردگی ها وارد شدن ضربه و یا کوفتگی است . از اصلی ترین دلایل خون مردگی ممکن است مربوط به سیستم انعقاد خون باشد که این مورد می تواند از طریق آزمایش خون تشخیص داده شود.

انواع خون مردگی

خون مردگی ناشی از رسیدن خون از مویرگ ها می باشد که در زیر پوست جمع می شوند . اکثر مردم یک بار درسال دچار خون مردگی می شوند.

خون مردگی و کبودی

خون مردگی و کبودی انواع مختلفی دارد که برخی از آنها به شدت خطرناک می باشند که باید به پزشک مراجعه شود.

کوفتگی

کوفتگی یکی از عمومی ترین نوع خون مردگی می باشد که با ضربه ایجاد شده و باعث تخریب و باز شدن رگ ها در پوست، غشاهای مخاطی و اندام های دیگر می شود.

خون مردگی و کبودی

زمانیکه کوفتگی در پوست زیاد می شود باعث سیاهی، قرمزی و یا بنفش شدن پوست می شود و بعد به رنگ سبز و زرد تبدیل شده و تقریباً بعد ا ز۲ تا ۳ هفته پیدا می کند.

پورپورا

در این نوع خونریزی خون خودش از مویرگ ها خارج می شود و نقطه های قرمز و یا بنفش را ایجاد می کند. خون به خودی خود از مویرگ ها خارج شده و باعث ایجاد نقاط قرمز و یا بنفش می شود. این نقاط در اندازه های کوچک و بزرگ وجود دارند بسته به این که بزرگ یا کوچک باشند نام های متفاوتی دارند به لکه های کوچک  که به این لکه ها پتشی گفته می شود وبه نقاط بزرگتر ان ها  که به اکیموز معروف می باشند.

پورپورا بسته به شرایط و بیماری های مختلفی است برای مثال بیماری های عفونی، بیماری های خود ایمنی، داروهایی مثل آسپرین، آنتی بیوتیک ها، آنتی هیستامین ها، سرطان خون، اسکولیت، گزیدگی حشرات، ترومبوسیتوپنی می توان اشاره کرد.

کبودی و خون مردگی های مداوم و ناگهانی به علت بیماری خونی و یا اختلال در لخته شدن خون باید فوراً به پزشک مراجعه شود.

هماتوم

خون مردگی و کبودی

نوع دیگری از خون مردگی و کبودی وجود دارد که به هماتوم معروف است که در اثر خونریزی زیاد می باشد که عمق این خونریزی ها بیشتر و به صورت توده قابل لمس می باشند که می تواند توسط همان آسیب های کوفتگی ایجاد شود البته هماتوم می تواند از عمل جراحی و یا پارگی خود به خودرگ های خونی مانند آنوریسم نیز ایجاد شود. هماتوم در هر قسمتی از اعضاء بدن رخ می دهد که می تواند زندگی فرد را مورد تهدید قرار دهد.

چند راه درمان خانگی برای بهبود خون مردگی و کبودی

در بعضی از افراد خون مردگی و کبودی بصورت مداوم و تکراری رخ می دهد که این اشخاص می بایست به دنبال علت این عارضه باشند.

افرادی که دارای پوست حساسی هستند و تعداد کبودی هایشان زیاد است و دارای مشکل و بیماری خاصی نیستند می توانند با استفاده از راه هایی جلوی کبودی احتمالی را بگیرند.

بهترین راه استفاده از کمپرس یخ روی پوست می باشد این کار کمک می کند مویرگ های پاره شده منقبض شوند و خون کمتری از آنها خارج شود. کمپرس یخ را باید فوراً تا ۱۰ دقیقه بعد از ایجاد ضربه مورد استفاده قرار دهید.

خون مردگی و کبودی

سعی کنید عضو آسیب دیده را در ۲۴ ساعت اول بالاتر از سطح بدن قرار دهید زیرا این کار به برگشت خون از اندام آسیب دیده کمک می‌کند و تورم و وسعت خون‌مردگی را کنترل می‌کند.

برای اینکه خون مردگی سریع تر جذب شود بعد از گذشت ۲۴ ساعت از شروع خون‌مردگی، می توانید در طول روز چندین بار حوله گرم روی محل خون‌مردگی قرار دهید تا جریان خون در محل صدمه دیده افزایش یابد.

در خصوص کرم های موجود در بازار نیز مکانیزم عملکرد این نوع کرم ها به این صورت می باشد که روند تجزیه سلول های خونی زیر پوست را سریع تر می کنند ولی نمی توانند به سرعت، کبودی پوست را محو کنند ولی زمان بهبود را تا حدودی کوتاه تر می کنند در برخی از موارد تا ۱۰ روز زمان نیاز است تا کبودی بهبود یابد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *