#


خواص درمانی اسفناج را بیشتر بشناسیم

اسفناج
10 اکتبر 2017 بدون نظر 1401 بازدید

خواص درمانی اسفناج را بیشتر بشناسیم

خواص درمانی اسفناج را بیشتر بشناسیم

اسفناج بیش از سی نوع مواد معدنی و آلی دارد. دارای سدیم و آهک است و ترشی خون را از بین میبرد و استخوان و عضلات را محکم می نماید. اسفناج دارای کمی آرسنیک و نیز تقویت کننده است و رعشه را معالجه میکند. اسفناج مواد صمغی زیاد دارد و برای نرم کردن غشاء معده و روده ها مفید است.

اسفناج مواد سفیده ای دارد و جزو غذاهای سازنده محسوب می شود و مواد قندی دارد و نیرو بخش است. اسفناج آهن و ید دارد و خوب جذب بدن می شود، چون دارای یک ماده صابونی است. به علت داشتن کلروفیل زیاد بوی بد دهان را برطرف میکند و کم خونی را معالجه می کند. برای کبد مصلح بسیار خوبی است. کلروفیل آن عامل موثری برای تقویت عضلات قلب است.

 اسفناج برای درمان ضعف تجویز می شود و ترشح اسید معدی را آسان می نماید. پخته و نپخته اسفناج مفید است و نباید آن را جوشانده، آب آن را دور ریخت، زیرا آب آن سرشار از مواد معدنی و کلروفیل است. بعضی ها گمان می کنند که اسفناج دارای اسید اکزالیک بوده، باعث ضعف استخوان شده، مواد معدنی بدن راکم می کند. در صورتی که این طور نیست و اسفناج خودش آهک دارد.

اسفناج کمی ملین است و زود هضم می شود. اسفناج را در موقعی که ادرار کم می شود، تجویز می کنند. ضماد پخته اسفناج جهت تسکین درد مفاصل اثر نیکو دارد و همچنین می توان این ضماد را روی محل نیش زنبورگذاشت تا درد و ورم آن بخوابد. مبتلایان به ضعف و بیماری سل بهتر است که آن را جوشانده، آب آن را بنوشند.

اسفناج

اسفناج

خانم «دکتر شارلوت دوانپور» که تا صد و یازده سالگی عمر کرد، طول عمر خود را به واسطه مصرف زیاد اسفناج می دانست. هنگامی که روزنامه نگاران از ایشان سوال کردند از چگونگی عمر، او جواب داد: طول عمر یک امر کاملا طبیعی است و نسخه طول عمر من این بوده است: خلق خوش – تنفسی عمیق و مصرف اسفناج به مقدار زیاد.

 اسفناج دارای مقدار زیادی آهن است و صد گرم اسفناج، چهل تا پنجاه میلی گرم آهن، آهک، فسفر، منیزیم، پتاسیم دارد. اخیرا با آزمایشها و تجارب علمی و عملی که به عمل آمده معلوم شده است که اسفناج ضد سرطان است، چون گلبول های قرمز خون را زیاد میکند. مصرف آن برای معالجه کم خونی، رفع نقاهت بعد از بیماری برای پیران، جوانها و بچه ها مفید می باشد. قبل از غذا یک فنجان اب اسفناج را بخورند.

زنان باردار زیاد بخوردند. آهنی که این سبزی دارد وارد کبد نطفه می شود و در آن جا گلبول های قرمز خون را می سازد. عدس، لوبیا، نخود خشک، باقلا، بادم، فندق، آلو سیاه، آب هویج سرشار از آهن است و مصرف آن در دوره قبل از تولد برای مادران آینده تجویز و توصیه شده است.

کلروفیلی که در اسفناج هست. عضلات و روده ها را تحریک کرده، سلولزهای آن، تخلیه مدفوع را آسان می کند. اسفناج پاروی حقیقی مجاری دستگاه گوارش است که به خوبی آن مجاری را پاک می کند. دارو ملینی است. برای اشخاصی که یبوست دارند و یا مبتلا به بواسیر هستند و پیران و کسانی که همیشه در یک جا نشسته اند و زیاد حرکت نمی کنند زیاد توصیه شده است.

اسفناج چون دارای اوس لات دو پتاس و دوشو «نمک اسید اکسالیک است و در بعضی میوه ها و سبزیها از آن جمله اسفناج وجود دارد» برای اشخاصی که کبد حساس و ناراحتی دارند و مبتلا به رماتیسم می باشند، مفاصل آنها متورم شده است یا سنگ کلیه و مثانه دارند و یا ورم معده یا روده دارند، منع شده است.

مقدار املاح اسید او کسالیک پتاسیم و آهک این سبزی که محرک است، در فصولی که هوا خشک است زیاد میشود. دندانها احتیاج زیادی به آهک دارند، وانگهی خون که در لثه و دندانها وجود دارد باید از لحاظ آهن غنی باشد. بدون آهک و بدون آهن، دندانها نمی توانند سالم بمانند. وقتی دندانهای ما به این مواد حیاتی احتیاج دارند باید عصرانه یک فنجان آب زرد پنیر را با یک لیوان آب پرتقال و یا توت سرخ بخوریم. اگر شما این نوشابه را تهیه کنید و بخورید خون شما غنی از آهن خواهد شد.

یک مشت اسفناج و یک مشت جعفری را خرد کنید. یک دانه هویج را رنده کنید و همه را با هم مخلوط ساخته، در مقدار کمی آب، مدت دو ساعت بخیسانید و بعد آن را در صافی بریزید و فشار دهید. بعد مقداری آب سیب درختی، گلابی یا انگور به آن اضافه نمایید و عصرها آن را بنوشید. برای بند آمدن ادرار هنگامی که درد شروع می شود، باید نیم فنجان آب اسفناج را به همان اندازه مخلوط با روغن بادام شیرین و یا روغن زیتون شده باشد مصرف کرد. دمکرده تخم اسفناج برای یبوست مفید است.

در مورد خستگی جسمی یا عصبی، با دقت یک مشت بزرگ اسفناج و یک مشت هم شاهی بشویید و آن را از آسیاب مخصوص سبزیها رد کنید و سپس آن را صاف کرده، هر روز صبح ناشتا یک فنجان آن را بخورید. باید تا آنجایی که ممکن است اسفناج های تازه و لطیف را در سالاد داخل کرده و مصرف نماییم.

اسفناج

اسفناج

برای تهیه سالاد اسفناج باید برگ های لطیف آن را از ساقه جدا کرد و سپس آن را ریز ریز کرده، نمک زده، روغن زیتون و سرکه به آن افزوده با سیب زمینی سرخ کرده و با بخار پخته شده نیز مصرف نمود. جوشانده برگ های اسفناج در شستشوی روده و معده در موقع شکم روش و اسهال اثر مهمی دارد.

 دمکرده تخم اسفناج به مقدار ۱ تا ۲ مثقال برای یک فنجان آب، داروی ملین و مفیدی است که در معالجه یبوست معجزه می کند. اگر برگ های اسفناح را در روغن زیتون بپزید، ضماد خوبی برای معالجه سوختگی سودا، زخم های شدید و سخت میباشد. اسفناج پخته اگر مدتی بماند، تخمیر می شود. به همین جهت است که باید مقدار لازم و مورد احتیاج آن را تهیه نمود و برای غذای بعدی هم آن را نگه نداشت.

آب اسفناج پخته برای شستن لباس های سیاه پشمی مصرف می شود و به خوبی آن را پاک و براق میکند. اگر در زمینی که اسفناج می کارند، قبلا ریزه های آهن را در خاک آن داخل کنید اسفناجی که در آن زمین می روید دارای مقدار زیادی آهن خواهد شد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *